از ربات جدیدی به نام هگزا (HEXA) با قابلیت‌های مختلف می‌توان برای کارهای مختلف بهره گرفت. هگزا یک ربات شش پاست که ظاهری شبیه به یک رتیل دارد. این ربات دارای حسگرهای مختلفی نظیر شتاب‌سنج و حسگر فاصله است. دوربین قرار گرفته در قسمت بالایی این ربات، تصاویری با کیفیت 720P را روی حافظه 8 گیگابایتی خود ضبط می‌کند. کاربر هگزا براحتی می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار ویژه این ربات، آن را برنامه‌ریزی کند. این نرم‌افزار امکان شبیه‌سازی حرکات را به‌صورت سه‌بعدی در رایانه فراهم می‌آورد. علاوه بر این، کاربر با استفاده از اپلیکیشن ویژه هگزا که برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS طراحی شده، می‌تواند در لحظه‌ هگزا را کنترل کرده و تصاویر دریافتی از دوربین آن را همان موقع مشاهده کند. باتری هگزا با هر بار شارژ بین 45 تا 180 دقیقه کار می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۶۲۳۴

تحلیلگر مصرف برق در خانه

راهکارهای جالبی در چند سال اخیر برای شناسایی هوشمند میزان مصرف و صرفه‌جویی ارائه شده که گلاو (Glow) یکی از جدیدترین آنهاست. این گجت با ارزیابی میزان مصرف برق به‌صورت بیسیم می‌تواند به خانواده‌ها در صرفه‌جویی بیشتر کمک کند. گلاو دارای دو قطعه است که یکی روی کنتور قرار می‌گیرد و میزان برق مصرفی را به‌صورت آنی می‌سنجد. قسمت دوم نیز برای اعلام هشدار به کاربر است. وقتی مصرف برق خانه در حالت عادی قرار دارد، لامپ این دستگاه به رنگ سبز است، اما وقتی میزان مصرف بیش از اندازه بالا می‌رود، رنگ نور این لامپ به سمت قرمز می‌رود. نصب گلاو ساده بوده و کاربر می‌تواند از طریق اپلیکیشن آن از میزان مصرف برق و تخمین هزینه آن نیز مطلع شود.

شناسایی سریع دام

یکی از چالش‌های بسیاری از دامداران این است که نمی‌توانند حیوانات خود را به شکل دقیق شناسایی کنند. یکی از شیوه‌‌های نوآورانه‌ای که در سال‌های اخیر برای این کار عرضه شده، استفاده از برچسب‌های RFID است. اما این برچسب‌ها دو مشکل اساسی دارد که یکی لزوم در دسترس داشتن رایانه‌ای متصل به اینترنت در کنار حیوان و دیگری قیمت بالای این سامانه است. یک استارت‌آپ، راهکاری جالب و البته به مراتب کم‌هزینه‌تر را برای این کار طراحی کرده است. برای استفاده از آنیتار
(
Anitar) کافی است آن را از طریق کابل به گوشی هوشمند خود متصل کنیم و سپس آنیتار را به سمت قسمتی که برچسب RFID قرار گرفته بگیریم. آنیتار می‌تواند حتی از فاصله 10 سانتی‌متری نیز میکروچیپ موجود روی بدن حیوان را اسکن کند.

حسگری برای بدن و محیط اطراف

تاکنون انواع دستبندهای هوشمند ورزشی و پایش سلامت به بازار آمده‌اند که می‌توانند اطلاعاتی درباره عملکرد بدن کاربر را جمع‌آوری و به او اعلام کنند. همچنین گجت‌های متنوعی با قابلیت دریافت اطلاعات محیطی (نظیر گجت‌های ارزیابی کیفیت هوای خانه) طراحی شده‌اند. سیناپس‌ور (SynapseWear) را در این میان می‌توان یک استثنا دانست. این گجت ترکیبی از حسگرهای مختلف دارد که می‌تواند اطلاعاتی درباره بدن کاربر و نیز اطلاعات محیطی را ارائه دهد. حسگرهای سیناپس‌ور از قابلیت سنجش میزان گاز دی‌اکسیدکربن، دما، رطوبت، فشار، نور و صدای محیط برخوردارند و در عین حال قادر به شناسایی حرکت بدن کاربر هم هستند. در صورت اتصال این گجت به رایانه، می‌توان اطلاعات را با سرعت 10 بسته داده در ثانیه به رایانه داد. اما چنین گجتی چه کاربردهایی دارد؟ سیناپس‌ور در محیط‌های ورزشی یا محیط‌های کاری که شرایط محیطی و نیز بدن باید به‌صورت دقیق مورد پایش قرار گیرد، کاربرد خواهد داشت.

پوست الکترونیکی

بتازگی کمپینی برای تامین مالی جمعی گجتی به نام
«ای- اسکین» (
e-skin) یا همان «پوست الکترونیکی» در سامانه کیک‌استارتر راه افتاده است. این گجت که به‌صورت یک پیراهن چسبان است، با بهره‌گیری از حسگرهای خود می‌تواند به‌عنوان رابط بین کاربر با تجهیزات مختلف الکترونیکی به کار برود. ای‌- اسکین دارای 14 حسگر مختلف است که روی بخش‌های مختلف این پیراهن قرار گرفته‌اند. همچنین یک هاب دارای ژیروسکوپ و شتاب‌سنج نیز روی قسمت جلوی این پیراهن قرار گرفته است. ای- اسکین کاربردهای مختلف دارد؛ برای نمونه می‌توان با کمک آن، بازی‌های رایانه‌ای مختلفی را که نیازمند حرکت بدن است (نظیر گلف یا فوتبال) انجام داد. همچنین امکان استفاده از این گجت برای فعالیت‌های مبتنی بر واقعیت افزوده نیز وجود دارد. اتصال به اینترنت اشیا و تعریف دستورهایی خاص بر اساس حالت بدن از دیگر کاربردهای ای-اسکین است. این گجت فقط 250 گرم وزن دارد و قابل شست‌وشو است.

نگهبان همیشه بیدار

گجت جدیدی به نام سکیور360 (Secure360) بزودی به بازار عرضه می‌شود که احتمالا رقیبی جدی برای دیگر محصولات مشابه در این حوزه خواهد بود. سکیور360 ترکیبی از چند دوربین است که می‌تواند تصویری 360 درجه‌ای از محیط اطراف تهیه کند. سکیور 360 را می‌توان در خودرو، خانه یا هر جای دیگری قرار داد. اصلی‌ترین مزیت این گجت نسبت به دیگر رقبا، مصرف بسیار پایین انرژی آن است. دوربین‌های سکیور360 به‌صورت عادی روشن نیستند. این دستگاه به حسگرهای شناسایی حرکت و نیز جابه‌جایی مجهز است. به محض این‌که این حسگرها متوجه تغییری در محیط شوند، دوربین‌های این دستگاه روشن شده و تصاویری از اطراف خود تهیه می‌کند. این تصاویر از طریق شبکه 4G یا وای‌فای به سرور ابری شرکت تولیدکننده ارسال می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند این تصاویر را به‌صورت زنده از طریق اپلیکیشن ویژه گوشی هوشمند مشاهده کند.

لامپ همراه برای شب‌های تاریک

راه رفتن هنگام شب در خیابان یا هر جای تاریک دیگر می‌تواند مخاطراتی داشته باشد. برای نمونه، یکی از دلایل تصادف وسایل نقلیه با عابران پیاده در شب، تیره بودن رنگ لباس آنها و در نتیجه عدم تشخیص راننده است. میلیون مایل لایت
(
Million Mile Light) گجتی است که می‌تواند این مشکل را حل کند. این گجت کوچک و کم‌حجم را می‌توان براحتی از طریق گیره‌ای که پشت آن قرار دارد، به لباس وصل کرد. میلیون مایل لایت چند لامپ کوچک دارد که با حرکت دستگاه روشن می‌شوند. در نتیجه این گجت نیازی به باتری و شارژ نداشته و همراهی مطمئن برای کاربر خواهد بود. میلیون مایل لایت دارای استاندارد IP6 است و ضمن برخورداری از مقاومت در برابر آب و گردوغبار، حتی در صورت شسته شدن در ماشین لباسشویی نیز آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها