رئیس جدید شورای شهر تهران گفت: حمل ونقل عمومی در پایتخت وضع مناسبی ندارد، نکته ای که خیلی برای مردم مهم، مسئله ترافیک و آلودگی هواست.
کد خبر: ۱۰۶۵۹۷۱
حمل و نقل عمومی در پایتخت وضع مناسبی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه رادیویی تهران، محسن هاشمی در گفتگو با برنامه ذره بین رادیو تهران با اشاره به مهم ترین اولویت ها برای اداره شهر تهران گفت: ما باید میانگین رضایتمندی مردم را همیشه در سنجش هایمان داشته باشیم. در شاخص های مهمی که نشان می دهد مردم راضی هستند یا نیستند. نکته مهم در تهران وضعیت مسکن است باید بررسی شود مردم از مسکن شان راضی هستند یاخیر، این درجه رضایتمندی در تهران بد نیست، مجموعا رضایتمندی مسکن در تهران مناسب است. وضعیت تاسیسات و تجهیزات شهری، امکانات و خدمات شهری، وضعیت حمل و نقل عمومی نکته ای که در تهران وضع مناسبی ندارد و باعث آلودگی هوا هم شده است. همین حمل و نقل عمومی که ما باید حدود 10 میلیون سفر را در روز با سیستم حمل ونقل ریلی انجام دهیم و یا با سیستم های شبیه مترو انجام دهیم و 5 میلیون سفر هم با اتوبوس انجام شود ولی متاسفانه در هر دو هنوز عقب هستیم.

وی افزود: نیازسنجی ها انجام شده است و مسئله میزان رضایتمندی مردم مشخص است، مردم اولین نکته ای که خیلی برایشان مهم، مسئله ترافیک و آلودگی هواست لذا برای حل این موضوع ما باید حداقل 10 میلیون سفر را با سیستم ریلی که یک سیستم کارآمد، امن و غیرآلاینده است انجام دهیم. الان دو نیم میلیون سفر را از این طریق انجام می دهیم که ما باید این را 4 برابر کنیم.
خوشبختانه زیرساخت ها تهیه شده و خطوط مترو افتتاح شده است و از لحاظ زیرساخت تونل و ایستگاه بعضا مناسب است ولی از لحاظ تجهیزات هنوز تجهیز نشده است و واگن به اندازه کافی وجود ندارد، اگر همین الان از همین خصوط استفاده کنیم باید حداقل 3 هزار واگن داشته باشیم. در صورتی که 100 واگن فعال داریم و باید 2 هزار واگن به شهر تهران تزریق کنیم. اگر همین خطوط فعلی ساخته شده، حرکت کند تعداد سفر با مترو را از 2 میلیون سفر می توانیم به حدود 6 تا 7 میلیون سفر برسانیم. باید باز مترو بسازیم تا تعداد خطوط مترو از 7 خط برسد به 12 خط و تعداد ایستگاه ها به 275 برسد و تعداد سفر ها هم افزایش پیدا کند. وقتی مردم یک سیستم کارآمد را به عنوان حمل ونقل عمومی در اختیار داشته باشند و بتوانند به راحتی و در سریع ترین زمان به نزدیکترین نقطه از مقصدشان برسند و وقتشان تلف نشود در نتیجه رضایتمندی شان بالا می رود.


رئیس شورای شهر تهران، شهر ری و تجریش تصریح کرد: از نظر اتوبوسرانی هم وضعیت به همین صورت است. اتوبوسرانی باید عمود بر مترو عمل کند نه به صورتی که هم اکنون است و باید 7 هزار یا 9 هزار اتوبوس در شهر تهران وجود داشته باشد. اتوبوس های نو، تمیز و شیک که آلودگی نداشته و خنک و مناسب باشد. اگر ما بتوانیم 15میلیون سفر در تهران را با خطوط حمل و نقل عمومی به سرانجام برسانیم، مطمئنا بخش مهمی از ترافیک و آلودگی هوا را حل خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین ما باید به تهران 3 هزار واگن تزریق کنیم، 9هزار اتوبوس و 100 هزار تاکسی نو تزریق کنیم تا وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران را یکدفعه شکوفا کنیم، امیداوارم حرکت مثبتی شکل بگیرد.

هاشمی در گفت و گو با رادیو تهران خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که می تواند مشکل شهر تهران را حل کند، استفاده از بخش خصوصی و واگذاری کارها به این بخش است، ما از این طریق می توانیم به درآمدزایی پایدار و البته در کنارش باید به توسعه پایدار هم برسیم.

رئیس شورای شهر تهران معتقد است: تهران با توجه به اینکه قدمت زیادی ندارد از اهمیت ویژه ای در تاریخ جهان برخوردار است و می تواند شهر بین المللی و جهانی شود. من همیشه گفته ام متاسفانه این را ندارد و باید شاخصه های بین المللی را به تهران اضافه کنیم تا شهری داشته باشیم که در جهان بدرخشد. شهر بین المللی علاوه بر داشتن جمعیت زیاد باید زیرساخت های پیشرفته ارتباطی و مخابراتی آن شکل بگیرد. باید حمل و نقل پیشرفته مبتنی بر حمل ونقل ریلی داشته باشد. یک جامعه بزرگ ورزشی داشته باشد و ارتباطات هوایی و بین المللی وسیع باشد تا مردم بتوانند به هر نقطه از جهان بروند. رسانه های داشته باشد با گفتمان بین المللی همراه با دفاتر و شرکت های معتبر که در تهران شکل بگیرد، یک فرهنگ ترکیبی از فرهنگ های بین المللی داشته باشد تا بگوییم تهران شهر جهانی و بین المللی است.

هاشمی در پایان یادآور شد: تهران در ایران و در منطقه به عنوان یک نقطه متمرکز و مهم مطرح است ولی هنوز نتوانسته نقش بین المللی خودش را ایفاء کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها