مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 مرداد با 240 رای از 247 نماینده حاضر، جزییات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» را به تلافی تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد و علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز تاکید کرد: «آمریکایی‌ها بدانند این طرح، گام اول مجلس بود که برداشته شد و 16 اقدام دیگر نیز در شورای هسته‌ای تصویب شده که آنها نیز اجرایی خواهد شد.»
کد خبر: ۱۰۶۴۶۶۰

براساس مصوبه نمایندگان، دو بودجه به ارزش دو هزار میلیارد تومان برای ادامه برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت سپاه پاسداران، هر کدام یک هزار میلیارد تومان، تعیین شده و در ماده دیگری تاکید شده «دولت و قوای مسلح کشور موظفند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در مقابله با تروریسم، نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌ها، باتری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»

سیدجواد ابطحی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که آمریکا برخلاف آنچه که تبلیغ می‌کند خواستار برهم زدن برجام نیست تاکید می‌کند که آمریکا با تهدید ایران در مورد برجام قصد دارد این توافق را مانند چکشی بالای سر ایران نگه دارد تا بتواند از این توافقنامه امتیاز بگیرد. وی در گفت‌وگو با جام سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

مجلس شورای اسلامی در نخستین گام برای مقابله با آمریکا طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه را تصویب کرد و رئیس مجلس نیزتاکید کرد که اقدام مجلس یک گام از شانزده گامی است که شورای نظارت بر اجرای برجام می‌تواند برای مقابله با آمریکا بر دارد، این گام‌ها چیست؟

آمریکا برخلاف آنچه که تبلیغ می‌کند خواستار برهم زدن برجام نیست و حتی نتانیاهو می‌گوید برجام به نفع ما انجام شد چون برجام چکشی بالای سر ایران شده تا آمریکا بتواند از این توافقنامه امتیاز بگیرد. این‌که می‌گویند آمریکا می‌خواهد برجام را برهم بزند فعلا واقعیت ندارد و شیوه ترامپ این است که به مرگ بگیرد که به تب راضی شویم. اما این‌که اقدامات ایران چه خواهد شد باید بگوییم که در این بخش ما قانون داریم و قانون اقدامات متقابلی که مجلس نهم تصویب کرد در بند سه تاکید دارد که باید اقدامات خود را در زمینه هسته‌ای شروع کنیم و وارد تولید سوخت 20 درصد شویم، معتقدم اگر گام عملی در مقابل آمریکایی‌ها به دلیل انجام ندادن تعهداتشان بخواهیم برداریم باید اقدامات خود را شروع کنیم. البته دستگاه دیپلماسی کشور نیز باید به نحوی عمل کند که به افکار عمومی دنیا و دولت‌های منطقه بقبولاند که این آمریکا و متحدانش هستند که به برجام عمل نکرده‌اند. فعلا با سیاست امپریالیسم خبری و تبلیغات وسیعی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها انجام می‌دهند آنان سعی دارند بگویند که ایران نقض‌کننده برجام است و دیدیم که ترامپ هم در تازه‌ترین اظهار نظر تاکید کرد که ایران مخالف روح برجام عمل می‌کند، لذا اگر دستگاه دیپلماسی کشور فعال نشود، غرب در سطح بین‌المللی افکار عمومی جهان را خواهد خرید و ایران به عنوان ناقض برجام شناخته خواهد شد و مجداد قطعنامه‌های صادره علیه ایران بازیابی شده و با تحریم‌هایی مواجه خواهیم شد.

مصوبه مجلس تاچه اندازه قدرت اجرایی را برای مواجه با ناقضان برجام ایجاد کرده است؟

ارزیابی این است که بگوییم دولتمردان و مجلس متحد هستند و ما دولت خود را در صحنه بین‌الملل تنها نخواهیم گذاشت. لذا مصوبه مجلس پشتیبانی برای دولت است تا تاکید کند نمایندگان مجلس مخالف تحریم‌های آمریکا در زمینه تهدیدات جدید هستند.

آیا بندهای مصوب شده در قانون مجلس می‌تواند برای مقابله با آمریکا تاثیرگذار باشد؟

در عالم دیپلماسی اگر دنبال اتهامات و افتراها گرفته نشود قدرت بازدارندگی کاهش می‌یابد و به قول رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برخی اقدامات از دست ما خارج است مثل اقدام برای بلوکه شدن دارایی‌های آمریکایی‌ها که در ایران میسر نیست چون این کشور در ایران دارایی ندارد که ما بلوکه‌اش کنیم. اما می‌توانیم قدرت موشکی و تسلیحاتی کشور را اضافه کنیم که این روش بهترین هشدار برای آمریکایی‌هاست که می‌تواند به سرعت عملیاتی شود.

برای مقابله با اقدامات آمریکایی‌ها چقدر در بحث حقوق بشر می‌توانیم مانور بدهیم؟

ما می‌توانیم در بحث حقوق بشر با برگزاری جلسات و سمپوزیوم‌هایی، افرادی را که در آمریکا حقشان ضایع شده اعم از سیاهپوست‌ها تا فرقه دیویدیان که به آتش کشیده شدند دعوت کنیم‌. باید در این جلسات تضیع حقوق ملت این کشور با همایش‌ها، سمپوزیوم‌ها و مقالات در جلسات مجالس بین‌المللی پیگیری شود.

به نظر شما اتحادیه اروپا به عنوان یک طرف توافق برجام، باید چه واکنشی در مقابل رفتار آمریکا داشته باشد؟

زمانی می‌گفتند آمریکا کدخداست و اروپا کاره‌ای نیست، اما الان عکسش را می‌گویند که اروپایی‌ها مقابل آمریکا هستند. اما باید بگوییم که اروپا و آمریکا یکی هستند و نباید به آنها اطمینان داشته باشیم. در زمانی که آزمایش موشک هوافضای سیمرغ در کشور با موفقیت انجام شد شاهد بودیم که آمریکا و اروپا این اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران را که خلاف برجام نبود محکوم کردند، بنابراین نباید به اتحادیه اروپا اعتماد کرد و نباید انتظار داشت که اینها سنگ ما را به سینه بزنند و از حقوق کشور دفاع کنند. البته شکافی که بین آمریکا و اروپا افتاده به نظرم از نشناختن حقوق بین‌الملل و ماهیت روابط اروپا و آمریکا و ساده‌اندیشی است و ما باید برای اثبات حقانیت خود محور فعالیت کشور را بر منطقه بگذاریم و معتقدم روابط دیپلماسی کشور باید بیشتر حول و حوش روابط منطقه‌ای استوار باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها