امروز بعد از پنج روز بحث، مذاکره و رایزنی در خانه ملت، ‌تکلیف مدیریت 17 وزارتخانه با رای اعتماد نمایندگان مجلس مشخص می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۷۶

به گزارش جام‌جم، بعد از حضور وزرای پیشنهادی دولت در فراکسیون‌ها کمیسیون‌ها و سخنان آنان در صحن علنی مجلس، نهایتا امروز ‌بهارستان‌نشینان مشخص می‌کنند که کدامیک از وزیران پیشنهادی را برای حضور در وزارتخانه‌ها مورد اعتماد قرار می‌دهند.

هر چند زمزمه‌هایی در مورد رای نیاوردن دو الی سه نفر از وزرای معرفی شده دولت شنیده می‌شود اما برخی نمایندگان معتقدند که دفاعیات آخر رئیس‌جمهور از یارانش و فضای حاکم بر روز رای اعتماد، می‌تواند تمامی معادلات ایجاد‌شده درمورد وزرای پیشنهادی را تغییر دهد.

البته قبل از رای‌گیری در مورد کل کابینه معرفی شده ابتدا مجلس به بررسی صلاحیت وزیر نیرو و سپس ورزش و جوانان خواهد پرداخت و بعد از شنیدن سخنان رئیس‌جمهور یا معاون اول وی وارد رای‌گیری خواهد شد.

آخوندی: مسکن مهر نباید ادامه پیدا کند

جلسه دیروز مجلس با ادامه بررسی برنامه‌های عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که در روز پنجشنبه نیمه‌تمام مانده بود، آغاز شد.

در ابتدا سکینه الماسی در مخالفت با برنامه‌های وزیر تاکید کرد آنچه مورد نگرانی مردم شده این است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مشخص بوده و صداهای مختلف از دولت به گوش می‌رسد.

در ادامه جهانبخش محبی‌نیا، نماینده میاندوآب و سیداحسن علوی، نماینده سنندج در موافقت با وزیر پیشنهادی تاکید کردند که آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیردولتی اقدامات اساسی انجام داده است و معدل کاری وی در سطح ملی کشور موفق بوده است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از برنامه‌هایش دفاع کرد و با بیان این‌که این وزارتخانه مقابل شهرفروشی ایستادگی کرد، گفت: وزارت راه به دنبال تامین مسکن برای افراد کم‌درآمد و همچنین حل کردن مسائل‌ حاشیه‌ای است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه در واکنش به انتقاداتی درباره پروژه‌ مسکن مهر گفت: در پروژه مسکن مهر بیش از 100 هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، سوال این است که آیا ادامه این روند درست بود؟ ما 900 هزار خانه را تمام کرده و تحویل دادیم اما هیچ‌گاه تلاش نکردم از آن به عنوان کار تبلیغاتی استفاده کنم چون معتقدم نباید این پروژه ادامه پیدا کند.

اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت

در ادامه جلسه دیروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت محمد شریعتمداری را به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بررسی کردند.

در ابتدا شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و احمدعلی کیخا، نماینده زابل در مخالفت با وزیر پیشنهادی به اظهار نظر پرداختند و تاکید کردند که برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی‌گویی است و کشور نیاز به پرداخت به جزئیات دارد و باید به اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ها توجه جدی‌تری می‌شد.

این مخالفان یادآور شدند شریعتمداری در زمان معاونت اجرایی رئیس جمهور در تنظیم بازار دخالت کرده و موجب اختلال آن شده است.

در ادامه علی ابراهیمی، نماینده شازند، مهدی مقدسی نماینده اراک، حسن بهرام‌نیا، نماینده نهاوند و رسول خضری نماینده پیرانشهر نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تاکید کردند که شریعتمداری بر حوزه‌ صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد و‌ بخش صنعت، معدن و تجارت با 5/22درصد از تولید ناخالص و اشتغال بیش از هفت میلیون نفر باید به دست کسی سپرده شود که از سابقه و توان اجرایی کافی برخوردار باشد. این موافقان یادآور شدند که اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بالادستی در برنامه‌های شریعتمداری از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از اظهارات موافقان و مخالفان، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌هایش دفاع کرد و گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان داروی موثر در حل مشکلات اقتصادی کشور در برنامه‌های پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته و برنامه ششم توسعه هم از مهم‌ترین تکیه‌گاه‌ها برای تهیه برنامه بوده است.

صالحی: می‌خواهم نگرانی‌های فرهنگی را به قوت تبدیل کنم

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت سیدعباس صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی کردند.

در ابتدا خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن، قاسم میرزایی‌نکو نماینده دماوند، محمود صادقی نماینده تهران، در مخالفت با وزیر پیشنهادی تاکید کردند که برنامه‌های صالحی راهکاری برای رفع چالش‌های بخش فرهنگ ندارد و مشخص نکرده که آیا برنامه‌هایش می‌تواند قانون را حاکم کند و از اقدامات دستگاه‌های موازی جلوگیری کند.

در ادامه موافقان از جمله علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان،‌ فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، جمشید جعفرپور نماینده لارستان، علی ادیانی نماینده قائمشهر تاکید کردند که فرهنگ نیاز به کسی ندارد که فقط مدیر باشد بلکه نیازمند کسی است که خود هم اهل فرهنگ و مدارا باشد و باید به کسی سپرده شود که فرهنگ را بشناسد و صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایش دفاع کرد و گفت: من سیدعباس صالحی، فرزند حوزه و دانشگاه تمام اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذاردم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشم و بتوانم نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را به قوت فرهنگی بدل کنم، پیمان رئیس‌جمهور منتخب ملت را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم و برای دغدغه‌های مراجع عظام و علمای اسلام چاره بیندیشم.

رحمانی‌فضلی: توسعه پایدار را مد نظر دارم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، صلاحیت عبدالرضا رحمانی‌فضلی را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور بررسی کردند.

در ابتدا مخالفان وزیر پیشنهادی از جمله علی اسماعیلی، نماینده نور و محمود آباد و زهرا سعیدی، نماینده مبارکه تاکید کردند که مشکل مردم کمبود منابع مادی و انسانی نیست بلکه نبود تفکر مدیریت جهادی است. این نمایندگان تاکید کردند در بحث اقتصاد مقاومتی و ساماندهی اتباع خارجی عملکرد خوبی نداشتیم. فریده اولادقباد نماینده تهران،‌ مسعود گودرزی نماینده ممسنی، شهاب نادری نماینده پاوه و نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده گرگان به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی تاکید کردند وزارت کشور وزارتخانه‌ای گسترده با وظایفی فراوان است که رحمانی‌فضلی در چهار سال گذشته بخوبی از پس آن برآمده است.

در ادامه وزیر پیشنهادی کشور در دفاع از برنامه‌های خود گفت: وزارت کشور نقش هماهنگ کننده دارد و تنها وزارتخانه‌ای است که 14 دستگاه باید در چارچوب وزارت کشور هماهنگ شوند. با اتکا به این نقش هماهنگی باید تلاش کنیم توسعه محقق شود. وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: مبنای انتخاب رئیس‌جمهور محترم برای وزیر کشور، مبنای توسعه محوری بوده است.

تاکید زنگنه بر عقد قراردادهای جدید نفتی

صلاحیت بیژن نامدارزنگنه به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت در ادامه مورد بررسی قرار گرفت.

در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ابتدا سیدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان در مخالفت با بیژن زنگنه به صحبت پرداختند و تاکید کردند که تولید و صادرات نفت قبل و بعد از تحریم بزرگ‌نمایی شده است؛ و نه‌تنها مصرف سوخت ساماندهی نشده بلکه میزان مصرف بنزین به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسیده است.

در ادامه قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، شهاب نادری نماینده پاوه، و اسدالله قره‌خانی نماینده آزادشهر در موافقت با وزیر پیشنهادی یادآور شدند که زنگنه 26 سال تجربه وزارت را با خود همراه دارد و 9 بار از مجلس رای اعتماد گرفته و تولید روزانه نفت کشور را در مدت چهار سال اخیر یک میلیون و 270 هزار بشکه افزایش داده است.

بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت نیز در دفاع از خود تاکید کرد که عقد قراردادهای جدید نفتی را با هدف توسعه میدان‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد اشتغال انجام خواهد داد و برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده روشن و منسجم است و مغایرتی با اسناد بالادستی ندارد. وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد مهم‌ترین چیزی که در نفت باید به آن توجه کرد سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است، که در برنامه بصراحت اشاره شده است و هیچ میدان مشترکی نباید بلاتکلیف بماند.

دغدغه‌ها درباره وزارت نیرو

در ادامه روند بررسی وزرای پیشنهادی، صلاحیت حبیب‌الله بیطرف مورد بررسی قرار گرفت که جلیل مختار نماینده آبادان و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت؛ و شهاب‌الدین بیمقدار نماینده تبریز و محمد فیضی نماینده اردبیل در موافقت با این وزیر به اظهارنظر پرداختند و به‌دلیل اتمام وقت، ادامه بررسی صلاحیت وزیر به امروز موکول شد.

مخالفان وزیر نیرو عقیده داشتند که وزیر پیشنهادی بحران خشک شدن ارومیه، زاینده‌رود، هامون، گاوخونی و بحران‌های فراآب را مسبب شده است. ریزگردها در 14 استان گسترش یافته و تصمیمات غیرعلمی بیطرف علت ایجاد این چالش‌هاست.

اما موافقان تاکید داشتند که برنامه‌های ارائه‌شده وزیر پیشنهادی نکات مثبتی دارد و مطابق با اسناد بالادستی است و توسعه صادرات و توجه ویژه به صادرات خدمات فنی و مهندسی از برنامه‌های بیطرف است.

حاشیه‌های روز چهارم

سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه گرچه در مخالفت با آخوندی صحبت می‌کرد، اما بخش‌ عمده‌ای از صحبت‌های خود را به بیان مشکلات حوزه‌ انتخابیه‌اش و ظرفیت‌های معطل مانده آن اختصاص داد که همین مساله باعث اعتراض نمایندگان و تذکر علی لاریجانی، رئیس مجلس شد.

چند نماینده در جلسه دیروز درباره اصل 142 قانون اساسی و لزوم اعلام اموال و دارایی وزرای پیشنهادی تذکر دادند.
از جمله احمد بیگدلی، نماینده خدابنده گفت: وقتی می‌شنویم وزیری 700 میلیارد تومان اموال و دارایی دارد و نمی‌دانیم این اموال از کجاست، چگونه باید رأی بدهیم؟

عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنانش را در حالی آغاز کرد که علاوه بر سلام به نمایندگان و اعضای دولت، به خبرنگاران هم سلام داد.

محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند و جلفا در مجلس با گلایه از رسانه‌ها که بی‌نظمی نمایندگان را در جلسات رأی اعتماد به نمایش می‌گذارند، گفت: اینها تصور می‌کنند انگار نمایندگان در حال زد و بند و لابی هستند که مدام در حال رفت و آمد در صحن هستند، سپس لاریجانی گفت: نمایندگان بیشتر بر سر صندلی‌هایشان باشند؛ البته رفت و آمد و زد و بند در صحن مجلس طبیعی است.

نکته طنز جلسه علنی دیروز عبارتی بود که جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هنگام موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار برد؛ وی که بخشی از وقتش را به سیدعلی ادیانی، نماینده قائمشهر و سوادکوه داده بود، در پایان سخنانش برای این‌که ادامه سخن را به این نماینده «سید» بسپارد، اشاره کرد که باید سهم سادات را بدهد و این سخنش باعث خنده نمایندگان شد.

در جلسه علنی نوبت بعدازظهر دیروز مجلس که به بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اختصاص داشت و در پایان نطق هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک که به عنوان مخالف بیژن زنگنه، وزیر نفت سخن می‌گفت علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: آقای خادمی در بخشی از سخنانتان عنوان کردید که آقای زنگنه نمایندگان مجلس را به استخدام وزارت نفت درآورده است؛ اگر موردی سراغ دارید بفرمایید چه کسی از نمایندگان در وزارت نفت استخدام شده است؟ نایب‌رئیس کمیته انرژی مجلس در توضیح خاطرنشان کرد: منظورم نامزدهای بازمانده از کرسی‌های نمایندگی هستند که رئیس مجلس در پاسخ تصریح کرد به اینها نماینده مجلس نمی‌گویند بلکه داوطلب نمایندگی اطلاق می‌شوند.

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر که در جلسه روز چهارشنبه هنگام دفاع محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امورخارجه از برنامه‌های خود با صدای بلند اعتراضاتی به وی کرده بود، با دعوت چند نفر از نمایندگان به سمت صندلی محل استقرار ظریف در ردیف اول صحن رفت و با وی روبوسی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها