دیر شام خوردن یا مصرف تنقلات در نیمه شب می‌تواند سبب ابتلای افراد به یکی از مرگبارترین بیماری‌های دنیا شود.
کد خبر: ۱۰۶۳۸۱۵
غذا خوردن در نیمه شب چه تأثیری روی پوست می‌گذارد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگازان، کارشناسان با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند خوردن مواد غذایی در ساعت های غیر معمول به ویژه اواخر شب‌ می‌تواند سبب ضعیف شدن پوست در مقابل اشعه یو وی(UV) خورشید و زمینه ساز ابتلای افراد به سرطان پوست شود.

براساس آمار‌ها بیش از ۹۵ درصد علت ابتلای افراد به سرطان پوست اشعه یو وی خورشید است و از جمله مرگبارترین سرطان‌های ناشی از این اشعه خطرناک می‌توان ملانوما را نام برد.


سرطان ملانوما قابلیت سرایت به سایر اعضای بدن را دارد و درمان آن معمولا با جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام می شود. در صورت تشخیص دیرهنگام بیماری، فرد مبتلا به ملانوما امید به زندگی طولانی ندارد.

کارشناسان با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی و زمان غذاخوردن آن‌ها دریافتند، مصرف تنقلات در ساعت های غیر معمول و دیرهنگام سبب آسیب دیدن بیش از ۱۰ درصد ژن‌های پوستی موش‌ها و نیز تغییر سطح آنزیم‌های مراقبتی از پوست می شود.

کارشناسان هنوز به درستی از یکسان بودن نتیجه این تحقیق بر روی انسان ها مطمئن نیستند و اعلام کرده اند که نیاز به مطالعات بیشتری است.


بر این اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای محافظت از پوست خود در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید و پیشگیری از ابتلا به سرطان، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و در ساعت‌های اولیه شب شام خود را صرف و پس از آن از مصرف تنقلات خودداری کنند.

آنزیم XPA نقش بسیار موثری در ترمیم سلول‌های پوستی دارد و خوردن موادغذایی در ساعت های غیر معمول باعث کاهش ترشح این آنزیم در بدن می‌شود.

این نخستین بار است که رابطه میان ساعت غذاخوردن و سطح ایمنی پوست مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

در کنار مصرف صحیح مواد غذایی، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در فصل های گرم سال حتما از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها