با بروز واکنش‌های منطقه‌ای و محلی صورت گرفت

مخالفت رقبای بارزانی با همه‌پرسی کردستان عراق

با وجود این‌که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق هدف از برگزاری همه‌پرسی برای استقلال این اقلیم را ممانعت از بروز فجایع و جنگ‌های جدید اعلام و تاکید می‌کند که امکان ندارد از برگزاری همه‌پرسی مقرر در تاریخ 25 سپتامبر آینده عقب‌نشینی کنند، در همان حال وزیر کشاورزی و منابع آب دولت اقلیم کردستان عراق به عنوان اولین وزیر کابینه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل خواهان تعویق همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق شد و تاکید کرد مردم اقلیم با برگزاری همه‌پرسی مخالف هستند.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۹۷

به گزارش ایرنا از اربیل، عبدالستار مجید با اعلام این مطلب گفت: ما در معرض دو احتمال هستیم که عبارتند از محاصره اقتصادی و سیاسی از سوی کشورها به‌دلیل برگزاری همه‌پرسی یا عدم واکنش منفی کشورها به برگزاری این همه‌پرسی.

وی افزود: ما امکان تامین نیازهای داخلی را نداریم و به همین دلیل ناچار به جذب کمک ایران و ترکیه هستیم و اگر این دو کشور مرزهای خود را روی اقلیم کردستان عراق ببندند بحران بزرگی روی خواهد داد.

عبدالستار مجید در ارتباط با ترس مردم اقلیم کردستان عراق از برگزاری همه‌پرسی و اقدام آنها برای خرید و انبار محصولات خوراکی گفت: مردم به تامین نیازهای خوراکی توسط اقلیم اعتماد ندارند و از بروز گرانی و قحطی در بازار می‌ترسند، از این‌رو خواهان برگزار نشدن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق هستند.

این اولین بار است که یک مقام دولت محلی در کردستان عراق به مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برخاسته است. درحالی ریاست اقلیم کردستان عراق بر برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق تاکید دارد که شمار زیادی از احزاب داخلی در اقلیم، مخالف برگزاری آن هستند و آن را یک تراژدی برای اقلیم به شمار می‌آورند.

شبکه ماهواره‌ای «نه، به رفراندوم» که بتازگی پخش برنامه‌های ماهواره‌ای خود را از ماهواره نایل‌ست آغاز کرد، اعلام می‌کند که قصد دارد به مردم درخصوص تاثیرات منفی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اطلاع‌رسانی کند.

هشدارها و مخالفت‌های داخلی و منطقه‌ای (ازجمله از سوی ایران، ترکیه و عراق) همزمان است با هشدارهایی که از گوشه و کنار جهان نسبت به تبعات چنین اقدام نسنجیده‌ای به گوش می‌رسد.

بنیاد مطالعاتی کارنگی در آمریکا در مطلبی به عزم بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق پرداخته و نوشته که وی برای فائق آمدن بر مشکلات داخلی و کاهش قدرت رقبای سیاسی به این کار روی آورده و رفراندوم به هر حال محکوم به شکست است.

به گزارش فارس، در بخشی از این گزارش به دو جنبه درون‌اقلیمی و برون‌اقلیمی برگزاری همه‌پرسی پرداخته شده و آمده: «رویکرد جدید اقلیم کردستان فقط یک رقابت صرف میان اربیل و بغداد نیست، بلکه رقابتی است بر سر قدرت میان احزاب کرد. رقابت میان اربیل و بغداد بر سر به دست آوردن امتیاز بیشتر از حکومت مرکزی عراق است، ولی رقابت میان خود کردها، بر سر کسب قدرت، درآمد و منابع بیشتر است.

کارنگی درخصوص احتمال به ثمر رسیدن این همه‌پرسی نوشته: «اکثر ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که همه‌پرسی استقلال کردستان، به استقلال نمی‌انجامد. به‌رغم لابی‌گری شدید در آمریکا و اروپا، اقلیم نتوانست حمایت رسمی حتی یک بازیگر عمده منطقه‌ای یا بین‌المللی را از همه‌پرسی استقلال، کسب کند. تمامی کشورها خود را متعهد به احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت دولت مرکزی عراق می‌دانند.

همزمان رسانه‌های حامی همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، مخالفان را متهم به همکاری با کشورهای خارجی و خائن به مردم کرد معرفی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها