سازمان سنجش اعلام کرد: امکان انتخاب رشته حتی برای غیرکنکوری‌ها هم وجود دارد

چگونه برتر شدیم

کد خبر: ۱۰۵۹۵۹۱

شکر خدا ظرفیت دانشگاه‌های ما آن‌قدر زیاد شده که باید واژه پشت کنکوری را از فرهنگ لغات فارسی حذف کرد، چرا که رئیس سازمان سنجش کشور از غایبان کنکور و حتی افرادی که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند، دعوت کرده تا شانس خود را در مرحله انتخاب رشته امتحان کنند.

به گزارش جام‌جم، ده سال پیش وارد شدن به دانشگا‌ه برای دانش‌آموزان آرزو بود و در بهترین حالت از هر ده داوطلب کنکور، یک نفر شانس قبولی در دانشگاه را داشت. حالا دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که همه داوطلبان کنکور سراسری 96 مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌گوید: داوطلبانی که در آزمون سراسری 96 ثبت‌نام نکرده‌اند یا در جلسه آزمون غایب بودند می‌توانند در رشته‌های بدون آزمون ثبت‌نام کنند تا پذیرش آنها در این رشته‌ها براساس سوابق تحصیلی صورت گیرد.

به گفته او، از مجموع 837 هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمون سراسری بیش از 744 هزار نفر پذیرفته خواهند شد و به‌طور میانگین شانس قبولی داوطلبان کنکور سراسری سال 96 نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است. براساس آماری که او ارائه می‌دهد، امسال تعداد 131هزار و 944 نفر در دوره روزانه، 26‌هزار و 857 نفر دوره‌شبانه، 3هزار و 12 نفر در پردیس‌های خودگردان، 385 هزار و 170 نفر نیز در دانشگاه پیام‌نور آزمون سراسری پذیرفته خواهند شد و از این تعداد 187 هزار و731 نفر به‌صورت با آزمون و 556 هزار و687 نفر به‌صورت بدون آزمون پذیرفته می‌شوند.

البته خدایی برای علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی خبر بدی دارد؛ به گفته او، امسال در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شاهد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو هستیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین نسبت به شیوع کلاهبرداری موسسات و افراد متخلف در روزهای داغ بازار انتخاب رشته داوطلبان هشدار می‌دهد. خدایی که‌ می‌گوید سازمان سنجش تحت هیچ عنوانی با هیچ موسسه انتخاب رشته‌ای همکاری نمی‌کند، می‌افزاید: همکاران سازمان سنجش حق هیچ‌گونه همکاری با این موسسات را ندارند و هر فرد و موسسه‌ای در صورت مطرح کردن این ادعا به‌دنبال کلاهبرداری و سوء‌استفاده از داوطلبان است.

آن‌طور که خدایی عنوان می‌کند راهنمای انتخاب رشته مجازی آزمون سراسری از روز چهارشنبه 18 مرداد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور فعال می‌شود که این دفترچه راهنما براساس ظرفیت‌های پذیرش امسال و نمرات داوطلبان و حداقل‌های سال گذشته شبیه‌سازی شده است. او اطمینان می‌دهد داوطلبان با مطالعه این دفترچه می‌توانند از رشته و دانشگاهی که امکان قبولی در آن را دارند، مطلع شوند. در واقع این دفترچه راهنمای انتخاب رشته مجازی با ارائه مشاوره‌ای شبیه به مراکز مشاوره انتخاب رشته، به نوعی در انتخاب رشته متناسب با علاقه و رتبه اکتسابی داوطلب به وی کمک خواهد کرد.

... و اینک نخبگان

نتایج اولیه کنکور در حالی دیروز منتشر شد که سهم پایتخت‌نشینان نسبت به شهرستانی‌ها در رتبه‌های برتر کنکور امسال تقریبا برابر است. از 36 رتبه برتر کنکور امسال در چهار گروه علوم تجربی،‌ ریاضی، علوم‌ انسانی،‌ هنر و زبان‌های خارجی سهم تهرانی‌ها 17 رتبه برتر است و سهم شهرستانی‌ها 19 نفر.

در گروه تجربی که بیشترین شرکت‌کننده کنکور در این گروه حاضر بودند سهم تهرانی‌ها تنها یک نفر است و شهرستانی‌ها در این گروه رتبه‌های برتر را از آن خود کرده‌اند. در این گروه امیرحسین قاسمی‌نژاد رائینی از سیرجان، امیرحسین قویدل‌سردصحرا از تبریز و محمدرضا نادری از بابل رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و یاسمن میر با احراز رتبه ششم در این گروه تنها زن در میان ده رتبه برتر گروه علوم تجربی است. هر چند وضعیت دختران در گروه ریاضی و فنی بدتر است چرا که آنها در این گروه هیچ سهمی در رتبه‌های برتر ندارند. در این گروه سهم تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها برابر است. حضور سه یزدی در میان ده رتبه اول علوم ریاضی قابل توجه است. در این گروه صابر دین‌پژوه از تبریز، محمدکاظم فقیه خراسانی از یزد و علی فاطمی‌مفرد از تهران رتبه‌های برتر را کسب کردند.

در گروه علوم انسانی وضعیت پایتخت‌نشینان بهتر است چرا که هفت نفر از ده برگزیده این گروه ساکن پایتخت هستند. در این گروه رقابتی، عرفان میران‌زاده‌مهابادی، یلدا حجتی و علی مهرایی همگی از تهران صاحب رتبه‌های برتر شده‌اند. گروه علوم انسانی در کنکور امسال، 167هزار و 80 داوطلب داشت.

وضعیت دختران در گروه هنر هم قابل توجه است چرا که هر سه رتبه برتر کسب شده را دختران تشکیل می‌دهند، دخترانی که دو نفرشان اهل تهران و نفر سوم اهل کرج است. در گروه آزمایشی هنر، سما معیری از تهران، اوینا اراکیلیان از تهران و آتوسا عبداللهی‌امانی از کرج، رتبه‌های اول تا سوم را به‌دست آوردند.

در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی وضعیت به‌گونه دیگر است به این مفهوم که هر سه رتبه برتر را پسران تشکیل می‌دهند. ارشیا زاهدی پور خامنه از تهران، رضا قانع خیابانیان از تهران و امیرحسین قویدل‌سردصحرا از تبریز نیز دارندگان رتبه‌های اول تا سوم گروه آزمایشی زبان‌های خارجی
هستند.

در حالی که حدود 59 درصد از شرکت‌کنندگان در کنکور امسال را داوطلبان زن و نزدیک به 41 درصد را داوطلبان مرد تشکیل می‌دادند، دختران در کسب رتبه‌های برتر، توفیق کمتری نسبت به پسران داشتند. در میان فهرست 36 نفره برترین‌های کنکور 96، نام هشت دختر و 28 پسر مشاهده می‌شود.

هیچ کلاس فوق‌برنامه‌ای شرکت نکرده‌ام

امیرحسین قاسمی‌نژادرائینی

رتبه یک علوم تجربی

از رتبه‌اش جا نخورده است. این جوان اهل سیرجان می‌گوید: قبل از کنکور پیش‌بینی این نتیجه را داشتم، چون واقعا تلاش کردم، اما بعد از کنکور واقعا با محاسبات خودم مطمئن بودم رتبه برتر را کسب می‌کنم. قاسمی‌نژاد، به دلایل موفقیتش اشاره می‌کند و می‌گوید: قبل از آزمون و در دوران درس خواندن، مطالعه رسانه‌ها به‌ویژه مصاحبه رتبه‌های برتر سال‌های قبل، نکات بسیار خوبی برای موفقیتم داشت. سال‌های گذشته و در دوران متوسطه نیز درس خواندن را به‌صورت مداوم دنبال می‌کردم و همیشه از نفرات برتر در شهرستان بودم. از شبکه‌های اجتماعی در دوران تحصیل کمتر استفاده می‌کردم و تنها در حد خواندن پیامک بود. قطعا استفاده کمتر از این شبکه‌ها برای کسانی که می‌خواهند در کنکور موفق شوند، موثر خواهد بود. «به کلاس‌های فوق‌برنامه اعتقاد ندارم» اینها بخش دیگری از حرف‌های شاگرد اول کنکور تجربی است. او تاکید می‌کند: من اصلا از کلاس‌های فوق‌برنامه استفاده نکردم و هیچ کلاس آموزشی نرفتم، چون به این کلاس‌ها اعتقاد ندارم. قاسمی‌نژاد‌رائینی هم مثل همه شاگرد اول‌های کنکور تجربی، علاقه‌مند به رشته پزشکی است و به تسنیم می‌گوید: همیشه به پزشکی علاقه‌مند بودم و اگر بخواهم رشته تحصیلی انتخاب کنم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب می‌کنم.

وقتم را با کلاس کنکور هدر ندادم

صابر دین‌پژوه

رتبه یک رشته علوم ریاضی

«لحظات شیرینی را پشت سر می‌گذارم و خوشحال هستم که به‌نوعی مزد زحماتم را گرفته‌ام.» اینها بخشی از گفته‌های صابر دین‌پژوه، رتبه یک رشته علوم ریاضی و فنی در کنکور 96 است. این جوان تبریزی به تسنیم می‌گوید: با توجه به درصد پاسخ‌های صحیح خودم و مقایسه آن‌ با وضعیت برگزیدگان کنکورهای گذشته، پیش‌بینی می‌کردم که رتبه‌ام تک‌رقمی شود، اما این‌که رتبه یک را کسب کنم کمی غیرقابل‌باور بود، چرا که در سال‌های گذشته، درصد پاسخ‌های صحیح در رتبه‌های اول بیشتر و بهتر بوده است.

در مورد مدت زمان و برنامه مطالعه برای آمادگی کنکور سراسری هم دین پژوه خاطرنشان می‌کند: در روزهایی که به مدرسه می‌رفتیم روزانه شش تا هفت ساعت برای مطالعه وقت می‌گذاشتم. در روزهایی هم که مدارس تعطیل بود، ابتدا 11 ساعت مطالعه داشتم که رفته‌رفته و در این اواخر به 13 ساعت رساندم.

جالب است که شاگرد اول کنکور ریاضی که دوست دارد در رشته نرم افزار درس بخواند، در هیچ‌یک از کلاس‌های متفرقه و کنکور شرکت نکرده است: « با توجه به سطح علمی مدرسه‌، نیازی برای حضور در این کلاس‌ها احساس نکردم. به کنکوری‌ها هم پیشنهاد می‌کنم بیشتر خودشان برای موفقیت تلاش کنند، مطالعه کنند و وقتشان را در کلاس‌های کنکور هدر ندهند. فکر می‌کنم اگر کنکوری‌ها خودشان بخواهند، می‌توانند موفقیت بیشتری کسب کنند.»

رتبه یک علوم ریاضی، چندان با فضای مجازی نیز میانه خوبی ندارد. دین پژوه می‌گوید: تاکنون در فضای مجازی و هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی حضور نداشتم.

انتخابم تحصیل در رشته علوم سیاسی است

عرفان میران‌زاده مهابادی

رتبه یک علوم انسانی

امسال هم انتظار رتبه یک شدن در کنکور را داشته و به قول خودش، در کنکورهای آزمایشی نیز رتبه هایش بین یک تا 10 بود: «بعد از کنکور حدس می‌زدم رتبه ام بالا شود و حتی به رتبه یک شدن فکر می‌کردم.»

عرفان میران‌زاده مهابادی، اهل تهران است که از نتیجه کنکور و کسب رتبه اول خودش از طریق تلویزیون مطلع شده است.

میران‌زاده معتقد است: کسب رتبه‌های بالا به شرایط جلسه کنکور و تسلط بر جلسه بستگی دارد.

درباره میزان مطالعه روزانه‌اش هم می‌گوید: که در طول روز بین 10 تا 11 ساعت مطالعه می‌کردم. در کلاس کنکور شرکت نمی‌کردم و از سالن مطالعه مدرسه استفاده می‌کردم.

نفر اول کنکور علوم انسانی امسال، قصد دارد که در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران درس بخواند.

همچنین جالب است که ارشیا زاهدی‌پور، رضا قانع و امیرحسین قویدل، رتبه‌های برتر کنکور زبان امسال، قصد ندارند که در رشته زبان ادامه تحصیل دهند. رتبه‌های اول تا سوم رشته زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند که در رشته‌های اصلی خود انتخاب رشته خواهند کرد.

به کلاس کنکور نرفتم

محمدکاظم فقیه‌خراسانی

رتبه دوم رشته علوم ریاضی

محمدکاظم فقیه‌خراسانی رتبه دوم کنکور گروه ریاضی و فنی است. رتبه‌ای که برای رسیدنش برنامه‌ریزی دقیق کرده است هر چند هیچ‌گاه به نتیجه نهایی آن فکر نمی‌کرده است. محمدکاظم می‌گوید روز‌هایی که به مدرسه می‌رفتم شش ساعت و روز‌های تعطیل 12 ساعت درس می‌خواندم و برای درس خواندن نیز برنامه‌ریزی کرده بودم. او هم یکی دیگر از رتبه‌های برتر کنکور است که در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است. خودش می‌گوید: کلاس کنکور نمی‌رفتم و تنها در یک کلاس فوق برنامه که در مدرسه‌مان برگزار می‌شد و کاملا رایگان بود حضور پیدا می‌کردم. محمدکاظم فقیه‌خراسانی در خانواده‌ای بزرگ شده است که هر سه برادر دیگر هم رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کرده‌اند. خودش در این رابطه می‌گوید:‌ سال 81، برادر بزرگ‌تر من نیز رتبه 11 منطقه را کسب کرد و سه برادر دیگر من نیز در رشته ریاضی تحصیل کرده‌اند. همین نکته نشان می‌دهد خانواده او نقش مهمی در موفقیت او داشته‌اند. رتبه دوم کنکور ریاضی در این رابطه می‌گوید: پدر و مادر من برای آرام کردن جو خانه برای بهتر درس خواندن من تلاش زیادی کردند و یکی از دلایل موفقیت من نیز همین موضوع بود. و البته سوال جذاب که او قرار است در چه رشته‌ای در دانشگاه ادامه تحصیل بدهد: «‌به احتمال زیاد رشته برق دانشگاه شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهم کرد.»

هم حافظ قرآن، هم فاتح کنکور

زینب ابن علی

نفر چهارم کنکور رشته انسانی

زینب ابن علی نفر چهارم کنکور رشته انسانی اهل شهر کاشان است. خودش می‌گوید انتظار نداشته است رتبه تک رقمی داشته باشد و گمان می‌کرده تا حداقل رتبه‌ای دو رقمی بیاورد. زینب فرزند اول خانواده است و در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده است.

می‌گوید تنها در کلاس‌هایی که از سوی دبیرستان برگزار می‌شد، شرکت می‌کرده است و همان‌ها هم کفایت می‌کند. دختر جوان کاشانی اما پیش از اینها موفقیت خودش را مانوس بودن با قرآن می‌داند چرا که او حافظ کل قرآن است. او می‌گوید دوست دارد در رشته‌ای تحصیل کند که به درس‌های حوزه نزدیک باشد.

او می‌گوید: ‌در کلاس‌های حوزه علمیه ثبت‌نام کرده‌ام و ترجیح می‌دهم رشته‌ای انتخاب کنم که چندان از این درس‌ها دور نباشد. هر چند هنوز تصمیم نگرفته است که در کدام رشته به تحصیلش در دانشگاه ادامه بدهد.

امید به خدا و خداحافظی با فضای مجازی

امیرحسین قویدل

رتبه دوم علوم تجربی

«به لطف خدا امیدوار بودم» این اولین واکنش جوان تبریزی است. فردی که در گروه پر ازدحام تجربی توانست رتبه دوم برتر را کسب کند.

امیرحسین قویدل اهل تبریز است و برای رسیدن به این رتبه در روز هشت ساعت مطالعه می‌کرده است. خودش می‌گوید: سعی می‌کردم بین زمان مطالعه دروس، فرصت‌هایی برای استراحت هم برنامه‌ریزی کنم. در جهت آمادگی برای کنکور نیز از هیچ مشاوری استفاده نکردم. در این راه خانواده‌ام تأثیری زیاد و فداکاری‌های غیرقابل
وصفی داشتند.

امیرحسین می‌گوید تنها در یکی دو درس از کلاس‌های متفرقه شرکت کرده است و به دیگر داوطلبان کنکور توصیه می‌کند «از لطف الهی ناامید نشوند و تمام تلاش خود را به‌کار گیرند. » شبکه‌های مجازی حالا یکی از چالش‌های مهم داوطلبان کنکور است. رتبه دوم کنکور گروه تجربی می‌گوید که در این مدت از فضای مجازی هیچ استفاده‌ای نکرده است: «حضورم در فضای مجازی در حد مشاهده نتایج کنکورهای آزمایشی بوده و اصلا در شبکه‌های اجتماعی حضور نداشته‌ام. واقعا این شبکه‌ها برای دانش‌آموزی که می‌خواهد درس بخواند خیلی مضر است.»

گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها