سخنگوی ستاد احیای دریاچه از انتقال فاضلاب تصفیه شده شهری به دریاچه ارومیه خبر داد. قرار است حدود 250 تا 300 میلیون متر مکعب فاضلاب شهری پس از‌‌ تصفیه روانه دریاچه ارومیه شود، سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه دراین‌باره می‌گوید: انتقال فاضلاب تصفیه شده شهری به دریاچه ارومیه هیچ مانع زیست محیطی، فنی و بهداشتی ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۰۰
فاضلاب تصفیه‌شده در راه دریاچه ارومیه

ستاد احیای دریاچه ارومیه برای اجرای طرح انتقال فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه از دانشگاه ملبورن نیز به‌عنوان مشاور کمک گرفته است،‌آنها ادعا می‌کنند قصد دارند تا استانداردهای مربوط به انتقال فاضلاب به دریاچه را نهایی کرده و به شکل ‌آزمایشی آن را اجرایی کنند.

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در این‌باره می‌گوید: ستاد احیا همه مسائل فنی و تخصصی را رعایت می‌کند و در این میان وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز آن است که براساس استانداردهای مصوب مطمئن شود فاضلاب تصفیه شده مطابق استانداردها است.

‌او درباره خطرات احتمالی انتقال فاضلاب به دریاچه ارومیه نیز می‌افزاید: 9/99 درصد فاضلاب آب است و فقط یک‌صدم درصد آن را مواد آلی تشکیل می‌دهد که اگر بتوانیم این یک صدم درصد را از آب جدا کنیم این فاضلاب، همان آب است.

آن‌طور که مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید‌ می‌کند‌: در این بین رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی مهم است، برای همین حتما باید فاضلاب تصفیه‌ و براساس استانداردها از طریق لوله و بعد از طریق رودخانه وارد دریاچه شود. به گزارش ایسنا، او درباره احتمال انتقال فاضلاب صنعتی به دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان می‌کند:‌ ادعای انتقال فاضلاب صنعتی به دریاچه ارومیه اصلا درست نیست و اساسا قرار نبوده که چنین اتفاقی بیفتد.‌

مرگ دریاچه، طغیان مشکلات

برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که برای حفظ دریاچه و تثبیت شرایط آن باید راهکارهایی را که به محیط‌زیست کشور آسیب نمی‌زند، اجرایی کرد. اما در این بین باید مساله را از تمامی ابعاد آن بررسی کرد، زیرا با توجه به منابع آبی محدود کشور تصمیم اشتباه در کنترل منابع آب می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری همراه داشته باشد.

محمدرضا فاطمی، کارشناس اکوبیولوژی آب و دریا نیز درگفت‌وگو با جام‌جم درباره انتقال فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه می‌افزاید: انتقال فاضلاب راهکاری بود که مدتی پیش نیز مطرح شده بود، بنابراین اجرای آن اقدام مناسبی است. آن‌طور که او تاکید می‌کند نبود آب در دریاچه سبب ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌شود، به همین دلیل نجات دریاچه ضرورتی است که باید جدی گرفته شود.

فاطمی با اشاره به این که فاضلاب تصفیه شده فاقد مواد آلی است، یاد‌آور می‌شود:‌ مساله دیگر وجود مواد شوینده و عناصر سنگین در فاضلاب است.

کارشناسان تاکید می‌کنند پس از این‌که سطح تراز آب دریاچه به حد مناسبی رسید می‌توان به دنبال منابع آبی دیگر رفت و تصمیم گرفت که برای کاهش شوری آب دریاچه چه راهکارهایی را در نظر گرفت.

آنها معتقدند برای حفظ زندگی در حاشیه دریاچه ارومیه و شهرهای اطراف آن باید از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و درشرایطی که کشور دچار بحران آب شده است مصرف آب شیرین مانند رودخانه‌ها را باید به آب شرب شهروندان اختصاص داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها