گزارشی درباره خواص عجیب و غریب شیر مادر

معجزه عشق و سلامتی

معمولا کم پیش می‌آید که سر موضوع یا پدیده و رفتاری خاص، هم علم، هم باورهای سنتی و همچنین آموزه‌های ادیان مختلف، همراه یکدیگر شوند و تاکیدات مشابهی داشته باشند، آن هم در جهان پرشتاب امروز که هر لحظه دانشمندان، نظریه پردازان و از همه مهمتر انسان طغیانگر که تمایل دارد به مخالفت با هر آنچه پیش از او بوده برخیزد.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۸۲

اما موضوع گزارش امروز ما یکی از همین نوادر است که همه بر انجام و توجه به آن تاکید دارند و درست به همین دلیل برایش هفته جهانی هم ترتیب داده‌اند: «هفته جهانی شیر مادر» که در آن به‌سر می‌بریم.

معجزه‌ای به نام آغوز

به طور طبیعی همزمان با تولد نوزاد و بخصوص در ساعات اولیه و یکی دو روز نخست شیر مادر حجم کمی دارد و به گفته دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال برخی مادران به همین بهانه و به اشتباه به سراغ تغذیه جایگزین می‌روند در حالی که این متخصص می‌گوید: آغوز یک ماده غذایی فوق العاده است، آغوز سرشار از سلول‌های فعال ایمونولوژیکی، آنتی‌بادی و برخی پروتئین‌های حفاظتی است و امروزه کم نیستند دانشمندانی که از آن به ‌عنوان نخستین واکسیناسیون نوزاد نام می‌برند که برای حفاظت در برابر بسیاری از عفونت‌ها و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی نقش‌آفرینی می‌کند.

شیروانی ادامه می‌دهد: آغوز فاکتورهای رشد بسیاری دارد که به تکامل و عملکرد مؤثر روده نوزاد کمک می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین A است که افزون بر حفاظت از چشم‌ به کاهش عفونت‌ نیز کمک می‌کند؛ از طرفی باید بدانیم که در زمینه دفع هم سیستم گوارشی نوزاد را تحریک می‌کند و در خروج موادی که سبب زردی نوزادشده، موثر است.

این متخصص تاکید می‌کند: اهمیت وجه روانی این رفتار را هم نباید فراموش کرد، وقتی نوزاد که وارد جهان تازه‌ای شده است در ساعات آغازین زندگی در آغوش مادر قرار می‌گیرد، روابط عاطفی مناسبی بین آنها برقرار می‌شود و در ادامه نیز کودکی سالم و باهوش پرورش پیدا می‌کند.

کامل‌ترین ماده غذایی

تقریبا این را همه مادران و خانواده‌ها می‌دانند که شش ماه نخست زندگی هیچ چیزی جای شیر مادر را نمی‌گیرد و نباید به نوزاد ماده غذایی دیگری داد، نکته‌ای که درباره آن دکتر شاهین زائری متخصص تغذیه این‌گونه توضیح می‌دهد: شیر مادر کامل‌ترین ماده غذایی است، برخی ممکن است مدعی باشند که شیر خشک پروتئین‌ها و مجموع آنچه بدن نوزاد نیاز دارد را تامین می‌کند، من در پاسخ به این ادعا اگرچه کلیت آن را تایید می‌کنم اما با اطمینان می‌گویم که هیچ شیرخشکی «ایمنوگلوبولین» یا ماده‌ای مشابهی ندارد که نوزاد را در برابر تمام بیماری‌ها محافظت کند. این را تمام تحقیقات علمی اثبات کرده‌اند، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با آنها که از این نعمت به هر دلیل محروم شده‌اند بسیار کمتر دچار بیماری‌های تنفسی و گوارشی می‌شوند و در سال‌های بعد نیز میزان شیوع چاقی و دیابت در آنها بسیار اندک است.

بهانه‌های الکی

کم نیستند مادرانی که بخصوص در جامعه امروز ما و تحت تاثیر تبلیغات نادرست و نوع سبک زندگی وارداتی و به بهانه‌های مختلف از جمله سلامتی و یا تناسب اندام از زیر بار شیر دادن به نوزاد فرار می‌کنند، اما شاید ندانند که شیر دادن برای مادر هم فواید فراوانی دارد، زائری که متخصص رژیم درمانی است در این باره نظرات جالبی دارد و می‌گوید: از نظر سلامتی مادر باید بگویم تحقیقات علمی نشان می‌دهد مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. از طرفی در زمان شیردهی بارداری‌های ناخواسته هم به طور طبیعی شکل نمی‌گیرد.

او تاکید می‌کند: یکی از دغدغه‌های مادران پس از زایمان برگشت به حالت قبلی از نظر وزنی و اندامی است و همین را بهانه شیر ندادن قرار می‌دهند در حالی که باید بدانند اتفاقا در دوران شیردهی براحتی می‌توانند کاهش وزن داشته باشند، اصلا متخصصان زمان شیردهی را زمان طلایی معرفی می‌کنند و به مادران توصیه می‌کنند تحت هیچ شرایطی نباید به سراغ داروهای لاغری بروند و اگر چند دستور کلی مانند کنترل میزان قند، شکر و چربی مصرفی را مورد توجه قرار دهند متوجه می‌شوند که چقدر راحت‌تر از قبل وزنشان پایین می‌آید. یک باور غلط هم در میان گروهی از بانوان شکل گرفته است که مادران در ادامه دوران بارداری باید در دوره شیردهی هم میزان غذایشان زیاد باشد در حالی که این گونه نیست، باید بر اساس کالری و مواد مغذی کافی و صحیح غذا بخورند نه زیاد!

آمارها چه می‌گویند؟

امسال شعار هفته جهانی شیر مادر «حمایت همه‌جانبه از مادران برای تداوم شیردهی، باهوش و قوی با شیر مادر» است، به گفته دکتر علیرضا مرندی، رئیس کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر، تغذیه با شیر مادر 13 درصد مرگ‌های زیر یک سال را کاهش می‌دهد، و عدم تغذیه با شیر مادر در 50 یا 60 درصد مرگ و میرهای زیر پنج سال نقش دارد. از هر صد کودکی که در جهان فوت می‌شود، 13 نفر که با شیر مادر تغذیه کرده‌اند، زنده می‌مانند. اگر نوزادان در 24 ساعت اول تولد، با شیر مادر تغذیه شوند، 16 درصد مرگ و میرها کاهش پیدا می‌کند و چنانچه در ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه شوند، 23 درصد مرگ و میرها در نوزادان کاسته خواهد شد، یعنی براین اساس یک‌چهارم مرگ‌ها در نوزادان کاهش پیدا خواهد کرد.

بامداد محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها