تابستان که می‌شود مراقبت از چشمان در نور آفتاب بیشتر اهمیت می‌یابد و مردم بیشتر به فکر تهیه یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد هستند. یکی از ویژگی‌های عینک‌های آفتابی، پولاروید بودن عدسی‌های آن است. ولی آنچه مورد سوال است و غالباً مردم از اپتومتریست‌ها سوال می‌کنند این است که آیا حتماً باید عینک آفتابی من پولاروید باشد؟
کد خبر: ۱۰۵۸۱۳۰

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است قدری درباره خاصیت پولاروید بودن یا پولاریزاسیون صحبت کنیم. نور یک خاصیت مختص به خود دارد که علاوه بر این که در طول یک مسیر منتشر می‌شود، در جهات مختلفی عمود بر جهت انتشار نیز ارتعاش می‌یابد. به همین علت از نظر خاصیت موجی نور، نور را یک موج عرضی می‌نامند. فرض کنید یک سر طنابی را به یک نقطه روی دیوار گره زده‌اید و سر دیگر آن را در دست گرفته و می‌چرخانید یا به جهات مختلف مثلا بالا و پایین یا چپ و راست تکان می‌دهید. در این هنگام موجی در طول طناب تشکیل می‌شود که به طرف دیوار حرکت می‌کند و ضمن این انتشار یافتن، طناب در جهات مختلف هم تکان می‌خورد یا مرتعش می‌شود. حال فرض کنید نرده عمودی یا افقی در سر راه طناب بگذاریم و حالا طناب را تکان دهید. طناب فقط اجازه دارد در یک راستای مشخص یعنی بالا و پایین یا چپ و راست حرکت و ارتعاش داشته باشد. همین اتفاق در خصوص نورهای پولاریزه در عدسی‌های پولاروید می‌افتد. نور معمولی در تمام جهات ارتعاش دارد، ولی نور پولاریزه تنها در یک راستای مشخص ارتعاش می‌یابد. عدسی‌های پولاروید نور را پولاریزه می‌کنند، بنابراین در راستای مشخصی اجازه ورود نور را به داخل چشم می‌دهند. حال با این توضیح دوباره به سراغ سوالی که آیا حتما باید عینک آفتابی پولاروید باشد، می‌رویم. برخی سطوح مثل سطح آب، کف آسفالت جاده در یک تابستان داغ، انعکاس نور از سطوح ریل‌های قطار در ساعات پر نور روز، انعکاس نور از سطوح صیقلی و... ممکن است آنچنان خیرگی نوری در چشم‌ها ایجاد کند که نه‌تنها برای سلامت چشم‌ها مضر باشد، بلکه دیگر شخص نتواند در آن شرایط خوب ببیند و به کار خود ادامه دهد. عدسی‌های پولاروید این نور‌ها و انعکاسات خیره‌کننده را حذف می‌کنند و موجب بهبود کیفیت بینایی و حفظ سلامت چشم‌ها می‌شوند. اپتومتریست‌ها بر اساس نتایج معاینه چشم شما یا با طرح سوالات مختلف میزان ضرورت استفاده از خاصیت پولاروید در عدسی‌های عینک شما را بررسی و در صورت لزوم آنها را برای شما تجویز می‌کنند و هنگام فیت عینک مناسب برای شما آن موارد را در نظر می‌گیرند. بنابر این به طور واضح تر جواب سوال این است که شاید برای همه استفاده از خاصیت پولاروید در عدسی‌های عینک آفتابی صد در صد ضروری نباشد و ضرورت استفاده از این خاصیت به عوامل متعددی از‌جمله محیطی که فرد در آن محیط فعالیت می‌کند بستگی دارد که اپتومتریست شما بررسی و در صورت لزوم تجویز می‌کند. بنابراین شاید عینک آفتابی مناسب و استانداردی وجود داشته باشد که پولاروید هم نباشد و حتی عینک‌های پولارویدی نیز گاهی در سطح شهر در مراکز مختلف مشاهده می‌شود که استاندارد‌های ضروری یک عینک آفتابی را ندارند، ولی پولاروید هستند.

برای آگاهی از این که عینکی پولاروید است یا خیر می‌توان تست ساده‌ای انجام داد، هرچند در بیشتر موسسات عینک طبی که برای شما عینک‌های آفتابی طبی پیشنهاد می‌کنند تست ویژه پولاروید بودن یا نبودن عدسی وجود دارد. تست ساده به این قرار است که اگر صفحه موبایل خود را از پشت عدسی یک عینک نگاه کنید و با چرخاندن صفحه موبایل یا عینک، نوری که از صفحه به چشم می‌رسد کم و زیاد شود یعنی در یک جهت صفحه کاملا روشن و در جهت عمود بر جهت اول، صفحه کاملا تاریک شود یا به تاریک‌ترین حالت خود برسد در آن صورت آن عدسی به طور کامل یا نسبی پولاروید است. گاهی عینک‌های پولاروید با حذف خیرگی نور و پخش نور خیلی در کیفیت بینایی تاثیر گذارند، ولی گاهی به عنوان یک ویژگی اضافی در عدسی‌های عینک شما وجود دارند. پس این که حتما باید عدسی‌های عینک شما پولاریزه باشد یا خیر را به اپتومتریست خود واگذار کنید.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها