به گزارش جام جم آنلاین از جهان نیوز، بحث تاخیر ازدواج جوانان و عبور میلیون ها جوان از سن ازدواج و در نهایت افزایش متوسط سن ازدواج جامعه به طور جد از سوی مسئولان امر و رسانه ها مورد غفلت واقع شده است.
این در حالی است که حجم فشارهای روانی بر ذهن جوانان از خیابان ها گرفته تا فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای روز به روز در حال گسترش است.
بدون شک انحرافات جنسی ناشی از عدم کنترل غریزه یکی از تبعات این تاخیر هاست. به سراغ حجت الاسلام عباسی ولدی رفتیم و با ایشان گفت و گوی مفصلی انجام دادیم.
ماحصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
به عنوان اولین سوال بفرمائید که علت اصلی بروز انحرافات جنسی در جامعه چیست؟ و چرا این روابط نامشروع وغیر اصولی رواج یافته است؟
قبل از اینکه بخواهیم به روابط نامشروع جوانان با جنس مخالف بپردازیم باید به انحرافات جنسی در همجنس ها و علل گرایش به هم جنس گرایی بپردازیم. فکر می کنم اگر بدون پرداختن به این دو موضوع وارد بحث شویم خروجی بحث ناقص خواهد بود. موضوع اولی که در بررسی همجنس گرایی و ارتباط های نا مشروع با جنس مخالف باید در نظر گرفت اصل مسئله ازدواج است و موضوع دوم نگاه دین به مباحث جنسی بشر است.
به صراحت باید گفت که ما با غریزه جنسی در جامعه مان تعارف کرده ایم. فکر کردیم با قضیه جنسی می توان به صورت نصیحتی و فرمایشی برخورد کرد. با موعظه و نصیحت، نمی توان غرایز جنسی جوانان را کنترل کرد. شاید برخی بگویند خیر، ما چنین تفکری نداشته ایم، ولی در عمل چنین اتفاقی افتاده است.
ما دائما جوانانمان را به عفاف، خویشتن داری و مراقبت از روابط با دیگران دعوت کردیم. در وادی مباحث جنسی بیشتر به سراغ نهی از منکر رفتیم و نیمه امر به معروف را که بحث ازدواج هست فراموش کردیم و یادمان رفته جز تعداد کمی از افرادی که به جهت بیماری روانی گرایش به همجنس بازی دارند، باقی موارد به جهت عدم دسترسی حلال به جنس مخالف که همان ازدواج است به این سمت و سو کشیده شدهاند. البته کماکان معتقدم که همجنس بازی در جامعه ما آنقدرها که برخی میگویند فراگیر نشده است.
شما هم معتقدید که همجنس بازی و گرایش به هم جنس یک بیماری است؟
بله. یک بیماری است البته تعداد کسانی که این بیماری را دارند بسیار کم است. اینگونه افراد به جنس مخالف گرایش ندارند البته اینکه می گویم با فراگیر بودن همجنس بازان مخالفم و فراگیر نشده است اینگونه تصور نشود که قابل اعتنا نیستند . تعداد مبتلایان خیلی کم است اما در جامعه وجود دارد.
یکی از عیب های بزرگ ما این است که اجازه می دهیم یک مسئله فراگیر شود، اجازه می دهیم یک مسئله به یک معضل بزرگ تبدیل شود و بعد تازه بیاییم فکری به حال آن می کنیم.
نمی دانم چرا در جامعه ما واقعا به مسئله جنسی توجه لازم صورت نگرفته است حتی به اندازه ای که به مسئله خوراک و پوشاک توجه کردیم به مسائل جنسی توجه نکردیم. در بعضی موارد نگاهمان به مسئله غرایز جنسی یک نگاه مسیحی وار است. مسیحیان تمایلات جنسی را یک تمایل پست حیوانی می دانند.
اگر جوانی الان بگوید کار می خواهم یا غذا می خواهم کسی به او نگاه بدی نمی کند. اما اگر جوانی به مادرش بگوید که من به جنس مخالفم نیاز غریزی دارم و به همین دلیل باید ازدواج کنم، بسیاری از آدم ها به این جوان بد نگاه می کنند. به عنوان کسی به او نگاه می کنند که شأن پایینی دارد. مخصوصا اگر این جوان دختر باشد که نگاه ها و کج فکری ها در مورد وی بیشتر می شود. در حالی که دین این گونه نگاه نمی کند.
موضوعی که این روزها خیلی مطرح است ولی کم به آن پرداخته شده رواج نوعی رابطه به اسم ازدواج سفید و هم باشی است. این روابط را چطور ارزیابی می کنید؟
من با این ها صحبت کرده ام. مسئله اولشان فرار از مسئولیت است که باعث می شود اینها گرایش به ازدواج طبیعی نداشته باشند.
مسئله دوم فرار از سختی ها و موانعی است که بر سر راه ازدواج وجود دارد.
بسیاری از جوانان مشکل مالی را دلیل عدم ازدواج مطرح می کنند. نظرشما در خصوص این مانع چیست؟
مردم تصور می کنند فقر اصلی ترین عامل ازدواج است. در حالی که نگاه دین اصلا اینگونه نیست. خداوند در قرآن می فرماید جوانان را به ازدواج در بیاورید و اگر فقیر باشند بی نیازشان می کنم. «وَ أَنکِحوا الأیامـی مِنکُم وَ الصَّالحیـنَ مِن عِبادِکُم وَ إِمائِکُم إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلیمٌ.
مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را. اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بینیاز میسازد. خداوند گشایشدهنده و آگاه است».
به هر حال ما اگر نخواهیم نوع نگاه و روشمان را دینی کنیم باید منتظر غرایز جنسی منحرفانه باشیم.
با آمارهایی که موید افزایش متوسط سن ازدواج جوانان است موافقید؟
بله. قطعا همینطور است. سن ازدواج جوانان الان چند سال است؟ 28 برای پسرها، و بین 23 الی 24 بین دختر ها. در بعضی از کلان شهرها این متوسط سن بیشتر هست. وقتی متوجه فاجعه می شوید که ببینید متوسط سن بلوغ در دختران و پسرها پایین هم آمده است و این فاصله بیش از یک دهه از زمان بلوغ تا ازدواج موجب انحرافات جنسی بسیاری می شود.
متوسط بلوغ جنسی در جامعه ما، در دختران 10 سال است و در پسران 12سال است. بر خلاف تصور برخی که فکر می کنند قدیمی ها زودتر به بلوغ جنسی می رسیدند اما با توجه به سبک زندگی مدرن، پسر و دختر امروزی زودتر از گذشته به بلوغ جنسی می رسند. پسران به صورت معمول باید در سن 15 الی 16 سال به بلوغ جنسی برسند و دخترها گاهی تا هنگام ازدواج هم مفهوم فشار غریزه جنسی را درک نمی کردند.
البته ما در مشاوره هایی که داریم با دختران مواجه می شویم که قبل از سن هفت سال دچار انحرافات جنسی شده اند. این یک واقعیت است. اینکه می گویم برخی از واقعیات ها گفته نمی شود از جمله مواردش همین نکته ای است که عرض کردم. اصلا متوجه نمی شوم نگفتن واقعیت چه دردی را درمان می کند.
پسر وقتی در 12 سال به سن بلوغ می رسد و در 28 سال ازدواج می کند به این معناست که 16 سال بین بلوغ جنسی اش و ازدواجش فاصله ست. این 16 سال را در چه فضایی سیر می کنند؟ واقعا در فضای دهه شصت است؟ خیر، همه چیز در پی تحریک وی هستند. از اینترنت تا ماهواره تا خیابان برای جوان تحریک کننده هست.
دختران هم همین وضعیت را دارند. از 10 سالگی که سن بلوغشان هست تا 23 سالگی که سن ازدواجشان هست، فشار جنسی را تحمل می کنند. یعنی 13 سال دارد با فشار غریزه جنسی دست و پنجه نرم می کنند. من اینجا عذر خواهی می کنم از همه جوانان ولی سئوال من این است که چند درصد از جوانان به صورت واقعی می توانند تا دم ازدواج، از انحرافات جنسی کم یا زیادش در امان بمانند و خودشان را حفظ بکنند؟
فکر می کنید با توجه به این شرایط واقعا چند درصد از جوانان ما به انحراف کشیده نمی شوند ؟
بگذارید من قضاوتی نکنم و قضاوت را به عهده مخاطبان بگذاریم. اما همین قدر بگویم که وقتی شما در برههای که زمینه ازدواج را باید فراهم می کردید و نکردید، در نهایت باید منتظر باشید که جامعه به انحرافات جنسی مبتلا بشود. و اصلا اگر با چنین وضعی جامعه انحرافات جنسی نداشته باشد باید تعجب کنیم. خودتان تصور کنید جامعه ای را که جوانانش به سن بلوغ رسیده اند و تحریک می شوند اما پاسخی به نیازشان داده نمی شود!
نهایت چیزی که می توانیم توقع داشته باشیم از جوان این است که 5 الی6 سال باید با غریزه جنسی بجنگند. ما چقدر در رسانه ها به این مسئله پرداخته ایم؟ متولیان فرهنگی بیایند گزارش بدهند که برای رفع این معضل چه اقداماتی انجام داده اند؟ بسیاری از کسانی که در جامعه ما در حال فعالیت هستند اصلا نگاهشان این نیست. اصلا به یک پسر 19 ساله حق نمی دهند ازدواج کند، تا چه به این برسد که بخواهد راه را برای او باز کند و موانع را از پیش روی او بردارد.
بفرمایید که مقوله نهی از منکر چه تاثیری می تواند در این زمینه داشته باشد؟
یک داستان معروفی هست که در زمان حضرت امیر المومنین(ع) جوانی را آوردند و گفتند که استمنا کرده، حضرت تعزیری را بر روی دست وی جاری کردند و بعد گفتند بروید و از بیت المال هزینه ازدواج وی را تامین کنید. یعنی هم نهی از منکر هست و هم امر به معروف. مقام معظم رهبری در بحث نهی از منکر صحبت های بسیار جدی دارند که معتقدم که حتی در جامعه حزب اللهی ما هم جدی گرفته نمی شود. ایشان به شدت تاکید دارند وقتی می گوئیم نهی از منکر امر به معروف نیز در آن وجود داشته باشد. به تعبیر رهبر انقلاب وقتی می گوییم نهی از منکر، برخورد با بد حجابان و بد پوشش ها را باید جزء دهم در نهی منکر بدانیم. ولی در جامعه حزب اللهی مان این جزء اول قرار گرفته است.
این عین بیانات مقام معظم رهبری است: «در مسأله امر به معروف و نهی از منکر، فقط نهی از منکر نیست؛ امر به معروف و کارهای نیک هم هست. برای جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک، همکاری اجتماعی، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و عادات پسندیده در زندگی، همه جزو اعمال خوب است. برای یک مرد، برای یک زن و برای یک خانواده، وظایف خوب و کارهای بزرگی وجود دارد. هر کسی را که شما به یکی از این کارهای خوب امر بکنید - به او بگویید و از او بخواهید - امر به معروف است. نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست. تا میگوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسّم میشود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء دهم است».
اگر راهی را که خداوند برای طیبات و مسائل حلال باز کرده است شما مانعش شوید انسان متوقف نمی شود و انسان به سمت حرام منحرف می شود. این یک قانون است. مثال روشن تری عرض کنم، اگر اشتغال در جامعه را نتوانستید به وجود آورید، جوانان سراغ دزدی می روند و قاچاق و رشوه و فساد اقتصادی گسترش می یابد.
در بحث غرایز جنسی هم همین است، راه اصلی مدیریت جنسی حلال، ازدواج است. اتفاقا وقتی آدم وارد روایات و آیات می شود آن چیزی که امروزه به عنوان موانع در مشکلات جنسی دیده می شود از نگاه دین مانع نیست. بلکه مانع نگاه خودمان است.
تفاوت نگاه دینی به مقوله غریزه جنسی در اسلام با نگاه مسیحیان در این موضوع چیست؟
آیت الله جواد آملی که فقیه، فیلسوف و عالم بزرگی هستند، بنده این سخن را خودم در درس تفسیرشان شنیدم که سخنانی قریب به این مضمون میفرمودند: «شهوت شرارت نیست، شور مقدسی هست که خداوند در نهاد انسان گذاشته است. خانه ای که یک جوان دارد به این اندازه شور دارد و جامعه ای که 30 میلیون جوان دارد به همان تعداد شور دارد. و پاسخ به این شور یک راه بیشتر هم ندارد و آن هم فقط ازدواج است. با موعظه و نصیحت حل نمی شود».
ببینید این نگاه یک عالم دینی ست. نگاه ما با نگاه مسیحیان تفاوت دارد. آنها به شهوت به عنوان یک غریزه پست حیوانی نگاه می کنند، و می گویند کسانی که می خواهند زندگی این چنینی نداشته باشند راهبه بشوند و در کلیساها زندگی کنند.
من فکر می کنم گاهی اوقات متاسفانه ما در مقابل دین ژست های روشنفکری و روانشناسانه می گیریم. دنبال راه های دیگری جز ازدواج هستیم، چه کار می توانیم بکنیم؟ دین مگر راه دیگری سراغ دارد؟ بله اگر توانایی ازدواج نداشته باشیم طبق دستور دین باید عفت بورزیم و باید هم عفت بورزند.
جوانی که به هر دلیلی الان شرایط ازدواج برایش مهیا نیست ، برای کنترل غرایز شهوانی چه اقداماتی باید انجام بدهد؟
اگر می خواهیم عفت بورزیم و شرایط ازدواج مهیا نیست، باید مراقب نگاهمان باشید، مراقب خواب و خوراک باشیم. خوراک را کمی کمتر کنیم و ورزش و فعالیت های بدنی بیشتری انجام دهیم و برخی از کارهای دیگر که خودش مجال مستقل و مفصلی را میطلبد. البته تاکید می کنم راه اصلی ازدواج است. هیچ تعارفی هم وجود ندارد.
سخن پایانی دارید، بفرمائید.
یادمان باشد ما اگر به هوش نباشیم، دشمن هوشیار است و اگر ما خوابمان بگیرد دشمن بیدار است. ما اگر عقب بمانیم دشمن منتظر ما نمیایستد. اگر بهانه آوردیم دشمن گوشش بدهکار بهانههای ما نیست. باید شبانه روز بدون توقع با تمام توان کار کرد، کار صحیح و به تعبیر مقام معظم رهبری تمیز.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم