تابستان بهترین زمان برای انجام ورزش‌های آبی و زمان رونق استخرهاست. هوای گرم و روزهای طولانی تابستان معمولا با ورزش شنا همراه است که فعالیتی لذتبخش و پرطرفدار محسوب می‌شود. انجام این ورزش حساسیت‌های بیشتری نسبت به دیگر ورزش‌های معمول دارد، اما این موضوع دلیل خوبی برای انجام ندادن این ورزش نیست. رعایت موارد ساده و کوچکی هنگام شنا در استخر، چشمه‌های آب معدنی، دریا و پارک‌های آبی براحتی از بروز بیماری‌هایی که عواقب طولانی‌مدت دارد، جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۳۵۲۰

به طور معمول عفونت‌های پوستی، گوش، چشم و اسهال‌های شدید ازجمله بیماری‌هایی است که بر اثر شنا در آب آلوده و رعایت نکردن بهداشت شخصی به وجود می‌آید. اما زنان ممکن است هنگام استفاده از استخرها با عفونت‌های واژینال روبه‌رو شوند که می‌تواند عواقب درازمدت و گاهی جبران نشدنی داشته باشد. به همین دلیل لازم است زنان و بخصوص گروه‌های حساس، نکات جدی‌تری را هنگام استفاده از استخرها در نظر بگیرند.

راه‌حل‌های ساده پیشگیری از بروز عفونت

معمولا عفونت‌های ناحیه تناسلی از دو طریق انتشار پیدا می‌کند؛ بعضی عفونت‌ها هنگام شنا کردن در آب آلوده به بدن منتقل می‌شود و عفونت‌هایی نیز هنگام استفاده از وسایل عمومی استخرها مانند حوله، صندلی و سایر سطوح خیس انتقال پیدا می‌کند. دکتر رویا تقی‌پور انوری، جراح و متخصص زنان و زایمان، درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت زنان در استخر به جام‌جم می‌گوید: در کل زنانی که مبتلا به واژینیت (ترشحات عفونی) هستند و علائم واژینیت مثل خارش یا سوزش یا ضایعاتی مثل تبخال یا زگیل تناسلی دارند، نباید از استخر استفاده کنند. زنانی که علائمی از عفونت‌های واژنی مثل قارچ یا تریکوموناس (نوعی عفونت واژن) و عفونت‌های غیراختصاصی دارند یا در این رابطه تحت درمان هستند نیز به هیچ عنوان نباید وارد استخر شوند.

افراد سالمی که می‌خواهند از استخر استفاده کنند نیز باید موارد بهداشتی را بدرستی رعایت کنند و شست‌وشوی صحیح قبل و بعد از استخر داشته باشند. هنگامی که فرد می‌خواهد کنار استخر بنشیند، حتما حوله شخصی خود را پهن کند و روی حوله بنشیند، چراکه یکی از راه‌های انتقال ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود، نشستن روی سطوح خیس کنار استخر است. گرچه درصد کمی از زگیل‌های تناسلی بر اثر این علت به وجود می‌آید، اما این عفونت یکی از عفونت‌های خطرناک و ناخوشایند است و هر گونه پیشگیری از بروز آن توصیه می‌شود. از طرفی این ویروس ممکن است در آب استخر به دلیل ضدعفونی شدن از بین برود، اما کنار استخر باقی بماند و از این طریق انتقال یابد.

حتما از وسایل شخصی استفاده شود و مایو و حوله و سایر وسایلی که در استخر استفاده می‌شود، هر بار بعد از استفاده حتما شسته و ترجیحا مقابل نور خورشید خشک شود. قارچ‌ها خیلی سریع در چنین محیط‌هایی رشد می‌کنند و رعایت این موارد، مانع رشد قارچ‌ها می‌شود.

اگر زیاد به استخر می‌روید

دوش گرفتن قبل از استخر و شنا با مایو و بدن تمیز مانع انتشار ترشحات احتمالی واژن در آب استخر می‌شود. علاوه بر این، سطوح خیس می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های پوستی و انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها شود. دکتر تقی پور به افرادی که مکرر از استخر استفاده می‌کنند توصیه می‌کند: لازم است افراد بعد از استخر حتما دوش بگیرند و ناحیه تناسلی را خشک کنند و اگر به طور مداوم از استخر استفاده می‌کنند، هفته‌ای یکبار واژن را با آب و بتادین ضدعفونی کنند. این کار به پیشگیری از بروز عفونت‌هایی مثل قارچ‌ها و میکروب‌ها و عفونت‌های دیگری که از طریق آب منتقل می‌شود، خیلی کمک می‌کند.

شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به عفونت‌های قارچی خارش دهانه رحم، ترشحات سفید پنیری شکل، ایجاد قرمزی و خشکی در ناحیه تناسلی، التهاب و ورم دهانه رحم، سوزش ادرار و در مواردی ایجاد حساسیت پوستی در اطراف این ناحیه است. هنگام استفاده مکرر از استخر نیز تا وقتی ترشحات واژن مثل همیشه طبیعی و بی‌رنگ و بو باشد جای نگرانی نیست، اما اگر تغییر غیرمعمولی رخ دهد لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

تدابیری که استخرها می‌اندیشند

نمی‌توان گفت استخر روباز و سرپوشیده نسبت به هم برتری‌ دارد. موضوع مهم حفظ بهداشت استخر است. می‌توان گفت امتیاز استخرهای روباز دریافت پرتوهای مستقیم خورشید است که خود خاصیت ضدعفونی کننده دارد. با این حال بسیاری از افرادی که از استخرهای روباز استفاده می‌کنند، از کرم‌های ضدآفتاب یا انواع کرم‌های روغنی استفاده می‌کنند که خود باعث چرب شدن و آلودگی سطح آب می‌شود.

گواهی سلامت یکی از مواردی است که بتازگی بعضی استخرها آن را از افرادی که برای استفاده مراجعه می‌کنند، می‌خواهند. دکتر تقی‌پور درباره دیگر روش‌های اطمینان از رعایت بهداشت استخر ادامه می‌دهد: یکی از مواردی که می‌تواند از عفونی شدن واژینال جلوگیری کند این است که مکان‌هایی نزدیک استخرها در نظر گرفته شود که معاینات کامل مربوط به زنان آنجا انجام شود. اگر ترشحات نرمال بود و فرد هیچ علامتی از عفونت نداشت، می‌توان براحتی از استخر استفاده کرد. گواهی سلامت نیز اگر بدرستی صادر شود، می‌تواند اطمینان‌بخش باشد. همه استخرها باید از لحاظ ضدعفونی، استانداردها را رعایت کنند؛ برای مثال میزان کلر یا اگر استخر با اشعه ضدعفونی می‌شود، باید در حد استاندارد باشد. در حالت ایده‌آل نیز اگر استخر زنان از مردان جدا باشد و حتی برای کودکان نیز استخر جداگانه‌ای در نظر گرفته شود، امکان انتقال عفونت‌ها کمتر خواهد بود.

گروه‌های حساس زنان مسائل بهداشتی را جدی بگیرند

زنانی که در سلامت کامل به سر می‌برند، می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری‌های لازم، از ورزش‌های آبی لذت ببرند. افرادی که با عفونت‌ها و بیماری‌های واگیردار درگیر هستند نیز بهتر است تا زمان بهبود کامل از ورود به استخرها و مکان‌های آبی عمومی جلوگیری کنند. در این میان گروه‌های حساس زنان باید احتیاط بیشتری به خرج دهند و از قرارگیری در موقعیت‌های با ریسک بالا خودداری کنند، اما آنها نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از ورزش‌های آبی بخوبی استفاده کنند. زنان باردار، کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل افراد در حال انجام شیمی درمانی) و کودکان باید بیش از دیگران به تمیزی و رعایت نکات بهداشتی استخری که استفاده می‌کنند، اهمیت دهند. حتی در مورد دختربچه‌هایی که هنوز به سن بلوغ و آغاز قاعدگی نرسیده‌اند، خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی واژینال وجود دارد.

در واقع در مورد این افراد رعایت بهداشت شخصی کافی نیست و محیط نیز باید کاملا سالم باشد. با این حال این افراد می‌توانند با دقت و وسواس بیشتر استخر مناسبی را انتخاب کرده و خود را از انجام ورزش‌های آبی محروم نکنند.

مواردی که باید پیش از رفتن به استخر بدانید

بهتر است گروه‌های حساس زنان پیش از استفاده از استخرهای عمومی حتما این نکات را در نظر بگیرند:

آب استخر به قدری تمیز باشد که خطوط کف استخر را بخوبی ببینید.

سطوح کنار استخر چسبناک و لغزنده نباشد.

تصفیه‌کننده استخر با صدا کار می‌کند و اگر روشن باشد، شما صدای آن را می‌شنوید.

هیچ بوی ناخوشایندی نباید در اطراف استخر احساس شود و بوی مواد ضدعفونی کننده مثل کلر نیز نباید شدید باشد؛ چرا که استفاده زیاد از کلر نیز می‌تواند خطراتی داشته باشد. همچنین آب استخرهایی که با کلر تصفیه می‌شود نباید گرم باشد.

از مسئولان استخر در مورد گرفتن گواهی سلامت از استفاده‌کنندگان و آخرین زمان بازدید بازرسان بهداشتی سوال کنید.

در نهایت استفاده از سونا و جکوزی و ماندن طولانی مدت در استخر به این گروه از زنان توصیه نمی‌شود؛ چرا که قرار گرفتن در رطوبت و گرمای بالا خطر بروز عفونت را بیشتر می‌کند.

سپیده شعرباف

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها