رئیس سازمان بهزیستی‌کشور درباره رشد حاشیه‌نشینی هشدار داد و اعلام کرد: هم‌اکنون حدود یک میلیون و 300 هزار نفر حاشیه‌نشین در حاشیه شهر مشهد و یک میلیون و صد هزار نفر در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کنند و به این ترتیب حاشیه‌نشینی در مشهد بیش از تهران است.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۳۵

انوشیروان محسنی بندپی که دیروز به مناسبت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی، دیداری با اهالی رسانه داشت با بیان این‌که به منظور ورود علمی و تخصصی به مسأله مناطق حاشیه‌نشین، راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی را در 30 شهرستان که از نظر شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه از وضعیت حداقلی برخوردار باشند در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: در هفته جاری تعدادی از آنها افتتاح خواهد شد. این در حالی‌است که تمام مناطق حاشیه‌نشین کشور دارای مهدکودک بوده و در تمام این مهدها یک وعده غذای گرم به کودکان داده می‌شود.

بندپی با اشاره به برنامه ششم توسعه، عنوان کرد این برنامه احکام قانونی خوبی را برای انجام بهتر و روان‌تر اقدامات سازمان بهزیستی فراهم کرده و افزایش 3/4 برابری مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از اقداماتی است که در این قانون با پیگیری‌های دولت و حمایت مجلس شورای اسلامی محقق شد.

وی به گسترش کمی و کیفی اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بیش از 50هزار نفر در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: توسعه اورژانس اجتماعی در سایر شهرهای کشور نیز از سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه آغاز خواهد شد و به این ترتیب پس از پایان این برنامه همه شهرهای کشور دارای اورژانس اجتماعی می‌شود.

بندپی به مجوز استخدام 2000 نیرو به صورت «خرید خدمت» در سازمان بهزیستی کشور خبر داد و افزود: مجوز استخدام 2000 نیرو را به صورت خرید خدمت اخذ کردیم که این نیروها در 150 اورژانس اجتماعی کشور و همچنین مراکز جامع خدمات بهزیستی که در حال راه‌اندازی است، جذب خواهند شد.

از برچسب زدن به افراد پرهیز می‌کنیم

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص ساخت «شهرک بازتوانی زنان آسیب‌دیده»، تصریح کرد: همواره از برچسب زدن به افراد پرهیز می‌کنیم و ساخت چنین شهرک‌هایی را به صلاح جامعه نمی‌دانیم. معتقدم اگر چنین رویه‌ای را برای حل آسیب‌های اجتماعی در پیش بگیریم به ضرر جامعه و در تضاد با نگاه اجتماع‌محور خواهد بود و همواره دیده‌ایم که بگیر و ببندها در حوزه‌ آسیب‌ها نتیجه عکس داده است. او با بیان این‌که در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد زنان ویژه در کشور وجود ندارد، افزود: حتی عامل اصلی گرایش زنان به رفتارهای پرخطر مشخص نشده است به طوری‌که نمی‌توان اعلام کرد فقر یا تنوع‌طلبی و ... کدام‌یک عامل اصلی بروز چنین رفتارهایی از سوی برخی از زنان است.

طلاق، دومین آسیب اجتماعی کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور، طلاق را دومین آسیب اجتماعی کشور اعلام کرد که برهم‌زننده بنیان خانواده است و گفت: اقدامات بهزیستی در این حوزه نیز با تکیه بر توانمندسازی افراد است به طوری‌که اجباری کردن آموزش‌های پیش از ازدواج، همکاری با 3900 مدرس ازدواج در سطح کشور، دو برابر کردن ظرفیت خط مشاوره تلفنی 1480 و ثبت الکترونیکی طلاق، نمونه‌ای از این اقدامات است. به گفته او در حال حاضر رشد طلاق در کشور مهار شده و شیب قبلی را ندارد. وی درخصوص کودکان کار گفت: در آبان و آذر 95 با همکاری نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد نسبت به پذیرش این کودکان اقدام کردیم و آمارها نشان می‌دهد 77درصد کودکان کار پسر و 23 درصد آنها دختر هستند.

به گفته این مسئول، 19 درصد کودکان کار کشور ایرانی، 65 درصد افغانستانی و 16درصد پاکستانی هستند.

به گفته وی، مشکل کشور در زمینه کودکان کار مربوط به «اتباع» است به طوری‌که در حال حاضر کودکان کار افغانستانی، پاکستانی و جدیدا عراقی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و فقط 20درصد آنها ایرانی هستند.

بندپی با اشاره به رایرنی با قوه قضاییه در مورد کودکان کار، عنوان کرد: بر این اساس اگر کودک ایرانی‌ سه بار در مراکز بهزیستی پذیرش و دوباره به خانواده برگردانده شود برای بار سوم ‌می‌توانیم حضانت وی را از والدینش سلب و در مراکز بهزیستی نگهداری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها