ماجرای ثبت سند خودرو ادامه دار شده دو روز بعد از اظهارات سخنگوی ناجا مبنی بر اینکه لزومی به ثبت سند خودرو در دفاتر ثبتی نیست حالا رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ثبت براساس قانون را لازم الاجرا دانسته است.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۰۴
ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ضروری است/ سخنگوی ناجا نظر شخصی خود را گفته

احمد تویسرکانی در گفت وگو با جام جم آنلاین افزود:در رابطه با بحث استدلال حقوقی سند خودرو و سند رسمی که در قانون توضیح داده شده است منظور سند رسمی لازم الاجراست و سند لازم الاجرا نیز به تعریف قانون سندی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود .بدین لحاظ چنانچه اختلافی میان افراد به هنگام خرید وفروش خودرو بوجود آید طرفین می توانند بدون مراجعه به دادگاه ودر دفاتر ثبت این مشکل را برطرف سازند .به بیان دیگر این نوع اختلافات بدون مراجعه به دادگاه قابلیت حل وفصل در دفاتر ثبت را دارد.حتی رییس محترم قوه قضاییه با بخشنامه ای نظرشان را دراین خصوص اعلام کرده اند لذا طرح موضوعات حاشیه ای دیگر ضرورتی ندارد .

وی افزود:کسی که ثبت مالکیت رسمی خود را بر خودرویش می خواهد و و مایل نیست مالکیت خودرو وی درآینده مورد تعدی وتعرض قرار گیرد حتما باید سند نقل وانتقال را در دفاتر رسمی تنظیم کند به همین دلیل در ماده 29 هم آمده که دفاتر اسنادرسمی در محل شماره گذاری خودرو یا پلاک گذاری مستقر شوندالبته آنچه مد نظر قانونگذار است هماهنگی میان ثبت و اداره راهنمایی و رانندگی برای استقرار دفاتر رسمی در محل شماره گذاری خودرو بود که عملا اتفاق نیفتاد.

رییس سازمان ثبت اسناد کشور در پاسخ به این پرسش که سخنگوی ناجا اخیرا اعلام کرده برای صدور سند خودرو دیگر نیازی نیست به دفاتر ثبت مراجعه شود گفت:ایشان نظر شخصی خودشان را گفته اند و ما هم توضیحات لازم را دادیم و ریاست محترم قوه قضاییه نیز مراتب را از طریق بخشنامه به دادگاه های دادگستری اعلام کرده اند.

ظاهرا بحث صدور سند خودرو به اختلافی پایان ناپذیر میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد تبدیل شده است چراکه با وجود تاکید محاکم قضایی مبنی بر ملاک قرار دادن اسناد ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی ،اما نیروی انتظامی معتقد است طبق نظر مجلس شورای اسلامی ،سند خودروی صادره از سوی پلیس رسمیت دارد و نیازی به حضور دردفترخانه نیست.

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی روز یکشنبه در پی طولانی شدن ابهام ایجاد شده در حوزه ثبت سند خودرو میان اعضاء کانون سردفتران و دفتریاران گفت:بدنبال مکاتبه‌ای از سوی فرمانده ناجا با مجلس شورای اسلامی و درخواست تعیین تکلیف قانونی این موضوع، قانون رای به صحت گفتار و عمل پلیس داده است.

به گفته سخنگوی ناجا، مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مکاتبه پلیس و براساس اعلام نظر نهایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، در راستای رفع ابهام پیش آمده، اعلام کرده است: براساس ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو برعهده نیروی انتظامی است.

وی ادمه داد: باتوجه به ماده ۲۹ قانون تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ و با توجه به ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد، صرفاً به ثبت اموال غیرمنقول اشاره شده است؛ در نتیجه مستند قانونی مبنی بر الزام قانونی مراجعه به دفترخانه ثبت و اسناد برای نقل و انتقال خودرو یافت نشده است. همچنین ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی نیز تصریح دارد که سند خودروی صادره از سوی پلیس رسمیت داشته و حتی به موجب ماده ۳۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، این سند در محاکم قضایی می‌تواند به عنوان سند رسمی تلقی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
ما نمی دونیم تا كی باید گوشت قربانی دفتر خانه ها باشیم و هزینه دوبل پرداخت كنیم این چه ربطی به دفتر خانه ها دارد و این كار در مراكز شماره گذاری یا همان برگ سبز خودرو انجام میشود.
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
...بابا جان وقتی پلیس میگه همون برگه سبز كافیه، چه اصراری هست كه مردمو بیخودی تو خرج بندازن؟!!!
جاسم حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
وقتی نیروی انتظامی میفرمایند برگ سبز سنده اگه فردا مشكلی پیش بیاد ایا میاد به داد ما میرسه یا ما بایست بریم دادگستری كه اونوقت ایا دادگستری برگ سبز رو به عنوان سند مالكیت قبول میكنه ؟!!! تازه مبالغی كه دفتر خونه میگیره رو بعدا نیروی انتظامی میگیره
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
ظاهرا حق با ثبت اسناد و قوه قضائیه هستش ، چون زورش بیشتره و تو این مطلب هم تهدید كرده كه اگه ثبت نكردین. موقع به اختلاف خوردن از ما انتظاری نداشته باشین...
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
این دفترخونه ها هم كاسبی راه انداختن برا خودشون واسه یه كپی برابر اصل كردن مدرك 20 تومن پول میخوان
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
باسلام:بنده وقتی از كمپانی های خودروسازی یك اتومبیل صفر میخرم آیا به دفترخانه هم مراجعه میكنم؟؟جای تعجب دارد برای گرفتن پول بیشتر صاحبان اتومبیل را به دردسر وچالشهای دیگرمی اندازند.كارت سبز اتومبیل كه هویت ملی وحقوقی وحقیقی من روی آن از طریق پلیس تنظیم وبه بنده داده شده نشاندهنده صاحب بودن من میباشد.همیشه هم بعدازتعویض پلاك به دفترخانه ها میروند .نه قبل از تعویض پلاك.صدها هزارتومن از طریق دفترخانه ها از مالكین خودرو دریافت میشود كه بگویند صاحب اتومبیلی میباشم كه قبلا قانون آن را به بنده تفویض كرده است.جالبتر اینكه وكالت فروش یكماهه صادر میكنند در دفترخانه ای مثلا در شمال كشور بعد شما میتوانید در دفتر خانه ایی دیگر در كل كشور سند قطعی صادر كنید بدون اینكه صاحب قبلی حضور داشته باشدخب حالا اگر بنده دچار مشكل شدم وآن طرف هم نبود كه در مراجع قضایی حضور داشته باشم چگونه میتوانم حقم را بگیرم؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
نیروی انتظامی درست میگوید.اما عده ای برای خرج تراشی های غیر قانونی از جیب مردم ابایی ندارند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
نظر سخنگوی نیروی انتظامی كاملا درست . وهدف مسئولین ثبت اسناد فقط پول گرفتن از مردم میباشد .
الفان قفقازی
Poland
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
سند رسمی را قانون مدنی تعریف كرده وبرای دفترخانه ها واداره ثبت در امد زایی می كنید وبفكر جیب مردم نیستید ورنج انهارا نمی بینید وقتی در روی برگ سبز خودرو نوشته شده سند مالكیت خودرو چرا می خواهید سند مالكیت دیگری هم مجددا صادر شود سخنان قوه قضاییه فصل الخطاب نمی باشد وقانون نیست .اگر می خواهید دعوا حل شود قانون را اصلاح نمایید نظر پلیس در وضعیت فعلی موافق قانون است.
yuohan
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
به هر حال وقتی پای پول میاد وسط صداشون در میاد بخاطر همین سند چقدر وقت و هزینه باید صرف شود
امیدوارم كسی به دنبال منطقی بودن این مسئله نباشه
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
زودتر به این بازیها باید خاتمه داده شود و نظر قانون گذار ( مجلس ) در اینجا ملاك است.
امینیان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
۰
۰
در این قضیه مهم نمایندگان مجلس باید ورود كنند و تكلیف مردم را برای همیشه معلوم كنند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها