مخالفت واشنگتن با معاهده منع کامل تسلیحات هسته‌ای، بار دیگر آشکار کرد

یک بام و دو هوای آمریکا درعرصه هسته‌ای

معاهده منع کامل تسلیحات هسته‌ای درحالی روز جمعه با امضای 122 عضو سازمان ملل تصویب شد که آمریکا و دیگر کشورهای دارنده سلاح اتمی با این معاهده مخالفت کردند.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۴۸

این معاهده که پس از سه هفته نشست و مذاکره فشرده در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تصویب شد می‌گوید ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هر شرایطی ممنوع است.

طبق این معاهده کشوری که دارنده سلاح هسته‌ای است و به عضویت این معاهده درمی‌آید باید زرادخانه هسته‌ای و تمامی تاسیسات مرتبط با آن را طی یک مهلت زمانی مشخص منهدم کند.

هدف اصلی معاهده، ممنوعیت سلاح هسته‌ای، ایجاد هنجار حقوقی برای بدنام کردن دارندگان سلاح هسته‌ای و ایجاد فشار سیاسی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای است، اما انگلیس، آمریکا و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند هرگز معاهده منع کامل تسلیحات هسته‌ای را که در کنفرانس بین‌المللی سازمان ملل به تصویب رسید، امضا نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این بیانیه مشترک ادعا شده است عضویت در این پیمان با سیاست بازدارندگی هسته‌ای که برای برقراری صلح در اروپا و شمال آسیا در طول70 سال گذشته از اهمیت اساسی برخوردار بوده است، هیچ سازگاری و سنخیتی ندارد و موجب تقویت امنیت کشورها یا تقویت صلح و امنیت بین‌المللی نمی‌شود.‌

کارشکنی دارندگان سلاح‌های اتمی

طفره رفتن این کشورها از امضای پیمان منع تسلیحات اتمی باعث شده است بسیاری کارشناسان نسبت به اجرایی شدن این پیمان تردید داشته باشند.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه به جام‌جم گفت: متاسفانه پـیـمـان‌هـای بین‌المللی زمانی قابلیت پیشبرد دارند که کشورهای قدرتمند دنیا ضامن اجرای آنها باشند؛ بخصوص در مورد موضوع مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای، کشورهای بزرگ باید اراده جدی در زمینه اجرای آن داشته باشند.

وی با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد با توجه به غیبت کشورهای بزرگ و دارای سلاح‌های هسته‌ای ازجمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، این پیمان اجرایی شود، به تصویب اولین پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال 1968 اشاره کرد و گفت: حدود 40 سال از آن مقطع می‌گذرد، اما اقدامی برای کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای روی نداده است و همچنان شاهد رفتارهای تبعیض‌آمیز و سیاست دوگانه آمریکا و دیگر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در این ارتباط بودیم.

مکی ادامه داد: کابوس و تهدیدهایی که کشورهای جهان نسبت به زرادخانه و کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای احساس می‌کنند، موجب رایزنی‌هایی شد که به امضای پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای با تصویب 122 کشور در روز جمعه منجر شد، اما تا زمانی که اراده جدی از سوی کشورهای بزرگ در این مورد وجود نداشته باشد، اجرایی شدن چنین پیمان‌هایی سخت و دشوار است.

ولی‌الله نانواکناری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم عنوان کرد: با توجه به مخالفت کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو با پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در سازمان ملل می‌توان ادعا کرد که در عمل این پیمان، با وجود تصویب 122 کشور، قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

رفتار متناقض آمریکا و نهادهای بین‌المللی

مذاکره و تدوین معاهده منع سلاح‌های اتمی، بیانگر نارضایتی عمیق و گسترده کشورهای غیرهسته‌ای عضو ان.پی.تی از وضعیت تبعیض‌آمیز حاکم در آن بویژه عدم اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای است.

این وضعیت تبعیض‌آمیز به حدی است که نه‌تنها کشورهای دارنده سلاح‌ اتمی حاضر به تبعیت از هیچ‌ پیمانی در راستای کاهش سلاح‌های اتمی خود نیستند؛ بلکه به هر وسیله‌ای تلاش می‌کنند سایر کشورها را از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای محروم کنند.

مثال روشن این قضیه، پرونده‌ای است که برای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و کشورهای غربی سال‌ها تلاش کردند مانع فعالیت‌های هسته‌ای تهران شوند.

همین سیاست‌های دوگانه است که افکار عمومی جهان را نسبت به کارایی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در عمل به وظایفشان مایوس می‌کند و این ذهنیت را تقویت می‌کند که سازمان‌های بین‌المللی به ابزاری در اختیار غرب و بویژه آمریکا برای پیشبرد سیاست‌های ناعادلانه تبدیل شده‌اند.

دکتر علی‌ بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین زمینه به جام‌جم گفت:‌ کشورهایی ازجمله آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کنند، اما اقدامی در جهت محدود کردن برخی کشورهای دیگر که به عنوان تهدید محسوب می‌شوند، انجام نمی‌دهند.

وی افزود: به‌رغم این‌که اسرائیل سلاح هسته‌ای تولید می‌کند و عضو ان.پی.تی نیست، اما آمریکا برخوردی با این رژیم ندارد و این موضوع در سکوت باقی مانده است و این نشان می‌دهد تناقض زیادی در بسیاری از تصمیمات بین‌المللی وجود دارد.

مکی هم با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا در عرصه بین‌الملل گفت: این کشور از یک‌سو ایران را متهم می‌کند، اما از طرف دیگر برخوردی با دارندگان سلاح هسته‌ای ازجمله اسرائیل نمی‌کند.

وی گفت: آمریکا و کشورهایی که مدعی استقرار صلح و امنیت در جهان هستند، در عمل خودشان منبع تهدید برای صلح جهانی هستند.

ولی‌الله نانواکناری هم با اشاره به سـیاسـت‌های دوگانه آمریکا در قبال برنامه ایران تصریح کرد: آمریکا که مدعی برخورد با این موضوع است، از اسرائیل که دارای بمب اتمی است، حمایت می‌کند و در مقابل علیه ایران ـ با وجود این‌که به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است ـ تبلیغات منفی می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این نوع برخورد آمریکا را ناشی از نگاه استکباری و سلطه‌طلب آمریکا و هم پیمانانش عنوان کرد و افزود: این کشورها به دنبال تسلط بر دنیا و استفاده از منابع سایر کشورها هستند.

حمایت ایران از تلاش‌های بین‌المللی برای خلع سلاح اتمی

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان کنفرانس مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای، حمایت کشورمان را از تلاش‌های بین‌المللی برای امحای کامل این سلاح‌ها اعلام کرد.

به گزارش فارس، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی سخنانی پس از تصویب این معاهده، گفت: جمهوری اسلامی ایران قویا از هدف این معاهده در ممنوع کردن تملک و استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان حمایت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که ایران، خود یکی از قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی است، به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی نیز اشاره کرد و اقدام کنفرانس در اشاره به نقش رهبران مذهبی در تلاش برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای در متن معاهده را مورد تقدیر قرار داد.

نجفی با یادآوری خطرات سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه حساس خاورمیانه گفت: پیشنهاد ایران در ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکی از نمونه‌های تلاش کشورمان برای رفع خطر این سلاح‌ها از منطقه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها