چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی

شمس: وظیفه‌ام فروش نفت و برگرداندن پول نبوده است / قاضی مقیسه: شما جزو شرکای اصلی هستید

قاضی مقیسه خطاب به متهم نفتی:

۳ ماه یارانه مملکت را غارت کردید

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خطاب به متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: شما با نام اسلام و دین وارد شدید و مسئولان نظام را اغفال کردید. عملتان، کمرشکن و ضعیف‌کُشی بود و سه ماه یارانه مملکت را غارت کردید.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۶۲
۳ ماه یارانه مملکت را غارت کردید

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت ایران، در جلسه محاکمه متهم ردیف دوم پرونده نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب که پیشتر حکم اعدامش در دیوان عالی کشور نقض شده، در پاسخ به اظهارات متهم اظهار کرد: متاسفانه متهمان به حاشیه می‌روند. در سال‌‌های گذشته، به خاطر تحریم‌ها امکان فروش نفت از شرکت ملی نفت ایران گرفته شد.

وکیل شرکت نفت گفت: در همین دوران تحریم، مدیران شرکت نفت، محموله‌هایی را فروختند و پول‌هایش هم گرفته شد، تنها محموله‌ای که پولش برنگشت، محموله زنجانی بود.

مهدوی افزود: شرکت فال در گذشته از شرکت نفت خریداری می‌کرد و پول‌هایش را هم می‌پرداخت. زمانی که شمس، شرکت فال را به زنجانی معرفی می‌کند، مدیران وزارت نفت به رغم اینکه محموله را از طریق ال سی‌های جعلی به زنجانی فروخته بودند اما از سر دلسوزی می‌گویند فال از نظر ما ورشکسته است و سراغ فال نروید اما شمس سراغ فال می‌رود و محموله را به فال می‌فروشند و بالای 400 میلیون دلار پول می‌گیرند.

وکیل مدافع شرکت نفت اضافه کرد: بجای اینکه این پول را به شرکت نفت بدهند، شرکت هواپیمایی «اونر ایر» که تاکنون چندین بار در دادگاه ترکیه اقامه دعوا کرده‌ایم، می‌خرند و 255 میلیون دلار به فردی به نام «باگانا» می‌دهند و 51 درصد سهام شرکت را به نام فردی به نام «قدرت تنجل» می‌کنند که او شرکت را می‌فروشد و تا الان یک ریال هم نتوانستیم برگردانیم.

متهم در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: به درباره پول‌های شرکت نفت به زنجانی تذکر دادم اما او به من گفت که حساب من با نفت تراز است و شما به این کارها دخالت نکنید. دیگر چه کار می‌توانستم انجام دهم؟

قاضی: این تذکر صوری و برای روز مبادای امروز بوده است.

در ادامه دادگاه، وکیل متهم ردیف دوم پرونده نفتی در واکنش به اظهارات قاضی که مسئولان کشور به خاطر بزرگ‌نمایی‌های شمس و فلاح هروی به زنجانی اعتماد داشتند، گفت: در برج چهار و پنج سال 91، استعلامی از سوی شرکت نفت از وزارت اطلاعات انجام می‌شود که وزارت اطلاعات طی نامه‌ای به تاریخ 25 مرداد سال 91 از اینکه نفت به زنجانی فروخته شود، اعلام نگرانی می‌کند.

قاضی در پاسخ گفت: بعد از اعلام وزارت اطلاعات، شما و فلاح به گونه‌ای عمل کردید و طوری بابک را فردی مورد اعتماد جا انداختید که نامه وزارت اطلاعات را نادیده گرفتند. مسئولان می‌خواستند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند اما به این سه نفر برخورد کردند.

رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب افزود: شما در آرامش کامل غارت اموال بیت‌المال را انجام دادید. شما و فلاح اطمینان ایجاد کردید و از بابک زنجانی یک مجسمه کذایی ساختید به طوری که برای مسئولان این طور جا افتاد که شما می‌توانید تحریم‌ها را دور بزنید اما در اصل در راستای منافع شخصی خود کار کردید. شما با نام اسلام و دین وارد شدید و مسئولان نظام را اغفال کردید. عملتان، کمرشکن و ضعیف‌کُشی بود و سه ماه یارانه مملکت را غارت کردید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها