با بودجه کمتر از 100 میلیون تومان، جک اس5 اتوماتیک بخریم یا هایما اس7 توربو اتوماتیک؟

رقابت نزدیک 2 تازه‌نفس چینی

کم‌کم وقت آن رسیده که عینک بدبینی نسبت به خودروهای چینی را از چشمانمان برداریم و رفته رفته صنعت خودروسازی سرزمین اژدهای زرد را باور کنیم. خصوصا در شرایطی که این روزها خودروهای کره ای، ژاپنی و دیگر محصولات وارداتی، با افزایش قیمت سرسام‌آور در بازار عرضه می‌شوند. برای مثال در حال حاضر اگر بخواهیم یک دستگاه هیوندای توسان صفر کیلومتر بخریم، باید مبلغ 194 میلیون تومان برای ثبت نام نمونه صفر کیلومتر آن بپردازیم! این در حالی است که نسل پیشین این خودرو تا همین یکی دو سال پیش کمتر از 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۱۹

پس اگر مبلغی کمتر از صد میلیون تومان در اختیار داشته باشیم و بخواهیم یک کراس‌اوور (شاسی بلند کوچک درون شهری) با همین حدود قیمت خریداری کنیم، در بازار دست دوم‌ها گزینه‌های نسبتا زیادی پیش روی ما قرار می‌گیرد که در این حالت شاید مخارج نگهداری از خودروی دست دومی که معلوم نیست پیش از ما چگونه با آن رفتار شده، چندان توجیه پذیر نباشد. اما در بازار خودروهای صفر کیلومتر، به دو گزینه نسبتا وسوسه انگیز مثل جک اس5 (S5) اتوماتیک و هایما اس7 (S7) توربو اتوماتیک می‌رسیم که تازگی وارد بازار شده است. خودروهایی که به ترتیب با قیمت‌های 96میلیون و 850هزار تومان و 90میلیون و 982هزار تومان از سوی شرکت‌های کرمان‌خودرو و ایران‌خودرو به بازار عرضه می‌شوند.

توسانی در قبای جَک!

جی.اِی.سی اس5 یا به بیان عامیانه و مصطلح‌تر، جک اس5 کراس اووری سایز کوچک است که برای نخستین بار در سال 1394 به بازار کشور ما راه پیدا کرد. این محصول را که به نوعی یک کپی چینی ماهرانه از نسل گذشته هیوندای توسان به شمار می‌رود گروه کرمان خودرو و در ابتدا فقط با یک تیپ دنده‌ای به فروش رساند. اما این روزها که نمونه دنده اتوماتیک این خودرو با اختلاف قیمت 11 میلیون تومانی در بازار حضور دارد، اس5 به یک رده قیمتی بالاتر نسبت به قبل صعود کرده و از این رو سیر تازه‌ای از خریداران را نیز به سمت خود جلب کرده است.

البته پیش از عرضه نمونه اتوماتیک، گفته شد که این نسخه با ظاهری متفاوت نسبت به نمونه دنده‌ای وارد بازار خواهد شد اما در نهایت اوضاع تغییر کرد و هر دو نسخه با ظاهری مشابه به خیابان‌های کشور راه پیدا کردند. اس5 همان طور که گفته شد، به دلیل شباهت غیر قابل انکار به نسل پیشین هیوندای توسان، ظاهری زیبا و شسته رفته دارد و شاید یکی از دلایل پرطرفدار بودن این محصول چینی نیز همین باشد.

وجود رینگ‌های 18اینچی آلومینیومی به همراه تایرهای 225 با فاق 55، از مهم‌ترین عناصری است که به جذاب‌تر شدن هرچه بیشتر این خودرو کمک شایانی می‌کند. همچنین موارد دیگری مثل چراغ‌های جلو به همراه گرافیک مشخص و لنز تمرکز نور، چراغ‌های ال‌ای‌دی ترمز و خطر عقب، چراغ‌های راهنمای روی آینه های‌جانبی، مه‌شکن‌های جلو و عقب و... از جمله جزئیات نوری این خودرو هستند.

جک خوش امکانات

در داخل کابین این دو خودرو، هر کدام از شرکت‌های سازنده گستره نسبتا خوبی از امکانات رفاهی را تعبیه کرده‌اند که خریداران آنها، لذت کافی را از تجربه سواری با این محصولات چینی برده باشند.

جک اس5 حتی در بخش داخلی هم شبیه هیوندای توسان نسل پیش طراحی شده و با قرار گرفتن داخل این خودرو شاهد کاراکتری نیمه کره‌ای خواهید بود. این محصول شرکت خودروسازی کرمان موتور ایران با امکاناتی مثل سانروف برقی، آینه‌های جانبی و شیشه‌های برقی هر چهار در، سیستم اتولایت یا همان روشن و خاموش‌شدن خودکار چراغ‌های خودرو با توجه به میزان نور محیط، تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ‌های جلو، رایانه سفری، تنظیم برقی صندلی راننده، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو، قابلیت اتصال به بلوتوث موبایل، پخش دی‌وی‌دی، پورت‌های ای‌یوایکس و یواس‌بی و رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، سنسور پارک، تنظیم سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، شیشه‌های رفلکس، چراغ‌های جلو با سامانه مشایعت تا منزل، اخطاردهنده فشار باد تایرها، نیروی کمکی فرمان برقی همراه با قابلیت سنگین شدن فرمان در سرعت‌های بالا، چهار عدد کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو و جانبی، کنسول‌های جلو و عقب، سیستم استارت و ورود بدون سوئیچ، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک و... روانه بازار می‌شود که به نسبت قیمت، گستره امکاناتی بسیار خوبی است.

جدال توربوها

جک اس5 و هایما اس7 توربو، هر دو به پیشرانه‌های توربوشارژ شده یا به اصطلاح ملموس‌تر «پرخوران» شده مجهز هستند که این پیشرانه‌ها قدرت بسیار خوبی نسبت به حجم موتور برای شما فراهم می‌کنند. برای مثال هایما اس7 ساده با بهره‌گیری از پیشرانه 2000 سی سی چهار سیلندر 16سوپاپ قادر به تولید 143 اسب بخار قدرت است. ولی نمونه توربوی این خودرو با وجود پیشرانه کم حجم تر یعنی 1800 سی سی، 170 اسب بخار قدرت را در کنار بیشینه گشتاور 230 نیوتن متری به زیر پای راست راننده منتقل می‌کند. این محصول ایران خودرو در نمونه اتوماتیک از گیربکس شش سرعته خودکار بهره می‌برد و مصرف سوخت ترکیبی 6/9 لیتر در هر صد کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کند.

در مقابل جک اس5 محبوب که فقط با یک پیشرانه و البته دو گیربکس به بازار ایران عرضه شد، اندکی قدرتمندتر از اس7 ظاهر می‌شود و با وجود موتور 0/2 لیتری توربوشارژ، قدرتی معادل 174 اسب بخار و البته گشتاور وسوسه انگیز 265نیوتن متر را برای شما فراهم می‌کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه این خودرو عملکرد سریع‌تری نسبت به هایما اس7 توربو دارد و به همین سبب کشش بهتری را نیز از محصول ایران خودرو به نمایش می‌گذارد.

کمی متفاوت‌تر

هایما اس7 یکی دیگر از کراس اوورهایی است که این روزها شرکت ایران‌خودرو مونتاژ و عرضه می‌کند. این محصول کاملا چینی که در ابتدا به صورت ساده و با ظاهری متفاوت نسبت به نسخه توربوی مورد بحث ما وارد بازار شد؛ این روزها برای تمایز نسخه توربوشارژش، دستخوش تغییراتی اندک در جزئیات طراحی شده است که در نتیجه ظاهری اسپرت‌تر برای این محصول فراهم می‌کند. هایما اس7 تقریبا در بخش جلو از ظاهر و پوزه‌ای مختص به خود بهره می‌برد اما در بخش عقب می‌توان کاراکتری شبیه به محصولات ب‌ام‌و در این خودرو دید. با این حال بحث این که هایما اس7 زیباتر است یا جک اس5، موضوعی کاملا سلیقه‌ای بوده و تصمیم قطعی در مورد آن برای هر کسی متفاوت خواهد بود.

اما در مبحث ابعاد کلی بدنه این دو خودرو باید گفت اس5 از نظر ارتفاع دقیقا یک سانتی‌متر بلندتر است اما در دو بعد دیگر، یعنی از نظر طول و عرض، کفه ترازو به سمت اس7 سنگین‌تر خواهد بود. همچنین اختلاف طول بین دو محور کمتر از سه سانتی‌متری این دو خودرو و در نتیجه بلندتر بودن اس5 از نظر دید بصری، هرچند تفاوت‌های چندان زیادی را آشکار نمی‌کند و به طور کلی دیدن این دو خودرو تقریبا هم اندازه به نظر می‌آیند، اما توجه داشته باشید بلندتر بودن فاصله بین دو محور حتی به اندازه چند میلی متر، می‌تواند سواری بهتر و همچنین فضای پای مناسب‌تری را برای خودرو به ارمغان آورد که البته این موضوع به نحوه مدیریت مبلمان خودرو نیز بستگی دارد و همه چیز به اعداد روی کاغذ وابسته نیست.

هایما اس7 توربو با ظاهر جدیدتر نسبت به اس7 ساده از امکانات ظاهری مثل چراغ‌های هالوژن به همراه لنز تمرکز نور در جلو، چراغ خطرهای ال‌ای‌دی در عقب، چراغ‌های دید در روز جلو، مه‌شکن‌های عقب و جلو و... بهره می‌برد. همچنین آینه‌های این خودرو همچون رقیبش اس5 از قابلیت تاشوی برقی به همراه چراغ راهنما بهره می‌برد. رینگ‌های این محصول از نوع 17اینچی آلومینیومی بوده و به طور کلی می‌توان گفت هایما اس7 از ظاهر معقول و نسبتا اسپرتی بهره می‌برد.

هایمایی که کم نمی‌آورد

شاید بتوان کابین هایما اس7 را کمی شبیه محصولات کادیلاک دانست؛ بخصوص مدل اس‌آرایکس که تقریبا با این خودرو در یک کلاس قرار می‌گیرد. این موضوع برای مصرف کنندگان ایرانی، جالب‌تر و جذاب‌تر از کاری خواهد بود که جک با کابین اس5 کرده است. هایما اس7 توربو اتوماتیک هرچند از نظر امکانات تفاوت‌های چندان سنگین و زیادی نسبت به دیگر مدل‌های این خودرو ندارد اما لیست کوتاهی از امکانات رفاهی این محصول را جهت مقایسه با موارد ارائه شده برای اس5 در ادامه خواهید خواند: دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب، قفل کودک، قفل اتوماتیک درها با افزایش سرعت، چراغ روشن در زمان باز بودن درها، سیستم ضد سرقت موتور، سامانه کنترل باد تایر (TPMS)، قطع سوخت هنگام تصادف، آیینه‌های جانبی و شیشه‌های طرفین برقی، سیستم صوتی همراه با نمایشگر هفت اینچی، شش بلندگو و امکاناتی مشابه نمونه مورد استفاده در اس5، تریم داخلی قابل سفارش در دو رنگ، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت و تنظیم دستی صندلی شاگرد در چهار جهت، گرمکن صندلی‌های جلو و... از جمله امکاناتی هستند که در این خودرو به چشم می‌خورد.

برای نتیجه‌گیری باید گفت هر دوی این خودروها با وجود چینی‌بودنشان از گستره امکانات نسبتا وسیع و قابل‌قبولی بهره می‌برند و اگر به دنبال خودرویی با امکانات فراوان باشید، هر دو مورد امتیازهای مثبتی را شامل می‌شوند.

سایر تجهیزات

هایما اس7 توربو در بخش تجهیزات کنترل حرکتی از مواردی مثل ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA و سیستم کنترل کشش TCS بهره می‌برد.

این در حالی است که جک اس5 نیز از مواردی مثل ترمز ضدقفل ABS، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، ترمز پارک برقی EPB و... بهره می‌برد.

برنده کیست؟

هرچند با شروع عرضه هایما اس7 توربو اتوماتیک، هنوز هم بازار فروش جک اس5 با اختلاف قیمت پنج میلیون تومانی به داغی گذشته است، اما این دو گزینه از هر نظر تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند و تنها مساله حائز اهمیت این است که سلیقه شما کدام خودرو را می‌پسندد.

البته لازم به ذکر است خودروهای مجهز به پیشرانه توربو اصولا به نگهداری بیشتری نیاز دارند و حساسیت بالاتری روی مرغوبیت بنزین خواهند داشت. از این رو پیشنهاد می‌شود اگر از جمله افرادی هستید که وسواس زیادی در نگهداری از خودرو دارید، سراغ این دو گزینه بروید.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها