رکوردی که شکست اما کسی خوشحال نشد

خاموشی در کمین

شدت گرما و مصرف برق هر روز بیشتر می‌شود، به طوری‌ که مسئولان وزارت نیرو بارها اعلام کردند که مردم باید صرفه‌جویی حداقل 10 درصدی داشته باشند تا امسال خاموشی اتفاق نیفتد.
کد خبر: ۱۰۴۸۲۰۷

به گزارش جام‌جم، در هفته اخیر اوج مصرف برق رکورد زد و دوشنبه هفته جاری مصرف برق کشور از 50هزار مگاوات عبور کرد و به 53 هزار و 200 مگاوات رسید. این درحالی است که مسئولان وزارت نیرو بارها هشدار داده بودند اگر مصرف برق از 50 هزار مگاوات فراتر رود مشکلاتی در بخش توزیع به وجود می‌آید و احتمال خاموشی بیشتر می‌شود.

استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، خوزستان و اصفهان در خطر خاموشی قرار دارند و کارشناسان این حوزه تاکید دارند که در ساعات اوج مصرف باید صرفه‌جویی صورت بگیرد و از استفاده وسایل پرمصرف در این ساعات خودداری شود.

رکوردهای جدید

مصرف برق دیروز با رسیدن به 53681 مگاوات، برای دومین بار در سال‌جاری، رکورد تاریخی خود را در میزان مصرف جابه‌جا کرد. بیشترین میزان مصرف برق در سال گذشته با 53 هزار و 41 مگاوات در روز 30 تیرماه ثبت شده بود اما امسال برای دومین بار پیاپی، این رقم پشت سر گذاشته شد.

آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در این باره می‌گوید: مشترکان در ساعت‌های اوج مصرف برق (فاصله ساعت‌های 12 تا 16 و 19 تا 23)، با رعایت نکات ساده‌ای چون استفاده از دورکند کولرهای آبی یا تنظیم درجه کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه و عدم مصرف همزمان وسایل پرمصرف برقی می‌توانند ضمن کمک به کاهش هزینه‌های خود، مجموعه صنعت برق را نیز در خدمت‌رسانی بهتر یاری دهند. براساس پیش‌بینی‌ها، روند روبه رشد دمای هوا در چند روز آینده نیز ادامه خواهد یافت و به این ترتیب احتمال افزایش مصرف برق همچنان وجود دارد. مشترکان در سراسر کشور می‌توانند براحتی مصرف برق خود را کاهش دهند و از مبلغ قبض برق خود بکاهند.

مصرف 8 ماه برق در 4 ماه

برخی کارشناسان اظهار می‌کنند کارخانجات صنعتی، برق زیادی مصرف می‌کنند و باید از فناوری روز در این زمینه بهره ببرند، اما گزارش اخیر وزارت نیرو نشان می‌دهد که مشترکان خانگی، چهار ماهه، به اندازه هشت ماه برق مصرف می‌کنند. به بیان بهتر برق هشت ماه در چهار ماه مصرف می‌شود. مشترکان خانگی بیش از 42 درصد از مجموع سهم برق مصرفی خود را در طول ماه‌های خرداد تا شهریور به مصرف می‌رسانند که در این میان نقش وسایل سرمایشی بسیار پررنگ است.

متهم اصلی وسایل سرمایشی

بررسی‌های صورت گرفته نشانگر آن است که حدود 26 درصد از برق مصرفی در خانه‌ها مربوط به وسایل سرمایشی است. به طور کلی این نوع وسایل را می‌توان به دو بخش کولرهای گازی و کولرهای آبی تقسیم‌بندی کرد. استفاده از کولرهای گازی هزینه برق مشترک را بشدت افزایش می‌دهد و در صورت لزوم در ساعات اوج بار از آنها نباید استفاده شود. همچنین نصب کندانسورهای کولرگازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی این کولرها خواهد شد. علاوه بر این موارد باید توجه داشت که برای استفاده از کولر گازی بهتر است کولرهای دارای آرم استاندارد و با رتبه انرژی بالا انتخاب شود، در صورتی که از یک کولر گازی با رتبه A به جای کولر با رتبه G استفاده شود، بیش از 40 درصد در میزان مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

از مصرف سال برق جلو زدیم

هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزارت نیرو در مصاحبه با جام‌جم به افزایش مصرف برق در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مصرف برق در روز سه‌شنبه هفته جاری به 53 هزار و 681 مگاوات رسید که نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی افزود: این نسبت‌ها را در سال‌های 95،94،93 و 92 نیز شاهد بودیم و به طور متوسط سالانه 5/5 درصد رشد مصرف انرژی داشتیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: در سه ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزایش مصرف برق را شاهدیم و در برخی استان‌ها مصرف تا 15درصد به دلیل گرمای زودرس رشد داشته است. همچنین افزایش مصرف برق در این مدت نسبت به دوره مشابه در صنایع عمده 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: سالانه حدود 10 درصد افزایش مصرف انرژی را شاهد هستیم که برای تابستان باید سالانه حدود 5000 مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار کنیم که نیاز به 20 هزار میلیارد تومان بودجه دارد، درحالی که کل درآمد صنعت برق 15 هزار میلیارد تومان است و حتی هزینه‌های جاری برق پوشش داده نمی‌شود.

فلاحتیان تصریح کرد: قیمت برق در هر کیلووات ساعت 106 تومان تمام می‌شود که با قیمت 66 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در مناطق گرمسیری این نرخ زیر 20 تومان است و اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد با قیمت‌های فعلی امکان سرمایه‌گذاری نیست.

وی با اشاره به این‌که برخی کارخانجات به دلیل ارزان بودن انرژی خیلی خود را ملزم به ارتقای بهره‌وری انرژی نمی‌بینند، گفت: اگر قیمت‌ها کمی واقعی شود، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود. ضمن این‌که مصرف برق ما شش برابر بیشتر از کشورهای پیشرفته صنعتی است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا با تلفات برق در بخش توزیع مقابله شده است یا خیر، عنوان کرد: در طول چهار سال گذشته توانستیم تلفات برق را در بخش توزیع از 4/15 درصد به 11درصد برسانیم و راندمان نیروگاه‌ها را یک درصد افزایش دهیم.

فلاحتیان با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از خاموشی از سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی داشتیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 2000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد و با صنایع سنگین کشور موافقت‌نامه‌ای با نام طرح ذخیره عملیاتی امضا کردیم که طبق آن در ساعات اوج مصرف، آنها تولید را کاهش دهند تا برق کمتری هزینه شود و در ساعات دیگر با نرخ کمتری برق دریافت کنند تا در فرآیند تولیدشان مشکلی پیش نیاید.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان این‌که برای جلوگیری از مصرف بیشتر با مشترکان پرمصرف برخورد هزینه‌ای می‌شود، افزود: طبق جداولی که در سایت برق منطقه‌ای هر استان اعلام شده هر مشترکی که بیش از اندازه برق مصرف کند، باید هزینه خود را به صورت تصاعدی بپردازد.

رشد مصرف برق؛ 7/6 درصد

وزیر نیرو گفت: رشد مصرف برق 5درصد پیش‌بینی می‌شد، اما در سه ماهه امسال نسبت به زمان مشابه پارسال به طور میانگین 7/6 درصد افزایش یافته است.

حمید چیت‌چیان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به این‌که در ده سال گذشته تقریبا متوسط افزایش مصرف برق، 5 درصد بود، افزود: با افزایش دما در برخی استان‌ها میزان مصرف بشدت افزایش یافت و برای نمونه در استان هرمزگان مصرف برق حدود 12 درصد نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است و رشد مصرف برق در همه استان‌ها یکسان نیست.

وی گفت: اقدامات وسیعی برای تأمین برق جدید انجام شده است؛ یکی از آنها افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در چهار سال گذشته بود که 8000 مگاوات افزوده شد و ساخت 20 هزار مگاوات نیروگاه جدید آغاز شده است که از 5 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برخی از آنها در آینده‌ای نزدیک و برخی دیگر در طول یکی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

80 درصد تهرانی‌ها زیر 50 هزار تومان پول برق می‌دهند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: در تهران 80 درصد مشترکان در هر دو ماه زیر 50 هزار تومان پول برق می‌دهند و این در شرایطی است که با اوج گرما اگر هر مشترک 10 درصد صرفه‌‌جویی نداشته باشد، احتمال خاموشی در پایتخت وجود دارد.

به گزارش ایسنا، حسین صبوری در نشستی خبری با بیان این‌که خاموشی‌های اخیر به هیچ عنوان ناشی از کمبود تولید نبوده است، اظهار کرد: وجود خاموشی‌های پی در پی در پایتخت فقط به دلیل مشکلات فنی بوده و باید گفت که وضعیت شبکه نسبت به سال گذشته بهتر است.

راهکارهایی برای جلوگیری از خاموشی

کولرهای آبی هزینه کمتری نسبت به کولرهای گازی دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند، ولی رعایت نکات زیر باعث می‌شود هزینه استفاده از این کولرها، نسبت به قبل کاهش بیشتری یابد.

سعی کنید هر سال پوشال‌ کولرهای آبی را تعویض کنید، چون این کار باعث می‌شود کولر انرژی کمتری مصرف کند. به طور معمول این اقدام باعث کاهش 10 درصدی مصرف برق کولرهای آبی می‌شود.

سعی کنید در طول روز کولر را روشن نگذارید و همچنین از دور آهسته کولر استفاده کنید.

با نصب یک سایبان روی کولر، از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها