قرآن کریم مسلمانان را به وحدت دعوت کرده و به دوری از تفرقه که باعث هدر رفتن انرژی و امکانات فراوانی می‌شود، فرا می‌خواند.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۷۶
وحدت و نتایج راهبردی آن

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، همه مسلمانان را به وحدت فراخواندند و فرمودند، مهم‌ترین مشکل امروز امت اسلامی اختلاف است و دشمن سعی می‌کند به بهانه‌های مختلف مانند قومیت، مذهب، جغرافیا و مشکلات مرزی در جهان اسلام اختلاف ایجاد کند. این در حالی است که دنیای اسلام به اتحاد و ائتلاف نیاز دارد.

نتایج وحدت، چه وحدت در داخل و چه وحدت جهانی امت اسلامی، واضح و آشکار است.

وحدت آحاد جامعه در داخل، که خود را به گونه‌ها و در مقاطع مختلف نشان می‌دهد، به عنوان مثال در روزهای تاریخی مانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یا در زمان انتخابات و مانند آن، بیانگر اراده ملت به حفظ هویت دینی و تاریخی خود و نیز تصمیم ملت به پیشبرد آرمان‌ها و اهداف متعالی انقلاب و دستیابی به سطح بالایی از دانش و پیشرفت و عدالت است البته توصیه به حفظ وحدت به این معنی نیست که هیچ اختلاف نظری وجود نداشته باشد، زیرا واضح است که نظرات متفاوت گاه می‌تواند راه‌های مناسب برای رسیدن به اهداف را به ما نشان دهد.

آنچه مهم است این که در مورد بنیان‌ها و قواعد اصلی باید وحدت وجود داشته باشد و جامعه نباید در مورد آنها در مقابل یکدیگر قرار گیرد و انرژی خود را هدر دهد و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حد متعارف تفاوت در نظرات را به رسمیت شناخته و بیان دیدگاه‌های متفاوت را پذیرفته است.

وحدت در داخل صورت‌های مختلفی دارد که به شکل وحدت ملت، وحدت ملت و دولت، وحدت در دولت، وحدت نخبگان و انسجام و یگانگی ساختاری و مانند آن ظاهر می‌شود.

حفظ همه انواع وحدت برای پیشبرد آرمان‌های متعالی انقلاب و نظام لازم و ضروری است و بویژه وظیفه نهادهای مختلف از جمله نهادهای آموزشی از طریق آموزش ارزش‌ها، نهادهای حقوقی از طریق امر قانونگذاری و قرار دادن ضمانت اجرا، نهادهای اجرایی و غیره است.

وحدت امت اسلامی در سطح بین‌المللی نیز زمینه پیشرفت مسلمانان و انتقال تجربیات موفق میان آنان را فراهم می‌کند.

این امر باعث افزایش قدرت آنان و بالا رفتن توان ایستادگی آنها در مقابل دشمنان اسلام، که هر لحظه در فکر ضربه زدن به مسلمین و ضعیف کردن آنان هستند، می‌شود.

حفظ وحدت میان مسلمانان آنچنان مهم و اثربخش است که از گذشته سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، همواره توسط زورگویان جهانی و بیشتر علیه ملت‌های مسلمان به کار گرفته شده است.

در دنیای حاضر که سلطه‌گران بین‌المللی مدام در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد تفرقه در میان مسلمانان هستند و در این مسیر تلاش‌های متعددی انجام داده و از جمله از گذشته دست به ایجاد مذاهب ساختگی مانند وهابیت زده و به دنبال آن امروزه به تشکیل گروه‌های تکفیری مانند داعش مبادرت کرده‌اند، مسلمین باید بهوش بوده و دست‌های پنهان در پشت پرده این تلاش‌ها را شناخته و افشا کنند.

شناخت این تلاش‌های تفرقه‌افکنانه و عاملان اصلی آن کار دشواری نیست و با مرور تحولات تاریخ معاصر منطقه و جهان مشخص می‌شود.

دکتر مصطفی ملکوتیان - استاد دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها