هنر فرش‌بافی در لرستان دارای قدمت زیادی است به‌طوری‌که از این هنر به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی این دیار یاد می‌شود، هنری که درگذشته با نشانه‌ها و طرح‌های بومی استان بافته می‌شده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۳۱

به گزارش ایسنا، نبود بازارچه فرش دائمی در لرستان یکی از دغدغه‎های فرش‎بافان و دوستداران آن است که با وجود وعده‎ها سال‎هاست که به نتیجه‎‏ای نرسیده و این وعده های پوچ رج‎های ناملایمی بر قامت بازار فرش لرستان زده است.

تولید سالانه 10 هزار متر مربع فرش در لرستان

محمدرضا صفی‎خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این باره گفت: تار و پود فرش لری با فرهنگ، تمدن و احساسات مردم این استان شکل گرفته اما در معرفی این هنر و توانمندی تاکنون موفقیت چشمگیری حاصل نشده است.وی اضافه کرد: بر اساس آمار رسمی سالانه 10 هزار متر مربع فرش در استان تولید می‌شود و 23 هزار بافنده فرش در لرستان فعالیت دارند.صفی‎خانی افزود: احیا فرش لری یکی از اولویت ‎ های این سازمان است به نحوی که به عنوان یک برند و نماد به بازار بین المللی معرفی شود.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه هم‎افزایی در تولید فرش دستباف استان بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، ادامه داد: لازمه این مهم، تقویت و تجمیع فعالان زنجیره تامین فرش دستباف در سایه مدیریت متمرکز است که پیش از این در قالب بازارچه دائمی تولید و نمایش توانمندی‌های حوزه فرش پیش‎بینی شده است.وی یادآور شد: سوله لازم برای ایجاد مرکز فرش از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده اما شهرداری عنوان کرده که در این فضا تغییر کاربری صورت گرفته و باید عوارض پرداخت شود. در صورت راه‎اندازی خانه فرش استان، غرفه‎ها بصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‎گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: امیدواریم امسال در قالب برنامه‎های اقتصاد مقاومتی بتوانیم این بازارچه را به افتتاح برسانیم.

راه‌اندازی خانه فرش استان نیازمند همکاری شهرداری

بهزاد منصوری، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با اشاره به اینکه راه‌اندازی خانه فرش استان نیازمند همکاری شهرداری است، گفت: شهرداری خواستار پرداخت عوارض تغییر کاربری است. احراز مالکیت و تاییدیه اسناد مالی برای این پروژه باید عملیاتی شود. وی ادامه داد: استاندار از شهردار خرم‎آباد خواستند که برای راه‎اندازی خانه فرش همکاری لازم را داشته باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص تعلل نکند.

24 غرفه در بازارچه فرش خرم‎آباد

منصوری خاطرنشان کرد: نقشه بازارچه فرش استان با آپشن‎های بروز طراحی شده و شامل مواردی از جمله دو کارگاه تولیدی، 24 غرفه فروش، حوزه تجاری، رستوران و امکانات رفاهی است.معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: این پروژه در دو طبقه راه‎اندازی خواهد شد که طبقه اول با معماری سنتی و طبقه دوم با معماری و سازه‎های جدید احداث خواهد شد.وی با اشاره به اینکه خانه فرش یک پروژه عام المنفعه است و شامل
قسمت ‎ های مختلف آموزشی است، اضافه کرد: این بازارچه مجموعه‎ای کامل از نمایشگاه، فروش و مرکزی برای تجمیع و تمرکز طراحان فرش استان است.

افتتاح خانه فرش منوط به تحقق اعتبار

منصوری با بیان اینکه در حال حاضر در حال انجام کارهای نرم‎افزاری راه‎اندازی خانه فرش و تخصیص اعتبار به آن هستیم خاطرنشان کرد: برای انجام این پروژه به یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه این سازه نیازمند ساختار انحصاری برای ایجاد بازارچه فرش است ولی تاکنون منابع مالی در اختیار ما قرار نگرفته است، یادآور شد: ایجاد مجتمع های فرش در بسیاری از مناطق استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است و با توجه به جمعیت استان نیاز بوده 3 نقطه در شهرستان خرم آباد و 2 نقطه در شهرستان بروجرد به این
مجتمع ‎ها اختصاص یابد.وی گفت: هر شهرستان استان در بازارچه فرش یک غرفه مخصوص خواهد داشت تا ظرفیت‎های آنها به نمایش گذاشته شود.علی آشتاب، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز گفت: راه‎اندازی خانه فرش برای استان یک الزام است که باید هرچه سریعتر به نتیجه برسد.وی خاطرنشان کرد: فرش لری اصالت و هویت مردم این استان را بیان می‎کند و سند افتخاری برای جوانان و فرزندان این دیار است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها