کمبود نقدینگی در بازار بورس و حرکت آن به سمت بانک‌ها و بازارهای موازی مهم‌ترین چالش این روزهای بازار سرمایه است.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۰۶

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، نقدینگی بازار در اوراق با نرخ ثابت ذخیره شده و بخشی از آن هم به سمت بازارهای موازی رفته است. انتشار خبرهایی که این روزها درباره ادغام بانک‌ها به گوش می‌رسد، باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌هایی در این بازار شده است. سهامداران بازار سرمایه منتظر برگزاری مجامع شرکت‌ها هستند تا با خیالی آسوده سرمایه خود را به این بازار وارد کنند.

اژدر یکی از کارگزاران بورس در این باره گفت: افزایش قیمت ارز باعث شده است بخشی از حجم نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و به سمت بازار سکه و ارز برود.

حامدی کارگزار بورس هم معتقد است: وضع بانک‌ها باید مشخص شود، صورت‌های مالی بانک‌هایی که ابهام دارد، باید مشخص شود ولی این اقدام تبعاتی دارد که امیدواریم خیلی هیجانی نباشد.

حسینی یکی از سهامداران بازار بورس گفت: متاسفانه نقدینگی به جای ورود به این بازار به سمت اوراق قرضه می‌رود و قرار بود در سال گذشته 5 درصد صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بورس شود ولی اتفاقی نیفتاد.

داوودی یکی دیگر از سهامداران بورس هم معتقد است: بعضی از تک سهم‌ها و گروه‌های خاص در این بازار با توجه ویژه‌ای روبه‌روست و متاسفانه به بقیه سهم‌ها توجه خاصی نمی‌شود.

مختاری یکی دیگر از سهامداران این بازار نیز گفت: شرکت‌ها به مردم سود نمی‌دهند به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند به جای این که پول خود را به این بازار وارد کنند به سمت بانک‌ها هدایت کنند.

مولایی کارگزار بورس هم درباره کمبود نقدینگی موجود در بازار با اشاره به افت نمادهای بورس در هفته گذشته گفت: قیمت سهام از کف قیمتی و حداقل قیمتی پایین‌تر است و بعید می دانم چیزی بیشتر از این بتواند بازار را منفی کند.

بورسی‌ها در فضای انتظارند

یک فعال بازار سرمایه گفت: فاصله زمانی تا استقرار دوباره دولت کنونی به عنوان سکاندار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در چهار سال آینده باعث شده است فعالان بازار سرمایه به فضای انتظار وارد شوند و ان‌شاءالله بزودی رشد بازار از سرگرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، ناصر آقاجانی افزود: همواره عوامل متعددی مانند فضای سیاسی عرصه بین‌الملل، تحریم‌ها، انتخابات، نرخ بهره، نرخ ارز یا تورم بر عملکرد بورس‌ها در دنیا اثر می‌گذارد؛ در نتیجه نمی‌توان گفت زمان یک عرضه اولیه درست یا غلط تعیین شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم مؤثر بر بازار سرمایه موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی از کره‌جنوبی، فرانسه و... است که نتایج مثبتی برای بازار سرمایه کشور دارد.

آقاجانی گفت: نوسان و حرکت ذات بازار سرمایه است و بورس در حالت سکون معنا نخواهد داشت.

وی تاکید کرد زمانی که شرکت‌ها به بازار سرمایه وارد می‌شوند جریان نقدینگی جدیدی را به این بازار تزریق می‌کنند.

روزها و هفته‌های آغازین فصل بهار با رونق معاملات و رشد شاخص بورس همراه بود که این روند تا آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داشت اما بتدریج این روند، معکوس شد و رکود جای آن را گرفت.

بسیاری از کارشناسان انتظار دارند بازار سرمایه با آغاز به کار دولت دوازدهم که پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی از سوی رهبر معظم انقلاب و تحلیف در مجلس شورای اسلامی از میانه مردادماه تشکیل می‌شود، دوباره رونق گیرد.

افت 2500 واحدی شاخص بورس در ماهی که گذشت

شاخص بورس در خرداد امسال حدود 2500 واحد کاهش یافت و ارزش معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل نصف شد.

در آخرین ماه بهار امسال تعداد 13306 میلیون اوراق بهادار به ارزش 37107 میلیارد ریال در بیش از 858 هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که به ترتیب 59، 55.3 و 40.6 درصد کاهش را نسبت به اردیبهشت ماه نشان می‌دهد.

همچنین در خرداد امسال تعداد 8 میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 7629 میلیارد ریال معامله شد. این درحالی است که در این مدت تعداد 77 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 798 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس نیز با 2458 واحد افت معادل 3 درصد کاهش را در ماه گذشته به ثبت رساند و در ارتفاع 78 هزار و 736 واحد قرار گرفت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با 1948 واحد افت به رقم 54237 واحد و شاخص بازار دوم با 4068 واحد کاهش به عدد 176808 واحد رسید که به ترتیب با 3.5 و 2.2 درصد افت مواجه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها