سند تحول آموزش و پرورش برای مسائل آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد

2030 بایگانی شد

دیروز بالاخره سند 2030 برای همیشه بایگانی شد وشورای عالی انقلاب فرهنگی به استقلال فرهنگی کشور رای داد.
کد خبر: ۱۰۴۱۳۴۹

پیش از این اتفاق 151 نماینده با نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستند رسما 2030 را ملغی اعلام کند و بر غائله 2030 برای همیشه نقطه پایانی بگذارد. واکنش این نمایندگان شاید پاسخی بود به کسانی که به جای آن‌که بگویند این سند ملغی شده است دائم در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اصطلاح متوقف ساختن آن استفاده می‌کردند حال آن‌که متوقف ساختن سند این فرض را به ذهن متبادر می‌کرد که شاید قرار است سند فقط برای مدتی متوقف شود و در سال‌های آینده بار دیگر به جریان بیفتد.

آخر جلسات علنی مجلس همیشه دیدنی و شنیدنی است. معمولا در این دقایق نمایندگان گوشزدها، ‌انتقادات یا پیشنهادهایشان را برای مسئولان در دو قوه دیگر مطرح می‌کنند. از دل همین حرف و حدیث‌ها خیلی وقت‌ها می‌شود خبرهایی بکر بیرون کشید مثل دیروز که در دقایق آخر جلسه علنی مجلس،‌ محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس بخش‌هایی از نامه 151 نماینده به رئیس‌جمهور را خواند که درخواست ملغی شدن این سند را داشتند.

نمایندگان در این نامه اعلام کردند سند 2030 اعتبار ندارد چراکه مجلس آن را تصویب نکرده است و از آن مهم‌تر این که مقام معظم رهبری صریحا بر ضرورت ملغی کردن این سند تاکید کرده‌اند چرا که مفاد آن استقلال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین را نقض می‌کند.

در بخش دیگری از نامه به جزء یک بند الف ماده 63 در قانون برنامه ششم اشاره شده است که براساس آن، دولت برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت موظف شده است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند؛ این بند دقیقا پس از این جمله تاکید می‌کند «به نحوی که کلیه اقدامات آموزش و پرورش باید براساس سند تحول انجام شود.» و منظور از تاکید آن است که وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه ششم توسعه قانونا مجاز به اجرای برنامه دیگری نیست.

نامه‌هایی به مقصد دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی

این اولین و آخرین نامه‌ای نیست که در ذم 2030 نوشته شده است. دیروز 120 نفر از استادان حوزه و دانشگاه نیز خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتند و خواستار خروج کامل سند از دستور کار دولت شدند. در این نامه رئیس‌جمهور هم خطاب قرار داده شده است. در بخشی از این نامه آمده است:

«تعلل» و «توجیه‌تراشی» دولت سبب شد تا رهبر معظم انقلاب به طورِ مکرر، مستقیم و عمومی، درباره سندِ 2030 اظهارنظر کنند و به صورت شفاف و قاطع (در بیانات مورخ 17 خرداد 96)، حتی «پذیرش با تحفظ» آن را مغایر با استقلال جمهوری اسلامی ایران بدانند.

با این حال، متاسفانه مشاهده می‌شود اجزای دولت، همچنان از استمرار فرآیند اجرایی‌سازی سند دفاع کرده و پیگیر آن است. گذشته از این‌که از تأمل درباره مفاد و مضامینِ «ضد اسلامی» و «اخلاق‌ستیزانه» این سند، غفلت شده و «عجولانه» و «در مسیری غیرقانونی» و «بی‌اطلاعِ شورای عالی انقلاب فرهنگی»، دولت آن را به اجرا نهاد، «اصرار» و «حساسیتِ» شخصِ رئیس‌جمهورِ نسبت به اجرای سندِ یاد شده، تعجب‌برانگیز و سوال‌خیز است.

آنها در بخش دیگری از این نامه از دولت خواسته‌اند «اهتمام» و «جدیت» خود را به جای اجرایی کردن 2030، بر تحققِ «سندِ بنیادینِ تحول در نظام آموزشی» و سایر اسناد بالادستی در زمینه علم و فرهنگ که مصوبِ شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به تائید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده، ‌به کار گیرد.

2030 چگونه آتش به پا می‌کند؟

علاوه بر نامه‌هایی که استادان و دانشگاهیان درباره 2030 نوشته‌اند و از دولت خواستار لغو آن شده‌اند. بسیاری از سران نظام از جمله رئیس قوه قضاییه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، علمای عظام و حتی مسئولان سابق در آموزش و پرورش دولت پیشین خواستار لغو 2030 شده‌اند که ما برای مشاهده خلاصه‌ای از دیدگاه‌هایشان، بخشی از نقل قول‌های آنها را در جداول همراه این گزارش آورده‌ایم.

اما سند 2030 چیست که تا این حد سبب نگرانی و باعث شده است رهبر فرزانه انقلاب دوبار مستقیما از مسئولان بخواهند این سند را ملغی کنند و حتی با دقت پیگیر اخبار مربوط به آن باشند؟

ماجرا از این قرار است که در شهریور 94، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 برای اقدام عملی همه کشورها با هدف تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران هم از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای 2030 شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌ریزی دفتر یونسکو در ایران در 20 آذر 95 رونمایی شد.

اما در چارچوب عمل 2030 به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحب‌نظران مورد انتقاد است و حتی برخی بر این باورند که تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد می‌کند.

همچنین بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صرفا برنامه‌ای برای آموزش و پرورش نیست، بلکه برنامه‌ای کلان برای اداره کل جامعه است که حاکمیت کشور را عهده‌دار می‌شود. بنابراین با قبول این سند، علنا کشورمان سیاستگذاری‌های کلان را بویژه در حوزه آموزش و پرورش نسل بعدی علنا از دستگاه‌های سیاستگذار داخل به طراحان 2030 در خارج از کشور واگذار می‌کند!

در حالی که چندی پیش مهدی نویدادهم، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد، اجرای مبحث آموزشی سند 2030 متوقف شده است و دیگر به مصوبه شورا نیز نیازی نیست، اما این توضیح برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و بسیاری از صاحب‌نظران دیگر کافی نبود و سرانجام دیروز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی سند 2030 با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد.

در این جلسه اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند سند تحول آموزش و پرورش در تمام مسائل آموزشی مورد توجه باشد و به‌طور کلی مسائل آموزشی کشور براساس اسناد بالادستی ایران انجام شود. بر این اساس سند 2030 محلی از اعتنا ندارد.

در این جلسه رئیس‌جمهور اعلام کرد مبنای اجرا در حوزه تعلیم‌وتربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی کشور است و هر سند و بیانیه مغایر با سند تحول ملغی است.

پیش از آن که این موضوع به شکل رسمی در تلکس خبرگزاری ها قرار بگیرد یکی از نخستین کسانی که این خبر خوب را به گوش مردم و اهل رسانه رساند عزت الله ضرغامی ، رئیس سابق رسانه ملی بود که در کانالش اعلام کرد رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلا ب فرهنگی به استقلال فرهنگی کشور رای داده اند و سند 2030 از دستور کار خارج شده است و از این پس سند تحول بنیادین آموزش‌و پرورش و دیگر اسناد بالادستی محور اصلی برنامه ریزی‌های ملی خواهد بود.

آخرین جمله ضرغامی ، حسن ختام این گزارش نیز هست . او نوشت « قوت استدلال رهبری در این موضوع فوق العاده بود .»

بیانیه 2500 نفر از دانشگاهیان

چندی پیش 2500 نفر از استادان، دانشجویان و فعالان دانشجویی بیانیه ‌ای را منتشر کردند که از دولت خواسته بودند اجرای سند 2030 را متوقف کنند. به گزارش فارس در بخشی از این بیانیه آمده است:

بررسی بندهای مختلف سند 2030 نشان می‌دهد که این سند، با مبانی اسلامی و دینی ما سازگار نیست و اساسا با تبعیت از الگوهای نئولیبرالی، با منطق و راهکارهای توصیه شده دینی منافات دارد. اما آنچه مساله را روشن‌تر می‌سازد، این است که این سند در واقع تکرار همان برنامه توسعه سرمایه داری و اجرای الگوهای لیبرال دموکراسی در کشورهای به اصطلاح توسعه‌نیافته یا جهان سوم، البته این بار با تاکید بر کودکان و زنان است. مخالفت صریح و روشن مقام معظم رهبری (حفظه الله) با اجرای این سند و گله ایشان از غفلت نیروهای متعهد داخلی، از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخوبی نشان می‌دهد که ما بار دیگر درحال تکرار حوادث تاریخ معاصر ایران و اتخاذ یک تصمیم تاریخی دشوار هستیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها