سریال انیمیشنی «بچه‌های ساختمان گل‌ها» که این روزها از کانال پویا پخش می‌شود، اولین بار نوروز امسال از تلویزیون پخش شد و شاید در ازدحام برنامه‌های متنوع نوروزی به اندازه کافی دیده نشد، اما انتشار عکس‌ها و خبرهای این مجموعه با سر و صدا و واکنش‌هایی همراه بود.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۲۲

به گزارش جام‌جم، دخترک کوچکی به نام حسنا، برای روز تولدش یک جوجه‌‌غاز هدیه می‌گیرد و این سرآغازی است برای همراه شدن با دنیای کودکانه او در بچه‌های ساختمان گل‌ها. این سریال انیمیشنی در 52 قسمت براساس فیلمنامه‌ای به سرپرستی محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) و به تهیه‌کنندگی امید مرندی و کارگردانی حسین صفارزادگان ساخته شده است.

در ایام نوروز چند قسمت از این سریال در کانال پویا به نمایش درآمد و از اواخر همین ماه و ابتدای تابستان، فصل اول آن به صورت کامل به مخاطبان ارائه می‌شود.

سریال بعلاوه محصولات جنبی

یک سال و نیم پیش در کارگروه فیلمنامه شبکه کودک، تولید یک سریال انیمیشنی با نگاهی به سبک زندگی اسلامی- ایرانی به‌تصویب رسید. امید مرندی با اشاره به این نکته، درباره روند تولید انیمیشن سریال بچه‌های ساختمان گل‌ها گفت: جلساتی با شبکه کودک و کارگروه فیلمنامه داشتیم و درنهایت تولید این سریال را به ما سپردند. تقریبا هفت ماه زمان صرف تولید شد و درنهایت فصل اول این سریال در 52 قسمت قبل از نوروز در اختیار شبکه قرار گرفت.

این تهیه‌کننده ضمن اشاره به استفاده از تکنیک دوبعدی کات اوت در این مجموعه، درباره دلیل شباهت فضای گرافیکی این مجموعه به تصویرگری توضیح داد: این شکل و ساختار حاصل هنر کارگردان و طراحان خوب سریال بچه‌های ساختمان گل‌هاست و با این نگاه طراحی شده که بتوانیم از شخصیت‌های این انیمیشن برای تولید محصولات جانبی هم استفاده کنیم؛ محصولاتی چون کتاب‌های داستان ویژه خردسال و همین‌طور لوازم تحریر، اسباب‌بازی، عروسک، لباس خردسال و کودک و مواردی از این دست. براساس اظهارات مرندی، لوازم‌‌التحریر این مجموعه با تصاویری از شخصیت حسنا و دو پسربچه بازیگوش و دیگر شخصیت‌های سریال تولید شده و در آستانه سال تحصیلی جدید وارد بازار می‌شود. پس از آن هم به مرور سایر لوازم جانبی تولید و به کودکان عرضه خواهد شد.

تولید صنعتی

فصل اول سریال انیمیشنی بچه‌های ساختمان گل‌ها که 520 دقیقه است، طی هفت ماه تولید شده است. امید مرندی درباره سرعت تولید این سریال توضیح داد: استودیو صبیان که دو سال پیش تاسیس شده، طراح فرآیند تولید صنعتی انیمیشن است. ما تولیداتی داریم که با کیفیت آثار صداوسیمای خودمان در تناسب دارد و از نظر گرافیک، تکنیک، ریتم و کارگردانی از همه استانداردهای لازم برخوردار است، اما از نظر سرعت و قیمت با نمونه‌های دیگر تفاوت دارد. به عبارتی سرعتش بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته و هزینه تولید آن هم به حدود 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی 520 دقیقه را در هفت ماه تولید کردیم، درحالی که در نمونه‌های مشابه بیش از یک سال طول می‌کشد. این تهیه‌کننده درباره چگونگی کاهش هزینه و زمان تولید عنوان کرد: درواقع خط تولید صنعتی ایجاد و شیوه هزینه بودجه و استفاده از زمان را بهینه کرده‌ایم.

تهیه‌کننده بچه‌های ساختمان گل‌ها از آمادگی گروه تولید این سریال برای ساخت فصل دوم خبر داد، اما قرار است که منتظر بمانند تا فصل اول پخش شود و براساس بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت می‌کنند، فصل دوم را تولید کنند.

استفاده از تکنیک کات‌اوت

طراحی فضا و شخصیت‌ها در بچه‌های ساختمان گل‌ها، یادآور تصویرسازی‌ کتاب‌های کودکان و خردسالان است و تکنیک کات‌اوت نیز کمک کرده که این انیمیشن، ساده و ابتدایی به نظر برسد.

حسین صفارزادگان به عنوان کارگردان، علاوه بر مناسب بودن این تکنیک به سرعت تولید آن اشاره کرد و گفت: وقتی فیلمنامه را در اختیار من قرار دادند، به همراه گروه تولید سعی کردیم نمونه‌های موفق داخلی و خارجی را ارزیابی کنیم. به کات‌اوت رسیدیم و براساس اهداف پروژه، طراحی کاراکترها به شیوه‌ها و شکل‌های مختلف انجام شد و درنهایت کاراکترهایی که می‌بینید، مورد تائید قرار گرفت. این کارگردان انیمیشن افزود: کات اوت برای این پروژه می‌توانست بهترین انتخاب باشد، چون باید یک انیمیشن صنعتی و نیز فاخر می‌ساختیم؛ تکنیک کات اوت امکان می‌داد که در فرصت کوتاه‌تری بتوانیم تعداد قسمت‌های بیشتری بسازیم. فیلمنامه‌ مجموعه بار آموزشی و فرهنگی داشت و این هم دلیلی بود که باعث شد به تصویرسازی گرایش پیدا کنیم.

از کتاب تا فیلمنامه

محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) را بسیاری از مردم با برنامه «قصه ظهر جمعه» می‌شناسند و احتمالا خیلی‌ها می‌دانند که او کتاب‌های بسیاری نوشته، ولی شاید عامه مخاطبان تلویزیون در جریان نباشند که بیش از نیمی از کتاب‌های محمدرضا سرشار برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده است.

سرشار و گروه نویسندگان سریال که در دوره‌های آموزش داستان‌نویسی، شاگرد او بوده‌اند در نگارش فیلمنامه انیمیشن «بچه‌های ساختمان گل‌ها»، تلاش کرده‌اند مناسبات کودکان با سایر اعضای خانواده و اجتماع در یک خانواده اسلامی - ایرانی را به تصویر بکشند.

آموزش حجاب به شیوه بصری

از ویژگی‌های سریال بچه‌های ساختمان گل‌ها که بحث‌ها و گفت‌وگوهایی در پی داشت، حجاب یکی از شخصیت‌هاست. مادر خانواده در فضاهای عمومی محجبه تصویر شده، اما در فضاهای شخصی و در حضور محارم، بدون حجاب طراحی شده است.

امید مرندی درباره علت این رویکرد و چگونگی رسیدن به این ایده گفت: آقای محمدامین همدانی، مدیر خانه انیمیشن انقلاب اسلامی، ناظر کیفی سریال «بچه‌های ساختمان گل‌ها» بودند و از طرف شبکه، وظیفه نظارت بر قرارداد را به‌عهده داشتند.

ایشان این نکته را درباره آموزش حجاب مطرح و پیش از این هم چندباری به این موضوع اشاره کرده بود و ما از این ایده استقبال کردیم.

مرندی توضیح داد، مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح قانونی و شرعی قبل از تولید اخذ شد و بعد از آن ساخت مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دوست دارم به منتقدان بگویم که نگران نباشند، ما حواسمان هست، مسیرهای درست را شناسایی کرده‌ایم و می‌دانیم باید تا کجا ادامه بدهیم. فقط در انیمیشن از آن استفاده می‌کنیم و اصلا قصدمان آموزش بی‌حجابی نیست؛ بالعکس دقیقا راهی است برای آموزش حجاب، زیرا بجز این روش نمی‌توان به خردسال مفهوم محرم و نامحرم را آموزش داد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها