22 خرداد 1362 یادآور درگذشت بانو مجتهده جهان اسلام، خانم سیده نصرت بیگم امین است. بانو امین از جمله زنان تلاشگری بود که با وجود مسائل و مشکلات فراوان اجتماعی در دوران پیش از انقلاب، دست از کوشش برای کسب معارف الهی برنداشت و به مراتب بالایی در عرصه فقاهت رسید. مقامی که مورد تائید بسیاری از علمای معاصر اوست.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۸۰

او سال 1265 شمسی به دنیا آمد. پدرش حاج سیدمحمدعلی امین‌التجار اصفهانی بود. فضای آن روز جامعه مذهبی ایران اجازه نمی‌داد که دختری برای کسب علم و دانش وارد مکتب و مدرسه شود، اما مادر روشن ضمیر او شرایط را برای حضورش در مکتب‌خانه و آموزش قرآن و یادگیری خواندن و نوشتن فراهم آورد. آن موقع معلم او پیرمردی بود که همواره چوب بلندی برای تنبیه در دست داشت و سیده نصرت را «گوشت ناپز» می‌دانست. این معلم پیر هیچ‌گاه حتی به ذهنش خطور نمی‌کرد که روزی سیده نصرت به مقامات بالای علمی دست یابد و بسیاری از بزرگان حوزه‌های علمیه آرزوی مصاحبت با او را داشته باشند.

سیر روزگار بر این مسیر قرار گرفت که نصرت بیگم در 15 سالگی به خانه شوهر رود. شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که در مسیر زندگی ابتلائات فراوانی را ببیند و شاهد فوت هفت فرزندش باشد. اما این موضوع باعث نشد او از فراگیری علوم دینی غافل بماند.

بانو امین، نزد فقیهانی چون سید علی نجف‌آبادی شاگردی کرد و از آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سیدمحمدکاظم شیرازی، ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبناتی، شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی و شیخ مرتضی مظاهری نجفی اصفهانی، اجازه روایت و اجتهاد دریافت کرد. همچنین آیت‌الله مرعشی نجفی و علامه امینی از او اجازه روایت دریافت کرده‌اند.

بانو امین در مبارزه با قانون منع حجاب با حاضر نشدن در مجالس مورد نظر حکومت پهلوی و خروج از اصفهان و اقامت چهار ماهه در قم مخالفت خود را با این قانون به صورت علنی اعلام کرد. او همچنین با نوشتن مقالاتی برای مجلات و نشریات، حضور فعال خود را در مسائل اجتماعی نشان می‌داد. تأسیس مدرسه علمیه مکتب فاطمه در سال 1344 قمری و دبیرستان دخترانه امین پیش از انقلاب از دیگر خدمات اوست.

از این بانوی مجتهده تالیفات گوناگونی بر جای مانده که می‌توان به «مخزن‌العرفان» با موضوع تفسیر قرآن مجید در 15 جلد، «نفحات الرحمانیه» که به زبان عربی نگاشته شده، «سیر و سلوک» با موضوع روش اولیا و طریق سیر سعدا «معاد»، «اربعین هاشمیه»، «مخزن‌اللئالی» در وصف فضایل امام علی بن ابی‌طالب(ع) و... اشاره کرد.

سیر زندگی این بانوی دانشور مسلمان شیعی نشان می‌دهد که او در تمام مراحل زندگی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها و شرایط دشوار زندگی از تلاش و کوشش دست برنداشت. او را می‌توان الگویی برای زنان مسلمان امروز به شمار آورد. وی ضمن تقید به مبانی شرعی، حضور موثر در عرصه اجتماع داشت. هم با علما و بزرگان دینی حشر و نشر داشت و در مباحثات علمی آنان شرکت می‌کرد و هم به تعلیم و تربیت بانوان نسل جوان تاکید داشت.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها