دبیر انجمن صنایع لبنی از رقابت ایران و ترکیه برای حضور در بازار قطر می‌گوید

20 ساعت پس از بحران قطر، صادرات ترکیه دوچندان شد

در حالی که کارشناسان و فعالان بازرگانی کشورمان درباره فرصت ایجادشده در بازار قطر برای صادرات ایران سخن می‌گویند برخی رقبای سنتی کشورمان با سرعت بیشتری مشغول ارائه سرویس‌های ویژه و تثبیت جایگاه اقتصادی خود در این کشور عربی هستند.
کد خبر: ۱۰۴۰۰۴۸

این در حالی است که مزیت‌های ایران چه از لحاظ مسافت و چه از لحاظ حجم تولید می‌تواند در افزایش صادرات غیرنفتی به قطر نقش بسزایی داشته باشد. در بین محصولات مختلف، لبنیات ایران از گذشته‌های دور در بازار کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس جایگاه قابل توجهی داشته که باید از فرصت بازار قطر برای توسعه صادرات این محصولات استفاده کرد. در این زمینه جام‌جم گفت‌وگویی با رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی داشته است.

آیا شرایط فعلی قطر برای بازار ایران امتیاز ویژه محسوب می‌شود؟

بله، با در نظر گرفتن وابستگی قطر به واردات محصولات غذایی، در شرایط فعلی فرصت مناسبی برای صادرات لبنی ایران ایجاد شده که در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. اما باید در نظر داشته باشیم که دنیای تجارت امروز رقابتی لحظه‌ای است و باید چابک‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.

منظور شما از چابکی چیست؟

تجربه نشان داده مجموعه شرایط حاکم بر تجارت و اقتصاد کشورمان عامل کاهش سرعت حرکت بخش خصوصی برای حضور در بازارهای مختلف است که این مشکل می‌تواند به قیمت از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران حتی در شرایط بسیار ایده‌آل منجر شود. یکی از رقبای اصلی ما در صنایع غذایی بخصوص در منطقه، ترکیه است که در این شرایط تنها 20 ساعت پس از بروز مشکل ارتباطات تجاری قطر با کشورهای دیگر، مراکز توزیعی و فروش محصولات غذایی تولید شده خود را در این کشور فعال کرد. نکته جالب توجه این است که تمامی صنعت حمل و نقل ترکیه در راستای لجستیک منظم و هدفمند این بازار بسیج شده‌اند.

نقش حمایت‌های دولت در این موضوع چیست؟

هماهنگی برای استفاده از صنعت حمل و نقل هوایی، دریایی یا ریلی در سطح کلان به هیچ عنوان درتوان بخش خصوصی نیست و دولت‌ها باید در این زمینه سریع عمل کنند که ترکیه در تمام دوران این کار را کرده است. درباره بازار قطر امروز خطوط هواپیمایی این کشور موظف به ارائه خدمات ویژه با نرخ‌های غیرقابل تصور و تضمین شده از سوی دولت به بازرگانان و صادرکنندگان شده‌اند. به این ترتیب تا ایران مشغول هماهنگی و برنامه‌ریزی باشد، قطعا بازار اشباع شده و در اختیار ترکیه قرار گرفته است.

آیا ایران تاکنون در بازار قطر حضور فعال داشته است؟

بله؛ سه یا چهار شرکت بزرگ تولیدکننده لبنیات که برندهای معتبر و معروفی هم هستند در این بازار دارای فروشگاه‌های اختصاصی و انبارهای مخصوص به خود هستند، اما این تولیدکنندگان نیازمند حمایت‌های دولتی و گسترده‌اند تا بتوانند با استفاده از امتیازها و سیاست‌های اقتصادی خود در بازار شرایط مثبت ایجاد کنند.

خواسته شما در اولین مرحله از دولت چیست؟

با توجه به بازار کوچک قطر و حجم کالای مورد نیاز می‌خواهیم دولت، خطوط هوایی ایران را به‌گونه‌ای منظم در اختیار تولیدکنندگان لبنی و دیگر بخش‌های کشاورزی قرار دهد که بتوانیم وارد میدان رقابت با ترکیه شویم. البته قیمت حمل و نقل بسیار مهم است دقیقا سیاستی که ترکیه در قبال قطر گرفته است. پس از آن حمل‌ونقل دریایی و ریلی هم اگر مهیا شود، کار برای حضور در این کشور ساده‌تر خواهد شد. البته تولیدکنندگان ایرانی بخصوص در بخش کشاورزی مشکل خاصی در گمرکات جنوب برای ورود به بازار کشورهای جنوب خلیج‌فارس ندارند و خوشبختانه از این نظر مشکلی نداریم.

پیشنهاد خاصی برای سیاستگذاری دولتی در این زمینه دارید؟

همان‌طور که می‌دانید محصولات کشاورزی و همچنین محصولات لبنی نیازمند نگهداری در شرایط خاصی هستند که گرمای هوا در منطقه یادشده مهم‌ترین مشکل است، بنابراین اگر دولت بتواند با استفاده از روابط سیاسی خود، امکان تأمین سردخانه‌های موقتی و یا دائمی را در این کشور مهیا کند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها