آمریکا به توافق زیست‌محیطی پاریس پشت پا زد تا موجی از انتقادات متوجه واشنگتن شود، اما در این میان شمار زیادی از صاحب‌نظران و چهره‌های شاخص دنیای علم و فناوری هم از این تصمیم دونالد ترامپ ابراز ناامیدی کردند. ایلان ماسک که رویای اعزام انسان به مریخ را دارد و همزمان در کارخانه خودروسازی تسلا، با این هدف روی خودروهای تمام برقی کار می‌کند که اقدامی مثبت در راستای کاهش آلاینده‌های کربنی زمین انجام داده باشد، از گروه مشاوران دولت آمریکا خارج شد تا مخالفت جدی خود را با این تصمیم اعلام کرده باشد.
کد خبر: ۱۰۳۹۸۹۳

همزمان اما در آن سوی دیگر دنیا در هندوستان نگرش متفاوتی دنبال می‌شود. دومین کشور پرجمعیت دنیا متعهد شده که صنایع خودروسازی خود را به سطحی برساند که تا سال 1409/ 2030 فقط خودروهای برقی تولید و روانه بازار کند. چنین تفکری مورد توجه ایلان ماسک قرار گرفته است. او می‌گوید: هند به تولید خودروهای برقی تا سال 1409/ 2030 متعهد است. این کشور بزرگ‌ترین بازار برق خورشیدی محسوب می‌شود.

این که هند بتواند تا 13 سال دیگر و شاید زودتر به سطحی از پیشرفت برسد که تنها خودروهای برقی تولید کند، بشدت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. این نگرش دو مطلب اساسی در خود نهفته دارد: نخست آن که توسعه فناوری بویژه در بخش خودروسازی در هند با سرعت خیره‌کننده‌ای به پیش می‌رود و دوم این که این کشور پرجمعیت خود را در زمینه تلاش برای کاستن از حجم آلاینده‌های کربنی متعهد می‌داند. در هر حال می‌توان گفت تحولی بزرگ در هند در حال وقوع است.

البته در این که هند یکی از بزرگ‌ترین کشورهای سهیم در تولید آلاینده‌های کربنی است، جای هیچ گونه شکی نیست. اما زمانی که از وزیر انرژی این کشور خواسته می‌شود درباره این نکته توضیحاتی دهد، این‌ گونه پاسخ می‌دهد: قبل از آن‌که درباره هند صحبت کنیم بد نیست نگاهی به کشورهای توسعه ‌یافته بیندازیم و ببینیم این کشورها تا چه حد نسبت به کاستن از اقداماتی که به تولید آلاینده‌های کربنی دامن می‌زند جدی هستند.

واقعیت این است که هند هنوز به آن سطح از توسعه اقتصادی و اجتماعی نرسیده که سرمایه‌گذاری و استفاده کلانی از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد، اما این کشور بیکار نبوده و به رغم چالش‌های زیادی که پیش رو دارد، روی از میان برداشتن موانعی کار می‌کند که در نهایت به بروز تغییرات اساسی منجر خواهد شد.

تولید و فروش هرچه بیشتر خودروهای برقی از مهم‌ترین اقداماتی است که هندوستان برای رسیدن به این چشم‌انداز دنبال می‌کند.

همزمان باید به این نکته توجه داشت که هند به بزرگ‌ترین بازار برق خورشیدی در جهان تبدیل شده است. در این کشور بزرگ‌ترین تأسیسات تولید برق خورشیدی راه‌اندازی شده و این یعنی هند برای توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده است.

برای هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت دنیا، فاکتور هزینه بتدریج رنگ می‌بازد، زیرا برق خورشیدی حالا دیگر ارزان‌تر از نسخه ذغال سنگی آن است.

منبع: Science Alert

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها