کمتر از یک سال پیش بود که برگزاری المپیک سایبورگ همه جهان را با وجه جدیدی از سیستم‌های رباتیک آشنا کرد. تعدادی از افرادی که به دلایل متفاوت دچار معلولیت‌های جسمی شده بودند، با کمک ابزارهای رباتیک که به دست و پای آنها متصل می‌شد، قادر به برگزاری رقابت‌های المپیک ویژه‌ای شدند. این ابزارهای رباتیک، به سیستم عصبی این افراد مرتبط بود و عضوی هوشمند و تحت فرمان مغز افراد محسوب می‌شد. این افراد بخشی ماشین و بخشی ربات بودند که از سیستم فرمان و سیستم عصبی یکسانی تحت کنترل مغز استفاده می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۵۲

سیستم‌های سایبورگ از انسان‌های سایبورگ فراتر رفته و به دنیای حیوانات و حشرات پا گذاشته است. حشره‌ها دارای حسگرهای بسیار شگفت‌انگیزی در شاخک‌ها و اعضای بدن خود هستند. ساخت چنین حسگرهای دقیقی بسیار مشکل و به گفته برخی دانشمندان شاید تا چند دهه آینده نیز غیرممکن باشد. روش‌های مرسوم ساخت سامانه‌های رباتیک سایبورگ در اینجا وارد شده و با توجه به قابلیت‌های شگفت‌انگیز حشره‌ها برخی دانشگاه‌ها اقدام به تولید حشره‌های سایبورگ کرده‌اند.

در آخرین نمونه از این اخبار که در روزهای اخیر جهان علم و فناوری را شگفت زده کرد، سنجاقک سایبورگ بود که توانست پرواز کند. این موجود یک سنجاقک واقعی است که پشت آن بسته بسیار سبکی از تجهیزات الکترونیک وصل شده است. سیستم عصبی مغز این حشره با الکترودهای بسیار کوچکی به این بسته متصل است و با استفاده از فرمان‌های رایانه‌ای در دوردست، مسیر حرکت این سنجاقک هنگام پرواز کنترل می‌شود. طبق اعلام تیم تحقیقاتی اطلاعات دریافتی سنجاقک، که با حواس مختلف این حشره و با استفاده از شاخک‌ها و... از محیط اطراف به دست می‌آید از طریق بسته موجود در پشت آن به مرکز کنترل ارسال می‌شود و به این ترتیب این سنجاقک به یک ربات زیستی زنده یا یک موجود سایبورگ تبدیل می‌شود که می‌تواند کارایی‌های بسیاری در شناسایی بررسی و مطالعه محیط‌های طبیعی داشته باشد.

روی این موجود که با نام DragonflEye شناخته می‌شود، چند صفحه خورشیدی کوچک قرار دارد که انرژی مورد نیاز بخش الکترونیکی آن را تامین می‌کند. این موجود عجیب با همکاری چند موسسه تحقیقاتی در ایالات متحده ساخته شده و از علومی مانند رباتیک، مکاترونیک، مهندسی ژنتیک، علوم شناختی و ... در ساخت آن استفاده شده است.

ساخت موجودات سایبورگ به طرز چشمگیری در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. این فناوری می‌تواند امیدهای بسیاری در معلولان و افراد کم‌توان ایجاد کند و کیفیت زندگی آنها را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. همچنین در صورت رعایت نکردن اخلاق می‌تواند به خلق موجوداتی عجیب بپردازد. پروژه‌هایی مانند حشره‌های سایبورگ بیشتر از سوی نهادهای نظامی مانند نیروی دریایی آمریکا در حال حمایت مالی است و این نشان می‌دهد همین حشره‌ها جاسوسان و سلاح‌های مخفی آینده خواهند بود. اخلاق در مهندسی و اخلاق در دنیای ربات‌ها و هوش مصنوعی موردی است که بسیاری از صاحب‌نظران را نگران آینده کرده است.

آریا صبوری

پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها