پس از آن که عربستان و دیگر کشورهای عربی روابط خود را با قطر به دلیل اظهارات منسوب به امیر این کشور درباره حمایت از تروریسم و همچنین علیه سیاست های منطقه‌ای عربستان سعودی قطع کردند و آمریکا نیز به نوعی رضایت خود را از این اقدام کشورهای عربی اعلام کرد ،اما درمقابل روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه ضمن حمایت از قطر خواستار پایان این اختلافات شده و آن را به نفع منطقه ندانستند.
کد خبر: ۱۰۳۸۸۸۵
روسیه و اروپا: از قطر حمایت می کنیم

به گزارش جام جم آنلاین ،زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان با انتقاد از اقدام هماهنگ چند کشور عربی در قطع روابط با قطر گفت که چنین رفتارهایی به مثابه «ترامپیزه کردن روابط» است و این کار برای منطقه بحران زده خاورمیانه خطرناک است.

وی در گفت و گو با نشریه «هندلزبلات» در خصوص تشدید تنش ها هشدار داد و گفت: تشدید تنش ها به نفع هیچ کسی نیست؛ خاورمیانه یک بشکه باروت سیاسی و نظامی است و مناقشه های مذهبی، قومی، سیاسی و ایدئولوژیک، پادشاهی های منطقه خلیج فارس را دچار شکاف کرده است.

وی خاطرنشان کرد که نسبت به وخامت شدید اوضاع و تاثیر آن بر کل منطقه بسیار نگران است.

در این حال وزیر امور خارجه آلمان از سیاست خاورمیانه ای رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرد و با بیان اینکه توافق هسته ای آلمان و پنج کشور دیگر با ایران، برای زمان حاضر از ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه جلوگیری کرده بود، گفت: قراردادهای عظیم تسلیحاتی اخیر آمریکا با پادشاهی های خلیج فارس، خطر یک انباشت تسلیحاتی جدید را تشدید می کند. این رویکرد کاملا اشتباهی است.

وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بزودی از سر گرفته شود تا امکان حل و فصل دیپلماتیک مناقشه ایجاد شود.

گابریل همچنین با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت و گو کرد و دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

تاکید پوتین بر حل سیاسی تنش‌ها

رئیس‌جمهور روسیه نیز در گفتگوی تلفنی با امیر قطر بر موضع دائم روسیه درباره حل بحران‌ها با روش‌های سیاسی تأکید کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی‌اش با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره همکاری میان دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری صحبت کرد.

در این گفت و گو پوتین بر موضع دائم روسیه درباره حل بحران‌ها با روش‌های سیاسی و از طریق مذاکره تأکید کرد.

اعلام حمایت اردوغان از قطر

رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که در مناقشه پیش آمده میان قطر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از دوحه حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از قطع رابطه چند کشور عربی با قطر، از دوحه حمایت کرد اما در عین حال گفت که اگر این مساله صحت داشته باشد که قطر از تروریسم حمایت می کند، خودش مداخله می‌کند.

وی افزود:تمایل دارد تا روابط ترکیه را با قطر که هدف تحریم‌های عربستان و متحدانش قرار گرفته، تقویت کند.

رئیس جمهوری ترکیه در یک سخنرانی در آنکارا گفت: ما فکر می‌کنیم این تحریم ها علیه قطر خوب نیست. آنکارا به همکاری و تقویت روابطش با قطر ادامه می دهد همانطور که دوستان ما در بسیاری از شرایط و لحظات دشوار پشتیبان ما بوده‌اند.

ترکیه علاوه بر داشتن روابط خوب با قطر با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان هم روابط خوبی دارد.

اردوغان در این سخنرانی بدون آنکه از ریاض انتقاد کند، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست تا از طریق گفت‌وگو اختلاف نظرها را کنار بگذارند. او گفت: تلاش ها برای به حاشیه راندن قطر راه حل مشکل نیست.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: نشان دادن قطر به عنوان حامی تروریسم یک اتهام جدی است. من رهبران قطری را خوب می شناسم. اگر چنین موردی صحت داشته باشد، من نخستین رهبری خواهم بود که با این مساله مقابله می‌کنم.

حمایت رئیس جمهور فرانسه از حل بحران

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در گفت و گویی تلفنی با امیر قطر، حفظ امنیت خلیج فارس را مهم دانست و برحمایت خود برای پایان یافتن تنش ایجاد شده در این منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه در گفت و گوی تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی عنوان کرد که از تمامی طرح ها برای حل بحران و تنش که بین قطر و دیگر همسایگان عربی این کشور ایجاد شده است، حمایت می کند.

امانوئل مکرون گفت که حاضر به گفت و گو با تمامی طرف های درگیر است.

اظهارات منتسب به «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر علیه سیاست های منطقه‌ای عربستان سعودی با واکنش شدید رسانه‌های گروهی و مقام‌های ریاض و ابوظبی علیه وی، همراه شده است.

این اظهارات که یک روز پس از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض صورت گرفت و نشانه وجود اختلاف عمیق میان قطر و عربستان در مورد سیاست‌های منطقه‌ای 2 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است، دستاوردهای آل سعود از مانور سیاسی در اجلاس ریاض را تحت الشعاع قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها