سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تائید صحت انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان گفت: پرونده تغییر در سرنوشت انتخابات بسته شده است و هیچ تغییری در سرنوشت و نتیجه انتخابات نداریم اما کسانی که مرتکب تخلف و یا جرم شدند بر حسب تخلف و جرم در صورت احراز در قوه قضاییه به مجازات خواهند رسید.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۶۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به این‌که گستردگی و تنوع تخلفات را داشتیم و فهرستی از شکایت‌ها و اعتراضات در بیانیه شورای نگهبان آمده است، اضافه کرد: کمبود تعرفه‌ها در برخی از شعب، تاخیر در برخی شعب رای گیری، اخلال در روند رای‌گیری، دستکاری احراز هویت، صادر نکردن کارت برای نمایندگان نامزدها، رعایت نکردن بی طرفی در آگهی عنوان اسامی نامزدها، تعطیلی زود هنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده از امکانات دولتی، جانبداری از دخالت برخی مقامات، تطمیع، تهدید و خرید و فروش آرا، مخدوش بودن تعرفه‌ها و جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدها در شعب و تخلفاتی از این گونه موارد انجام شده که در انتخابات قبلی هم سابقه داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: همه موارد در این شورا بررسی شد و در نهایت تشخیص این شورا این بود که تخلفاتی که انجام شد در سرنوشت انتخابات موثر نبوده است.

وی اضافه کرد: تخلفات در دوره تبلیغات نامزدها و روز رای گیری وجود دارد و به علت وجود حساسیت‌ها گزارش‌های متعددی برای ما ارسال می‌شود، اما نباید فراموش کنیم انتخابات توسط خود مردم اجرا و نظارت می‌شود.

کدخدایی ادامه داد: هیات‌های اجرایی و نظارت از جنس مردم هستند و طبیعتا اشکالاتی ممکن است به وجود بیاید، همان‌گونه که این بار هم اشکالات و تخلفاتی را داشتیم.

وی با بیان این‌که مهم این است که با این تخلفات چگونه برخورد شود، افزود: باید با تخلفات برخورد و از آن جلوگیری شود اگر هم لازم باشد تخلفات را به قوه قضاییه و محاکم دادگستری ارسال می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات این دوره را از جهت تخلفات متفاوت نمی‌بینم همان تخلفاتی است که در گذشته نیز بود.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود تعرفه‌ها عمدی بوده است؟ گفت: شورای نگهبان به این نتیجه نرسید.

وی افزود: همه موارد در شورای نگهبان بررسی شد و در نهایت تشخیص این شورا این بود که تخلفاتی که انجام شد در سرنوشت انتخابات موثر نبوده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صحت انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان تائید شده است یا خیر؟ افزود: پس از بررسی‌های انجام شده، در 4 حوزه‌ای که انتخابات میان دوره‌ای مجلس را داشتیم صحت انتخابات تائید و به وزارت کشور اعلام شد.

برخی تخلفات، قابل اثبات است

دادستان کل کشور هم با بیان این‌که تخلفات انتخاباتی نسبتا زیاد بود، اما برای آمار دقیق احرازشده‌ها باید صبر کرد، گفت: با این حال به طور کلی موارد زیادی از آنها در محکمه قابل اثبات است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجعفر منتظری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا فقط از سوی سیدابراهیم رئیسی شکایت تخلف واصل شده است یا خیر، افزود: از جاهای دیگر از جمله وزارت کشور نیز گزارشاتی ارسال شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها