حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضائیه در جریان انتخابات اخیر به 198 هزار استعلام انتخاباتی پاسخ گفته است.
کد خبر: ۱۰۳۶۹۹۱
تشکر از نامزدهایی که رای نیاوردند و رفتار سال 88 را تکرار نکردند

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تایید صحت انتخابات از سوی وزارت کشور اعلا م داشت: لازم می‌بینم چند تقدیر و تشکر دراین زمینه داشته باشم.

سخنگوی دستگاه قضا با تقدیر فراوان از مردم عزیز و بزرگوار کشورمان افزود: حقیقتا مردم با شرکت و حضور حداکثری‌شان در پای صندوق‌های رأی به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند. مقام معظم رهبری در طول همه سالهای گذشته اصرارشان بر این بوده که هر کس که نظام و کشورش را دوست دارد پای صندوق رای حاضر شود و مردم حقیقتا با حضورشان بر عزت و اقتدار و امنیت کشور افزودند وبه خواسته رهبری پاسخ مثبت دادند.

معاون اول قوه قضائیه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات گفت: دست اندرکاران انتخابات هم ازماه‌های قبل تا بعد از انتخابات زحمات زیادی کشیدند.

نیروهای امنیتی، انتظامی وقضایی از جمله نهادهایی دیگری بودند که مورد تقدیر سخنگوی قوه قضائیه قرار گرفتند.

وی در این زمینه یادآور شد: نیروهای امنیتی ،انتظامی و قضایی با تلاش خودشان امنیت لازم رادر کشور ایجاد کردند تا یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالا در آرامش صددرصد انجام گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با قدردانی از زحمات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در برگزاری انتخابات افزود: آنها اشراف خوبی داشتند؛ نیروی انتظامی هم حضور خوبی داشت؛ قوه قضائیه نیز بسیار پرتلاش و فعال در این حوزه بودند و با همکاری این سه دستگاه امنیت کامل محقق شد.

سخنگوی دستگاه قضا با تشکر از اقدامات صدا و سیما افزود: صدا و سیما با برنامه‌های متنوع، با اطلاع رسانی خوب و صحیح و با سرویس دهی یکسان به همه نامزدها در این مشارکت مردم نقش بسیار موثری ایفا کرد.

تقدیر از نامزدهایی که رای نیاوردند و هواداران آنها محور بعدی سخنان حجت الاسلام والمسلمین اژه ای بود.

وی با اشاره به این موضوع تصریح کرد: گرچه یکی از کاندیداهایی که رای لازم را برای انتخاب شدن بعنوان رئیس جمهور نیاورد، رای بالایی داشت، اما پس از نظر شورای محترم نگهبان و تایید انتخابات، آن رفتاری که انتظار از ایشان و شایسته بود از خود نشان داد و تمکین کرد؛ برخلاف سال 88 که کسانی با زیرپا گذاشتن قانون حلاوت و شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کردند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: الحمدالله این بار نامزدهایی که رای نیاوردند با قانونمداری و التزام به قانون پذیرفتند و این حلاوت و شیرینی انتخابات باقی یماند و دشمن هم نتوانست سوء استفاده کند و زیانی نیز از این ناحیه وارد نشد.

وی در تشریح اقدامات قوه قضائیه در رابطه با انتخابات یاداور شد: قوه قضائیه نیز مثل سایر دستگاه‌های مرتبط در انتخابات اقدامات و فعالیتهای مضاعفی دارد؛ از جمله اینکه قبل از انتخابات در سالهای اخیر و امسال ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در تهران و همه استانها زیر نظردادستان کل کشور تشکیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تأثیر مثبت تشکیل این ستاد در پیشگیری از جرائم وتخلفات انتخاباتی اظهار کرد: این ستاد بسیار در جلوگیری از جرم وتخلفات انتخاباتی موثر بوده است. اگر ستاد و تذکرات، هشدارها، تعلیم‌ها، آموزش‌دادن‌هان آن نبود، ما امروز با پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی رو به رو بودیم که بحمدالله این ستاد کار خود را به خوبی انجام داد و از خیلی از تخلفات و جرایم جلوگیری شد.

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: یکی از تکالیف مضاعف قوه قضائیه دربحث انتخابات، همکاری با نیروهای انتظامی وامنیتی بود که با همکاری دستگاه قضایی، امنیتی و انتظامی، بحمدالله ملاحظه کردید که آرامش کامل داشتیم و باهمه تلاشی که جریان‌های ضد انقلاب در داخل و خارج داشتند و توقعشان این بود که حداقل در گوشه ای از کشور بتوانند در خصوص انتخابات ناامنی ایجاد کنند، موفق نشدند.

معاون اول قوه قضائیه فعالیت دیگر دستگاه قضا دربحث انتخابات را پاسخگویی به استعلامات دانست و تصریح کرد: دادگستری یکی از مراجعی است که باید به استعلامات پاسخ دهد در این دوره که انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم، قوه قضائیه به 198 هزار استعلام پاسخ داده است که از این تعداد 197 هزار و 157 مورد مربوط به نامزدهای شوراها و مابقی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم و سنگینی که قوه قضائیه در زمان و در سال انتخابات دارد، رسیدگی به پرونده متهمین است، گفت: هم قبل از انتخابات ممکن است اتفاقی بیفتد که درقوه قضائیه پرونده‌ای تشکیل شود و هم حین انتخابات و هم بعد از آن که در هر سه مرحله پرونده‌هایی تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای یادآور شد: از ناظرین شورای نگهبان، از وزارت کشور، از خود شورای نگهبان، از بعضی از ستادها، از نیروی انتظامی، از وزارت اطلاعات، ازسازمان اطلاعات سپاه و از گزارش‌های مردمی پرونده‌هایی به قوه قضائیه می‌آید و در موردی که جرمی اتفاق افتاده باشد به آن رسیدگی می‌شود. اگر چنانچه تخلف باشد مربوط به شورای نگهبان و وزارت کشور است که به آن رسیدگی کنند؛ ولی اگر چنانچه جرمی اتفاق افتاده باشد، قوه قضائیه رسیدگی می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به مواردی که تاکنون در رابطه با آن پرونده تشکیل شده است،‌ گفت: این پرونده‌ها چند دسته هستند: یک دسته مربوط به خود ستادهای نامزدها هستند که علیه آنها گزارشاتی رسیده و شکایت‌هایی آمده که درحال رسیدگی است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: هواداران نامزدها نیز که علیه آنها شکایت شده یا گزارشاتی از مراجع رسمی شده و پرونده تشکیل شده است، مورد بعدی است.

وی تصریح کرد: بعضی موارد نیز مربوط به خود نامزدها است که مطالبی را در زمان انتخابات و یا قبل از انتخابات بیان کردند که در این زمینه نیز احیانا شکایاتی شده و گزارش شده که پرونده تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در مورد بعضی از دست اندرکاران انتخابات مجریان و ناظرین نیز علیه آنها گزارش شده و شکایت شده که درحال رسیدگی است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: همچین در رابطه بابعضی از مسئولین دولتی اعم از فرماندار، استاندار و رده‌های دیگر دولتی که ممکن است اینها دست اندرکار یا مجری انتخابات نبودند، گزارشاتی رسیده که طبعا رسیدگی می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اتهاماتی که مطرح است باید رسیدگی شود. مستندات اگر شاکی خصوصی دارد، باید جمع آوری شود و اگر گزارش است یا مدعی است، باید مستندات گزارش شود.

وی با اشاره به عناوین اتهامی پرونده‌های انتخاباتی تصریح کرد: یک دسته کسانی هستند که مخلّ نظم ، مخلّ امنیت بودند و اقداماتی علیه امنیت کشور داشتند که مدعی العموم وارد می‌شود و براساس گزارشاتی که به آنها رسیده ازمراجع رسمی یا حتی از ناحیه مردم به این موضوع ورود پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: کسانی که حق تبلیغات له یا علیه نداشتند، کسانی که تصرف غیر مجاز در امکانات دولتی داشتند، کسانی که به خرید رأی اقدام کردند، به اتهامات اینها هم رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: عناوین اتهامات در قانون برشمرده شده در حال حاضر اول از شاکی مستندات خواسته می‌شود و افرادی را به تدریج احضار کرده‌اند؛ افرادی هم متعاقبا بعد از گزارشهایی که رسیده احضار خواهند شد و درحال احضار هستند و از هر دستگاهی که باشند درحال رسیدگی و احضار افراد هستند. مسائل به آنها تفهیم می‌شود؛ اظهارا ت آنها شنیده می شود و اگر چنانچه ثابت شد، در هر جایگاه و هر مسئولیتی که باشند رسیدگی خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با آمار تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: مواردی روزهای اول گزارش شد که خیلی از آنها تخلف بوده است نه جرم؛ لذا به کسانی که این گزارشات را می فرستند تذکر داده شد که این موارد جرم نیست؛ پس برای قوه قضائیه نفرستید. مواردی هم که بعدا فرستاده شده در حال تفکیک است. مواردی هم درحال اضافه شدن است. شورای نگهبان نیز پس از تایید صحت انتخابات اعلام کرد که مواردی هست که باید به قوه قضائیه ارجاع شود. از آنجایی که هنوز مشخص نشده که کدام موارد جرم و کدام تخلف است، از بیان آمار معذور هستم تا تفکیک کامل صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها