در حالی که رسانه‌های سعودی با گذشت هفت روز از اظهارات جنجالی امیر قطر، همچنان با انتشار یادداشت‌های مختلف به توهین و تحقیر دوحه می‌پردازند، رسانه‌های قطری نیز ساکت نمانده‌اند و با انتشار کاریکاتورهایی با رسانه‌های سعودی مقابله به مثل می‌کنند و حتی ملک سلمان را که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند، به تمسخر می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۳۶۷۷۹

اخیرا در پی اظهاراتی از سوی امیر قطر، روابط میان دوحه، عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تیره شده است. امیر قطر در این اظهارات ضمن انتقاد از نشست ضد ایرانی ریاض از حزب‌الله و حماس قدردانی و از رابطه با ایران حمایت کرده بود.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» و پایگاه‌های خبری «عربی 21»، «العرب الجدید» و «الجزیره» در یک کاریکاتور، اقدام ملک سلمان در افتتاح مرکز مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری موسوم به مرکز جهانی «اعتدال» با همراهی دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی را سوژه خود قرار دادند. در این تصویر، ملک سلمان به همراه ترامپ و السیسی روی یک گوی دست گذاشته‌اند و در زیر این گوی، نیروهای اهریمنی و شیاطین می‌گویند: احضار شدیم ... یکی از این نیروهای شیطانی ابراز خشنودی می‌کند و می‌گوید: هرج و مرج بیشتر در خاورمیانه ... دیگری می‌گوید: این یعنی کشته شدن بچه‌های بیشتر ... یکی دیگر نیز می‌گوید: اه ... مردم بیشتری را بکشید.

در نقطه مقابل این برخورد، روزنامه الریاض چاپ عربستان سعودی با انتشار کاریکاتورهایی از مقامات قطری به این جنگ رسانه‌ای شدت بیشتری بخشید. در یکی از این کاریکاتورها امیر قطر دیده می‌شود که با استفاده از همان ضرب‌المثل معروف (یکی برسرشاخ بن می‌برید) تیشه‌ای در دست گرفته و انتهای شاخه را می‌برد. در کاریکاتور دیگری شبکه تلویزیونی الجزیره به صورت عقربی ترسیم شده است که قصد دارد خودش را نیش بزند .

این جنگ رسانه‌ای تنها به تصاویر کاریکاتوری محدود نمی‌شود بلکه طی روزهای گذشته رسانه‌های طرفین مقالات و یادداشت‌هایی متعدد علیه یکدیگر به چاپ رسانده‌اند. برای مثال عبدالعزیز الخاطر در روزنامه الوطن چاپ قطر نوشت: حمله رسانه‌های عربستان سعودی و امارات به قطر بیانگر پسرفت کشورهای عربی منطقه است، در حالی که این کشورها از 50 تا صد سال پیش از جامعه قبیله‌ای به جامعه سیاسی تغییر وضعیت داده‌اند. ناهد القحطانی نیز در روزنامه الرایه نوشت: حملات رسانه‌ای به امیر قطر با هدف برهم زدن اتحاد کشورهای عرب منطقه انجام می‌گیرد.

روزگذشته محمد بن عبدالرحمان، وزیر خارجه قطر در واکنش به رسانه‌های سعودی سعی کرد با استناد به سخنی از امام علی(ع) پاسخ بدهد. به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، محمد بن عبدالرحمان، وزیر خارجه قطر در صفحه شخصی خود در توییتر جمله‌ای از امام علی (ع) نوشت که فرموده‌اند «هر زخمی دوایی دارد ... جز اخلاق بد که درمانی ندارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها