روحانی در نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری

کابینه کمی جوان‌تر می‌شود

رئیس‌جمهور دیروز در نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد؛ سوالاتی که بخش عمده آن به ادعاهای ضدایرانی مطرح شده از سوی مقامات آمریکا و عربستان در نشست ریاض و همچنین وعده‌های روحانی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری اختصاص داشت.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۰۹

به گزارش خبرنگار جام‌جم، حسن روحانی در این نشست خبری با تاکید بر این‌که ملت ایران در طول چهار سال آینده ثبات را به منطقه برمی‌گرداند، گفت: مردم ایران در انتخابات خواستند به ملت‌های منطقه بگویند ما در کنار شما هستیم، دولت دوازدهم و ملت ایران در کنار شماست، تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه‌کن خواهیم کرد.

روحانی با بیان این‌که ما خواستیم به جهانیان بگوییم ما با احترام متقابل و منافع مشترک حاضریم با هم تعامل کنیم، اظهار کرد: خواستیم به دنیا بگوییم که پیشرفت منطقه و جهان بدون وحدت، اتحاد و هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر نیست. رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم گفت: اگر در زمینه هسته‌ای توانستیم موفق شویم به این دلیل بود که همه مردم پشت سر رهبری جمع شدند و یک انسجام و اجماع ملی درست شد و دولت توانست از قدرت ملی مردم در صحنه بین‌المللی بخوبی استفاده کند و توانستیم از تحریم هسته‌ای عبور کنیم. برای این‌که سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل کشور پشت سر رهبری است که ان‌شاءالله این راه را ادامه خواهیم داد.

اجتماع عربستان، نمایشی بود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نشست ریاض اظهار کرد: اجتماع در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت و از این نمایش‌ها قبلا هم عربستان سعودی درست کرده بود.

وی گفت: با برگزاری جلسه و این‌که پول ملتی را به ابرقدرتی بدهند مساله تروریسم حل نمی‌شود. آن کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستد ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده است و البته ملت ایران از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی خود به این ملت‌های بزرگ و سایر ملل کمک کرده و خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ملل منطقه در برابر تروریسم ایستادگی کردند و البته ایران در کنار آنها بوده و خواهد بود، افزود: چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد و امنیت کامل مستقر می‌شود؟ روحانی با طرح این سوال که چه کسانی با تروریست‌ها جنگیدند؟ تصریح کرد: سوری‌ها، عراقی‌ها، ایرانی‌ها (آنهایی که لازم بود کمک مستشاری کنند)، حزب‌الله لبنان و در کنار آنها روسیه.

رئیس‌جمهور افزود: بقیه چه کار کردند؟ چه کسانی به تروریست‌ها پول دادند و می‌دهند و از آنها حمایت کردند؟ وی گفت: آنهایی که از تروریست‌ها حمایت کردند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم کنند.

با اتهام زدن، مشکلی حل نمی‌شود

روحانی با بیان این‌که دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده است، افزود: اما حتما مردم آمریکا با تروریست‌ها مخالفند و می‌خواهند تروریسم در جهان نباشد.

رئیس‌جمهور گفت: حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در مجلس و دولت لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیرمسلمانان و مسیحیان است بنابراین معتقدم با اتهام زدن کاری حل نمی‌شود و باید با تروریسم صادقانه مبارزه کرد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره وعده‌های انتخاباتی اظهار کرد: همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم و در دولت یازدهم هم تاحد بسیار زیادی در تحقق وعده‌ها موفق بودیم. وی گفت: حتما برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد صادرات غیرنفتی را در دولت دوازدهم به دوبرابر برسانیم. همه تلاش ما این است که بتوانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و سالانه 950 هزار شغل ایجاد کنیم. من ایجاد این میزان شغل را بر اساس آنچه در برنامه پنج ساله ذکر شده اعلام کردم و در این برنامه، شرط‌ها و شروطی برای تحقق این میزان شغل ذکر شده است.

به دنبال از بین بردن فقر مطلق

رئیس‌جمهور اظهار کرد: هدف ما از بین بردن فقر مطلق در پایان دولت دوازدهم است و تمام تلاشمان در این جهت است. همه تلاشم را برای برنامه‌هایی که اعلام کرده‌ام به کار خواهم بست و از همه کمک می‌خواهم. از همه نامزدهایی که در انتخابات رقیب من بودند تشکر می‌کنم و از شخص آنها کمک‌ می‌خواهم. از همه احزاب و حتی مخالفان دولت کمک‌ می‌خواهم.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاهای مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران و این‌که آیا امکان گفت‌وگوهای مستقیم میان تهران و واشنگتن وجود دارد، گفت: ایران و آمریکا در طول چهار دهه گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند. آمریکایی‌ها شیوه‌های مختلفی علیه ایران به کار گرفته اند و در تمام موارد شکست خورد‌ه‌اند. شاید یک‌ جا موفقیت نسبی به دست آورده باشند و آن جایی است که در مقابل ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با احترام با مردم ایران حرف زدند.

وی با بیان این‌که اگر آمریکا راه دیگری اتخاذ کند، بازهم شکست خواهد خورد عنوان کرد: ما هنوز منتظریم تا دولت جدید آمریکا به یک ثباتی در تصمیم‌گیری برسد و آن‌موقع دقیق‌تر در مورد این کشور صحبت کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: آمریکا همیشه در مورد منطقه ما اشتباه کرده و مشکل آنها این است که منطقه ما را نمی‌شناسند و امیدوارم دولت آمریکا اگر به فکر منافع دیگران نیست حداقل به فکر منافع مردم آمریکا باشد.

برنامه دولت برای خروج از رکود

در ادامه این نشست خبری،‌ سوالی درباره برنامه‌های دولت برای خروج از رکود و تغییرات در کابینه آینده پرسیده شد که روحانی گفت: الان به کار بردن واژه رکود با توجه به رشد اقتصادی، چندان معنی درستی ندارد. الان همه بخش‌ها جز مسکن از رکود خارج شده است. وی اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد در صد روز اول و شاید کمتر از صد روز، طرح کارورزی را اجرا کنیم و امیدوارم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان داشته باشیم.

سوال بعدی که پرسیده شد باز هم به ادعاهای اخیر طرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست ریاض اختصاص داشت. رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: مبارزه با افراطی‌گری که در نشست ریاض مطرح شد، موضوعی است که ایران از چند سال گذشته بر آن تاکید کرده و ما معتقدیم دوران دخالت در کشورها و پول دادن به تروریسم گذشته است. امروز همه متوجه شده‌اند راه‌حل مشکل تروریسم اتحاد در مقابل آن است و ما سردمدار مبارزه با تروریسم هستیم. ما با همکاری کشورهای منطقه و کشورهای علاقه‌مند به مبارزه با تروریسم، راه خود را در این زمینه با قدرت ادامه می‌دهیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره فروش میلیاردی سلاح به عربستان و واکنش ایران در این زمینه گفت: عربستان سعودی قبلا هم صد میلیارد دلار در دوران جنگ هشت ساله به صدام داده بود و از این تجربه‌ها زیاد دارد. الان هم اشکال ندارد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا می‌ریزد و تصور می‌کند باید سلاح بخرد،ولی ما نیازی به خرید سلاح نداریم و هر سلاحی نیاز داشته باشیم، قدرت ساخت آن را داریم و می‌سازیم. وی افزود: عربستان توانایی استفاده از این سلاح‌ها را هم ندارد و مجبور است مستشاران آمریکایی را هم بیارود. رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما مردم عربستان را دوست داریم، اظهار کرد: امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیح را برگزیند. آنها باید بدانند راه قدرت، خرید سلاح نیست بلکه حضور مردم است و این حضور پای صندوق رای درست می‌شود. ترامپ در زمانی که در ایران بیش از 41 میلیون نفر پای صندوق رای رفتند به کشوری رفت که حتی تصور درستی از انتخابات ندارند.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت آمریکا با برنامه‌های موشکی ایران گفت: ما قرار نیست به دنبال رویاهای آمریکا باشیم. مردم ما برای نیازهای خود از کسی اجازه نمی‌گیرند. موشک ما برای صلح است و اگر ایران سلاح نداشته باشد، عده‌ای هستند که دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند و منطقه را به جنگ می‌کشانند.

وی با بیان این‌که موشک ما برای دفاع است افزود: آمریکایی‌ها بدانند هر زمان که ما به لحاظ فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم این کار را می‌کنیم و از آنها اجازه نمی‌گیریم. ما قطعنامه 2231 را پذیرفتیم تا کسی به قدرت دفاعی ما متعرض نشود. مقامات آمریکایی خوب است به این قطعنامه مراجعه کنند.

شرط رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای

رئیس‌جمهور درباره وعده‌اش برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای در دولت دوازدهم گفت: در مورد تحریم‌های هسته‌ای، برخی دولت‌های طرف مقابل ما به تعهداتشان عمل کردند و برخی نیز کامل عمل نکرده‌اند. در مورد تحریم‌های غیرهسته‌ای هم من گفتم اگر خواست مردم اینچنین باشد و اجماع ملی صورت گیرد و رهبر معظم انقلاب هدایت این مساله را به عهده بگیرند رفع این تحریم‌ها اگرچه مشکل اما شدنی است. دلیل بیان این اظهارات این است که ما معتقدیم تحریم اشتباه است. دولت دوازدهم این آمادگی را دارد و امیدوارم شرایط برای چنین اقدامی مهیا شود. وی در پاسخ به پرسش دیگری با بیان این‌که نظرات در جامعه ما یکسان نیست، عنوان کرد:‌ انتخابات برای همین است که مردم از طریق صندوق رای اعلام کنند اکثریت قاطع مردم ایران چه راهی را برگزیده‌اند و جامعه باید بر مبنای رای اکثریت و البته توجه به منافع اقلیت اداره شود.

روحانی درباره تغییرات احتمالی در کابینه آینده گفت: در دولت یازدهم در شرایط سختی بودیم و نیاز داشتیم از همه تجربه مدیریتی موجود استفاده کنیم. ما برخی از وزیران دولت یازدهم را به خاطر تجربه ارزشمندشان و با وجود مخالفت خود آنها به کار گرفتیم. اما الان شرایط تغییر کرده و نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم و سن مدیریت کشور باید کاهش یابد و ما برای کاهش پنجساله سن مدیریت برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی افزود: ما برای به کارگیری نخبگان در دولت هم برنامه داریم و من در اولین توصیه در جلسه هیات دولت پس از انتخابات بر ضرورت به‌کارگیری بانوان و جوانان تاکید کردم. روحانی یادآورشد: بر این اساس دولت دوازدهم، کمی جوان تر خواهد بود و دولت نیز کارآمدتر.

از همه کمک‌ می‌خواهیم

رئیس‌جمهور با بیان این‌که برنامه‌ها و حرف‌های نامزدهای دیگر را باید مرور و بررسی کنیم افزود: ما از برنامه‌ها و فکر دیگر نامزدها استفاده می‌کنیم و از همه احزاب می‌خواهم برای اداره کشور کمک کنند.

وی عنوان کرد: از همه خواهش می‌کنم به منتخب ملت و نه به شخص روحانی، برای حل مشکلات کشور کمک کنند.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار دولت دوازدهم برای گسترش روابط با سایر کشورها گفت: ما در زمینه مسائل اقتصادی به دنبال همکاری با همه کشورها هستیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگر گفت: وظیفه قوا مشخص است و ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم. من نسبت به حقوق تک‌تک ملت ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور مسئولم و هرجا حق یک ایرانی مورد تعرض قرار گیرد در حد توانم اقدام می‌کنم و در مواردی که به قوه قضاییه مربوط است از طریق وزیر دادگستری، مکاتبات مستقیم و نشست‌های مشترک، به دنبال حقوق مردم ایران هستم.

روحانی درباره دغدغه‌هایی که نسبت به سند 2030 و همچنین مدیریت وزارت آموزش و پرورش وجود دارد گفت: درباره سند 2030، وزیران خارجه، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران در مقابل این سند، تحفظ خود را حفظ کرده و مسائلی که مغایر با قوانین جمهوری اسلامی و شرع مقدس است اجرایی نخواهد شد.

مردم بهتر از دولت عمل می‌کنند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری دیروز به مسائل اقتصادی اشاره کرد و با بیان این‌که باید اقتصاد و فرهنگ را به مردم سپرد، افزود: مردم همه جا بهتر از دولت عمل می‌کنند.

وی با بیان این‌که همه چیز باید شفاف باشد، افزود: اقتصاد باید یا تعاونی باشد یا خصوصی یا دولتی. غیر از این نباید باشد و همه باید بیایند شفاف‌سازی کنند.

روحانی با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی گفت: همه پولی که به ناحق گرفته شده بود 23 میلیارد تومان بود که برگردانده شد و تاکید داریم همه چیز شفاف باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره مبارزه با تروریسم گفت: ما تجربه فراوانی در مبارزه با تروریسم داریم و به همین دلیل است که تروریست‌ها در سال‌های اخیر با وجود شرایط بحرانی منطقه، توفیقی در کشور ما نداشته‌اند. ما مبارزه با تروریسم را تا ریشه کنی این معضل ادامه می‌دهیم.

روحانی با اشاره به مشکلات ایران و آمریکا اظهار کرد: این مشکلات را خود آمریکایی‌ها آغاز کردند و ما در ابتدای انقلاب با آنها مشکلی نداشتیم. الان هم با ملت آمریکا دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های دولت این کشور مخالفیم و امیدواریم این کشور از خشونتی که علیه جمهوری اسلامی ایران داشته دست بردارد. وی درباره رابطه ایران با چین و همچنین کالاهای چینی گفت: کالاهای کم‌کیفیت، مردم را آزار می‌دهد و مردم ما می‌خواهند کالا با کیفیت باشد و با توانمند شدن تولید ملی در جمهوری اسلامی ایران این مشکل حل می‌شود و روابط ایران و چین از سطح کالاهای مصرفی به سطح روابط استراتژیک می‌رسد.

برنامه دولت برای دهک‌های پایین

رئیس‌جمهور درباره برنامه دولت برای دهک‌های پایین گفت: اکنون دریافتی هشت تا ده میلیون دهک پایین، نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده است. قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود و حتما این‌طور خواهد بود و وعده‌هایی که در این زمینه داده شد ربطی به انتخابات نداشت و پیش از انتخابات در این زمینه برنامه‌ریزی شده بود.

روحانی درباره مشکلات موجود در زمینه مبادلات بانکی پس از برجام و برنامه دولت برای عمل کردن طرف مقابل به تعهدات خود اظهار کرد: در میان 1+5 بیشترین احتمال تخلف از سوی آمریکا وجود دارد و از سوی سایر کشورهای عضو 1+5، بعید است تخلفی صورت گیرد. در هر صورت اگر تخلف و نقضی از سوی طرف مقابل انجام شود ما اقدام متقابل انجام می‌دهیم. وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها همیشه سعی می‌کنند تعهداتشان را به صورت حداقلی انجام دهند، افزود: با وجود این، تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده و البته مشکلاتی در خصوص مبادلات بانکی وجود دارد که ما رفع مشکلات در این زمینه را دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری دیروز با بیان این‌که ما به دنبال توسعه روابط با کشورها هستیم، گفت: رفتاری که امروز کشورهایی مثل عمان و کویت دارند رفتار بهتری برای ثبات منطقه است و از دیگر کشورها هم می‌خواهیم مسیر مشابهی را پیگیری کنند. وی افزود: در مورد عربستان سعودی، همین قدمی که برای حل مشکل اعزام زائران ایرانی به مراسم حج برداشته شد، قدمی است که در صورت اقدام مشابه آن می‌توان سایر مشکلات را نیز حل کرد. رئیس‌جمهور گفت: ایران کشوری نیست که با یک جمله تحریک شود و تلاش می‌کند با همه کشورها در مسیر توسعه روابط گام بردارد.

محورهای اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری

آمریکا در تمام برنامه هایش علیه ایران شکست خورده است

عربستان با دادن پول ملتش به ابرقدرت‌ها نمی‌تواند مشکل تروریسم را حل کند

دولت آمریکا هیچ گاه با تروریسم مبارزه نکرده است

حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است

ایجاد 950 هزار شغل را بر اساس برنامه پنجساله وعده دادم و در آنجا شروطی برای تحقق این میزان شغل، مطرح شده است

از همه نامزدهایی که در انتخابات رقیب من بودند تشکر می‌کنم و از شخص آنها کمک‌ می‌خواهم

هر سلاحی نیاز داشته باشیم، قدرت ساخت آن را داریم و می‌سازیم

عربستان بداند راه به دست آوردن قدرت، خرید سلاح نیست بلکه حضور مردم است

دولت دوازدهم، دولتی کارآمدتر و کمی جوان‌تر نسبت به دولت یازدهم خواهد بود

ما از برنامه‌ها و فکر سایر نامزدها استفاده می‌کنیم

دریافتی دهک‌های پایین تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها