محمدرضا شرف‌الدین، سینماگر تهیه‌کننده و رئیس اسبق انجمن سینمای دفاع مقدس، سیاست را بخشی از فرهنگ دانست و به جام‌جم گفت: فرهنگ، سیاست و هنر سه ضلع مثلثی تاثیرگذار در جوامع بشری هستند، اما از آنجا که دغدغه و حرفه من سینماست بخش هنر را به طور اخص به سینما اختصاص می‌دهم.
کد خبر: ۱۰۳۳۷۴۴

او ادامه داد: سینما یک ابزار بسیار موثر و حتی به جرات می‌توان گفت غیرقابل جایگزین در فرهنگ همه جوامع است و حتی من معتقدم سیاست هم بخشی از فرهنگ است (هر چند خود سیاستمدارها، سیاست را غالب بر فرهنگ می‌دانند)، اما واقعیت این است، فرهنگ سیاستگذاری می‌کند و یک سیاستمدار بنا بر فرهنگش سیاست‌های ساخته شده توسط فرهنگ را به کار می‌برد و همان طور که گفتم سینما ابزار بسیار کارآمدی در کلیت فرهنگ است. چه بخواهیم و چه نخواهیم سینما تاثیر عمیقی بر یک جامعه دارد که متاسفانه در جامعه ما هیچ‌گاه به شکلی کامل به آن دقت نشده است، در حالی که در جوامع پیشرفته از این قابلیت به طور کامل بهره‌برداری و همین باعث پیشرفت جامعه و رسیدن به توسعه می‌شود.

تهیه‌کننده «فرزند صبح»، «چوب خط» و... توضیح داد: در ایران به لحاظ این‌که سینما ابزاری دست چندم تلقی می‌شود آنقدر که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هر چند که اساس انقلاب اسلامی فرهنگ است، اما آن طور که الان می‌بینیم اولویت‌ها با توسعه سیاسی و در بهترین صورت توسعه اقتصادی است و جالب اینجاست که در هیچ‌کدام هم موفق نیست. در حالی که اگر دولت‌ها فرهنگ را اصل قرار می‌دادند بسیاری از تنگناهای موجود اجتماعی ـ سیاسی وجود نداشت یا راهکار عبور از آنها سهل تر بود. حتی معتقدم در امور بین‌الملل هم سینما می‌تواند بسیار موثر باشد. من بارها از مدیران سینمایی پرسیدم که جز حضور در جشنواره‌ها آن هم به صورت ابتر و خیلی محدود، سینمای ما چقدر بار مسئولیت سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و... کشورمان را در دنیا بر دوش گرفته؟ این در حالی است که کشوری مثل چین و کره از محصولات فرهنگی شان بخوبی در جهت توسعه سیاسی، اجتماعی و... بهره‌برداری کردند.

شرف‌الدین گفت: در سینمای ما حتی در موضوع مقاومت که موضوع جدی سیاست خارجی ما و جزو منویات رهبر معظم انقلاب هم است کار عمده‌ای انجام نشده و کارهایی هم که انجام شده بیشتر دغدغه و تلاشی شخصی است، نه این‌که نهاد یا سازمانی درباره این موضوع بودجه‌بندی و سیاستگذاری کلان و دائم داشته باشد (البته من نمی‌خواهم زحمات برخی سازمان‌ها را در این زمینه نادیده بگیرم، اما این زحمات کم است).

او در پایان یادآور شد: خواهش من از دولت جدید این است که در کنار طرح‌هایی که برای توسعه کشور دارند سینما را با نگاهی جدی‌تر دنبال کند. امروز سوالم این است که اقتصاد مقاومتی در سینما چه جایگاهی دارد و چه بودجه‌ای را برای این معنا اختصاص می‌دهند؟ و چه بسا سینما، تلویزیون، رسانه خانگی و... می‌توانند یاری‌رسان مفهوم اقتصاد مقاومتی باشند؛ چراکه بسیاری از بازدهی‌های اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها