بلژیک با نام رسمی پادشاهی بلژیک، کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا و پایتخت آن بروکسل است. در 60 درصد مناطق بلژیک به زبان هلندی و در 40 درصد مناطق جنوبی، فرانسوی صحبت می‌شود و در بروکسل نیز، هر دو زبان در نهادهای دولتی رایج است. در گذشته بلژیک کانون بازرگانی و فرهنگی پر رونقی به شمار می‌رفته است. این کشور کمی بیش از 11 میلیون نفر جمعیت دارد و از این میان 7درصد مسلمان هستند. دین اسلام پس از دین کلیسای کاتولیک، دومین دین بزرگ در بلژیک به شمار می‌رود. بیشتر مسلمانان در بروکسل و فلاند زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۷۹

تلاش برای حفظ روابط با کشورهای اسلامی: در دهه 1960، از کشورهای مختلفی مانند مراکش، ترکیه، الجزایر، تونس، پاکستان، آلبانی و ایران مسلمانان بسیاری به بلژیک مهاجرت کردند و در نقاط مختلف این کشور سکنا گزیدند. بعدها، اواسط دهه 1960 که تعداد مسلمانان رو به افزایش یافت، آنها از دولت بلژیک خواستند دین اسلام را به رسمیت بشناسد و سرانجام اوایل دهه 1970 با بالا رفتن قیمت نفت، مقام‌های دولتی بلژیک به منظور حفظ روابط با کشورهای اسلامی، دین اسلام را به رسمیت شناختند. در همین زمان بود که اولین مسجد مسلمانان نیز ساخته شد. در حال حاضر حدود 400مسجد در بلژیک ساخته شده و مسلمانان بیشتر برنامه‌های عبادی و نمازهای جماعت خود را در این مساجد برگزار می‌کنند. همچنین بیشتر مراسم، جشن‌ها و عزاداری‌های مذهبی در این مساجد و البته برخی مراکز اسلامی برگزار می‌شود.

خانواده، رکن اصلی جامعه مسلمانان: اگرچه نسل اول مهاجران به بلژیک بیشتر افراد مجرد بودند که جلای وطن کرده بودند، اما بعدها این مسلمانان تشکیل خانواده دادند و جامعه کوچک خود را به وجود آوردند. مسلمانان بلژیک معمولا در سنین پایین ازدواج کرده و تشکیل خانواده می‌دهند و بیشتر آنها صاحب دو تا چهار فرزند می‌شوند. زن و شوهر در کنار هم به کسب و کار می‌پردازند و مخارج زندگی‌شان را به دست می‌آورند. البته تعداد زنانی که خارج از منزل کار می‌کنند، نسبت به مردان بسیار کمتر است.

علمای اسلامی در مراکز دینی : علمای مساجد و مراکز دینی به حفظ اعتقادات مسلمانان بسیار اهمیت می‌دهند و در این راه تلاش فراوان می‌کنند. تبلیغات مذهبی، برگزاری همایش‌ها، سلسله درس‌های دینی در مساجد، برگزاری جشن‌ها در مناسبت‌های گوناگون، برگزاری مراسم عقد و ازدواج اسلامی، دیدار با بیماران و کمک به آنها، روشن کردن افکار عمومی بلژیک نسبت به اسلام، آموزش مسائل دینی و...، از فعالیت‌های این مساجد و مراکز اسلامی است. آنها حتی توانسته‌اند، تعداد بسیاری از بلژیکی‌های بومی را مسلمان کنند.

روحانیون بومی: تقریبا یک دهه پیش، دولت بلژیک به درخواست عده‌ای از علمای دینی تصمیم به تشکیل مدارس و حوزه‌های علمیه گرفت تا به جای وارد کردن روحانی از کشورهای دیگر، خود به تعلیم روحانی بپردازند. دولت برای همکاری با مسلمانان، بودجه‌ای بیش از 100 هزار یورو برای آموزش روحانی و ائمه جماعات در نظر گرفت. بیشتر ائمه جماعات و علمای روحانی در بلژیک از مهاجرانی از کشورهای اسلامی مانند مغرب و ترکیه و عربستان بودند که در سازگاری با محیط و یادگیری زبان محلی سختی زیادی متحمل می‌شدند و نمی‌توانستند با مسلمانان نسل دوم و سوم مقیم در بلژیک ارتباط موثری داشته باشند.

نفوذ اقتصادی و اجتماعی مسلمانان: از بدو ورود مسلمانان به بلژیک آنها تلاش کردند، تاثیر خوبی روی جامعه بلژیک بگذارند و به این منظور دست به اقدامات اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی زدند و با گشودن موسسه‌ها و سازمان‌های اجتماعی توانستند تاثیر مطلوبی روی کشوری که تابعیت آن را پذیرفته بودند، بگذارند. اکنون بیشتر مسلمانان این کشور دارای کسب و کار مستقل هستند و از نظر تحصیلات به درجات عالی دست یافته‌اند و در طبقات متوسط به بالای بلژیک قرار دارند.

منبع: euro-islam.info

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها