این روزها خبری همراه با عکس‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مربوط به دو سال پیش است، اما این که چرا دوباره در فضای مجازی دست به دست می‌شود، جای سوال دارد؛ خبری مبنی بر این که یک ساندویچ فروشی در کرمانشاه، از طریق سس به مشتریانش ویروس ایدز منتقل می‌کرده است. در متن اطلاعیه آمده است:‌
کد خبر: ۱۰۲۹۵۵۴

فاجعه مرگبار در ایران. مغازه ساندویچی که داعش آن را در کرمانشاه تأسیس کرده بود، پلمب شد.!

این مغازه به غذاهای مردم، خون یک زن ایدزی را تزریق می‌کرد‌. به این ترتیب که روزانه 20سی‌سی خون آلوده از این زن گرفته و به غذای هر نفر چند قطره همراه سس تزریق می‌شد و حداقل بیش از 100 نفر از این راه به ایدز مبتلا شده‌اند. همچنین چند مغازه ساندویچی دیگر در سراسر ایران مشغول این کار هستند. لطفا به دوستان خود و گروه‌های دیگر اطلاع‌رسانی کنید!

بد نیست، برای پیگیری این شایعه یا حقیقت به یک اصل کلی توجه کنیم. یادتان باشد، خبر موثق باید منبع مشخص داشته باشد؛ مثلا با سند و مدرک و توسط یک مقام مسئول در یک رسانه معتبر منتشر شود. آیا این اطلاعیه از این ویژگی‌ها برخوردار است؟ پاسخ مشخص است؛ این خبر منبع ندارد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که اگر این خبر شایعه است، چرا در عکس مربوطه با سرنگ کوچکی به ساندویچ، خون تزریق می‌شود؟ عکس که دروغ نیست! باید بدانید این تصویر از سری عکس‌های تبلیغاتی مک دونالد (رستوران‌های زنجیره‌ای برگر در آمریکا) است و سرنگ قرمز رنگ، سس مخصوص رستوران را به همبرگر اضافه می‌کند؛ آن هم صرفا برای تبلیغ رستوران روی بیلبوردها.

نکته بعد این که در متن خبر نام کرمانشاه برده شده در حالی که تصویر مربوط به یکی از ساندویچی‌های تقریبا مشهور تهران است که اتفاقا به دلیل همین شهرت، احتمالا باید مسائل بهداشتی را بیشتر از رستوران‌هایی که چندان معروف نیستند، رعایت کند. در یکی از تصاویر مربوط به این خبر، مامور نیروی انتظامی در رستوران در حال اعمال قانون است و با کمی بررسی متوجه می‌شویم این عکس، برخورد پلیس با روزه‌خواری در ماه رمضان را نشان می‌دهد.

جالب این که این شایعه به انتقال ویروس ایدز اشاره می‌کند در حالی که با توجه به اطلاع رسانی‌های گسترده در چند سال اخیر تقریبا همه می‌دانند عامل ایدز از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی‌شود. این ویروس بیرون از بدن انسان در عرض چند دقیقه غیرفعال می‌شود و بزاق دهان هم آنزیم‌هایی دارد که تعدادی از ویروس‌ها را غیرفعال می‌کند. بنابراین اچ‌آی‌وی به هیچ وجه از راه خوراکی سرایت نمی‌کند. اچ‌آی‌وی علاوه بر روابط جنسی محافظت نشده، از طریق تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک، استفاده از تیغ و وسایل برنده و تیز به صورت مشترک، دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده، پیوند بافت یا عضو آلوده، انتقال از مادر به کودک در دوران جنینی یا زایمان یا در زمان شیردهی، باعث انتقال بیماری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها