با اختصاص بیش از 31 هزار میلیارد ریال اعتبار، اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و حل مشکل فاضلاب شهرهای این استان عملا آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۷۶۷

به گزارش جام‌جم، هشت سال جنگ تحمیلی، جای سالمی برای خوزستان آباد و سرسبز باقی نگذاشت؛ از واحدهای مسکونی و تجاری گرفته، تا اسکله‌های دریایی و تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های مهمی چون شبکه‌های آب و فاضلاب. گرچه در طول 28 سال پس از جنگ تا به امروز، برخی از تخریب‌های صورت گرفته، بازسازی شد و ساکنان هجرت کرده خوزستانی آهسته‌آهسته به شهرها و روستاهای خود بازگشتند، اما در تمام این مدت، بخش‌های مهمی از زیرساخت‌های آب و فاضلاب این استان از بازسازی بی‌نصیب ماند و هزینه‌های زیادی را بر دوش مردم رنجدیده خوزستان گذاشت، طوری که در تمام حدود سه دهه گذشته، سهم‌شان از رودهای خروشان جاری شده بر پهنای جلگه خوزستان، چیزی جز آب شور و بی‌کیفیت و کم‌فشار نبود و نصیبشان از بارش‌های آسمانی هم چیزی نبود جز ایجاد برکه‌های کثیف و بدبو و متعفن در هر کوی و برزن که به فاضلاب‌های خانگی و شهری آمیخته شده است.

براساس بررسی‌های انجام شده، اجرای طرح ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان به 95 هزار و 410 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که یک سوم اعتبارات آن روز یکشنبه هفته جاری ابلاغ و مرحله نخست مصوبات با اجرای طرح آبرسانی غدیر آغاز شد.

خبر تخصیص این میزان اعتبار را سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دوشنبه شب به مردم و مسئولان خوزستان داد.

وی که به این استان سفر کرده بود، در شورای اداری خوزستان، با اشاره به عملیاتی شدن وعده رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان، گفت: بیش از 31 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان تخصیص یافت.

5 مگاپروژه در خوزستان

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مشکلات اصلی و اساسی خوزستان بررسی و شناسایی شده و پنج‌ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل این مشکلات اساسی خوزستان در ابتدای امسال توسط هیات وزیران به تصویب رسید که اعتبار مورد نیاز آنها مرحله به مرحله تخصیص داده می‌شود.

به گفته وی، ساماندهی آب و فاضلاب استان شامل آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و احداث تاسیسات فاضلاب، تکمیل و اتمام طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری، طرح مهار کانون‌های گرد‌و‌غبار در خوزستان، احیای رودخانه کارون و تامین برق مناسب و مستمر، طرح‌هایی است که در دو جلسه نخست هیات وزیران در سال جاری به تصویب رسیده و در دستور کار دولت قرار گرفته است. پورمحمدی، در تشریح مصوبه ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان گفت: این طرح باید ظرف سه سال اجرا شود، که شامل سه بخش آبرسانی به شهرها و روستاهای استان، توسعه تاسیسات فاضلاب شهرها و بازسازی شبکه‌های آبرسانی است.

وی طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان را که به بیش از 74 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، شامل پنج بخش عنوان کرد و افزود: طرح آبرسانی غدیر (شهرستان‌های غرب استان)، شهرستان‌های شمال شرق، شهرستان‌های جنوب شرق، شهرستان‌های پراکنده و شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا را در برمی‌گیرد.

پورمحمدی، بخش دیگر این طرح را بازسازی شبکه آب‌شرب شهری در اهواز و 17 شهر استان دانست و افزود: اکنون 3700 کیلومتر از شبکه‌های آب خوزستان فرسوده است و 55 درصد آب در این شبکه هدر می‌رود. بازسازی این شبکه بیش از 5000‌میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با اجرای آن یک سوم شبکه در مدت سه سال اصلاح شده و بیش از 60 درصد ساکنان شهرها تحت‌پوشش آن قرار می‌گیرند.

ساماندهی فاضلاب 18 شهر خوزستان

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخصوص رفع مشکل فاضلاب خوزستان با اجرای طرح احداث فاضلاب شهرهای این استان نیز گفت: به دلیل شرایط خوزستان امکان استفاده از چاه‌های جذبی در آن ممکن نیست، به همین خاطر فاضلاب شهری به رودخانه‌های استان و بخشی هم به دریا واریز می‌شود که آثار زیست محیطی بسیار و آلودگی منابع آبی را در پی داشته است که طرح مصوب دولت یازدهم قرار است به همه این مشکلات فاضلابی پایان دهد.

پورمحمدی افزود: این طرح از ورود 166 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری به منابع آبی جلوگیری کرده و جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهری را انجام می‌دهد که در اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، بندر امام، بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه، دشت‌آزادگان (سوسنگرد و بستان و هویزه و رفیع)، دزفول، رامهرمز، شوشتر و مسجدسلیمان به اجرا درمی‌آید.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در این باره گفت: دولت یک‌سوم اعتبارات مورد نیاز طرح آبرسانی به خوزستان را در قالب مرحله نخست پرداخت کرد و امیدواریم بزودی شاهد رفع مشکلات آب و فاضلاب استان باشیم.

طرح جامع برای توسعه خوزستان

محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: نزدیک به 38 سال است در خوزستان فعالیت می‌کنم که حدود 34 سال آن در بخش آب بوده و طی این سال‌ها در قبل و بعد از انقلاب تاکنون مصوبه‌ای با این حجم، جامع و کامل برای اجرای طرح‌های مختلف توسعه در استان خوزستان به تصویب نرسیده است.

وی با تاکید بر این‌که مصوبه هیات وزیران در اولین جلسه سال جاری فقط در یک بخش، مشکل آب و فاضلاب تمام شهرهای خوزستان را حل می‌کند، افزود: اجرایی شدن این طرح بزرگ برای سال 1425 برنامه ریزی شده است.

شمسایی تصریح کرد: طی این مصوبه، وزارت نیرو مکلف شده اعتبار 9541میلیارد تومان را برای مشکلات آب و فاضلاب خوزستان هزینه کند و همچنین سالانه 150 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی برای روستاها تامین کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها