سخنگوی کمیسیون امنیت در گفتگو با جام جم آنلاین

بررسی توافق ایران و عربستان در جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی

عضو کمیسیون حقوقی قضایی، مجلس گفت: طبق گزارشهای نماینده سازمان حج، بعثه مقام معظم رهبری و نمایندگان وزارت خارجه ، دولت عربستان برای برقراری امنیت مناسک حج امسال تعهدات لازم را داده و ما باید به مسولان خود اعتماد کرده و اجازه ندهیم مردم از فریضه شرعی خویش محروم شوند.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۹۶
گزارش مذاکرات با سعودی ها برای اعزام حجاج مثبت بود/ دغدغه ما نگاه سیاسی ریاض به موسم حج است

«جلیل رحیمی جهان آبادی» در گفتگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: مطابق آنچه نمایندگان کشورمان از روند مذاکرات با مقامات سعودی درباره اعزام حجاج و پذیرش تعهدات میزبان برای برقراری نظم و امنیت به ما گزارش داده اند، ضروری است به مسئولین خود اعتماد داشته و به گزارش های آنها استناد کنیم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید جلوی برگزاری فریضه حج را نمی‌توان گرفت لذا نباید خیلی روی این مسئله که اتباع ایرانی به سرزمین وحی اعزام نشوند پافشاری کرد.

نماینده حوزه انتخابیه خراسان رضوی در مجلس در پاسخ به این پرسش که با وجود مذاکراتی که بین هیات ایرانی و سعودی برای تامین امنیت حجاج برگزار شده، پس چرا اخیرا دولت عربستان ادعا کرده خواندن دعای کمیل نزدیک حرمین با تهدید داعش مواجه خواهد شد، گفت: دستگاه امنیتی عربستان از احتمال نفوذ و تهدید داعش به مراسم حج هشدار می‌دهد و باید مورد توجه ما قرار گیرد به هر حال آنها به سرزمین خود اشراف بهتری نسبت به ما داشته و حتما مشکلاتی را احساس کرده‌اند که این مطالب را بازتاب می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: اگر به تذکرات امنیتی سعودیها توجه نشود، ممکن است خدای ناکرده در موقع بروز حادثه‌ای در مراسم حج، دولت عربستان در پاسخ به ما بگوید ما اخطارهای لازم را به شما داده بودیم و خودتان توجه نداشتید.

جهان آبادی با نامطلوب ارزیابی کردن شرایط منطقه‌ای عربستان بخاطر ورود این کشور در جنگ‌های نیابتی و حمایت از تروریسم، ابراز داشت: وقتی حاکمیتی امنیت کشور خود را در خطر جدی می‌بیند یقینا نمی‌توان هشدارهای دولت متبوع آن کشور را نادیده گرفت. از این رو معتقدم رویکرد مقامات کشورمان مبنی بر اعزام حجاج کاملا عقلایی بوده و مبتنی بر تعامل مثبت برای برگزاری با شکوه مناسک حج به جهت سیاست متوازن جمهوری اسلامی برای حفظ وحدت مسلمانان ارزیابی می‌شود .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا عربستان سعودی شایستگی حفظ امنیت میهمانان خانه خدا در شرایط کنونی را دارد، گفت: این موضوع چندان هم قابل پیش بینی نیست. ما در هر دوره شاهد حضور جمعیتی بالغ بر 2 تا 2.5 میلیون نفر بصورت رسمی و هزاران نفر بطور غیر رسمی در فرایند مراسم حج هستیم، خب نظر به حجم انبوه زوار حتما برای برقراری امنیت تک تک افراد در چنین کنگره بزرگی کار ساده‌ای نخواهد بود.

عضو کمیسیون حقوقی خانه ملت در جواب پرسشی دیگر در خصوص اینکه با توجه به رویکرد مثبت سیاست خارجی جمهوری اسلامی در برقراری موازنه مثبت با همسایگان و حفظ حداکثری اشتراکات مسلمین؛ آینده سیاسی تهران – ریاض را چگونه تحلیل می‌کند، عنوان داشت: متاسفانه آنها نگاه سیاسی غیر سازنده‌ای به ایران دارند و بدتر از آن این نگاه سیاسی را در موضوع مهمی چون حج دخالت می دهند.

وی گفت: ایران جزء بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای اسلامی است و خلاء کشورمان در مراسم حج به لحاظ وجهه بین‌المللی چندان هم مطلوب نبوده، مضاف بر اینکه مردم شریف ما به لحاظ عقیدتی و دینی نگاه ویژه‌ای به موسم حج داشته لذا نباید جلوی حضور اتباع ایرانی در حج گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها