رئیس قوه قضائیه گفت: بعید می دانم فتنه گران بخواهند مسیر فتنه 88 را تجربه کنند لذا نباید توجه و احتیاط را از دست داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۷۲۶
بعید است فتنه گران مسیر فتنه 88 را بخواهند تجربه کنند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روسای دادگستری و دادستان های سراسر کشور افزود: انتخابات از ارکان مردم سالاری دینی است و مقوم، اساس و رکن جمهوری اسلامی محسوب می شود بنابراین اهمیت آن برای ایران روشن است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی نمایش اقتدار و همبستگی ملی است افزود: مردم شریف با بصیرت و تامل و احساس دینی و وابستگی به نظام که خودشان پدید آورده اند به صحنه می آیند و این حضور مردم برای حصول اقتدار و امنیت ملی پراهمیت است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: انتخابات در کشور ما هم یک تکلیف و هم حق برای اظهار اقتدار است و اصل انتخابات برای مردم ما بسیار اهمیت دارد و همه دستگاه ها ،مسئولان و آحاد مردم باید با حضور گسترده خود تلاش کنند این تجلی اقتدار ملی به بهترین وجه محقق شود.

وی گفت: در این باره اصل، داشتن انتخابات سالم با رعایت همه قوانین و حضور حداکثری مردم است و دستگاه قضایی هم در این خصوص برای حفظ امنیت در انتخابات همکاری می کند و مسئولیت هایی دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما در بحث پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی کمیته ای با ریاست دادستان کل داریم که عملکرد بسیار موثری داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: بر همین اساس به نامزدهای انتخاباتی راهنمایی هایی می شود و بحث برخورد جرائم انتخابات هم بر اساس قانون عمل می شود.

رئیس قوه قضائیه افزود : در بحث پیشگیری از وقوع جرم هم باید توجه کنیم که شاید در سراسر کشور حوادث خاصی رخ دهد و در بحث پیشگیری و در صورت وقوع و نوع برخورد باید سیاست گذاری هایی صورت گیرد که دادستان کل کشور در همین خصوص بخش نامه ای ارسال کردند که همه نقاط کشور هماهنگ عمل کنند البته ما به استقلال قضات احترام می گذاریم اما این بخش نامه را نیز بنده تایید کردم و براساس مصلحت سنجی و در ایام انتخابات اگر مسائل حادی صورت گرفت برای هر نوع برخوردی باید با دادستانی کل مشورت و هماهنگی شود.

وی با اشاره به برخی از رفتارهای نامزدهای انتخاباتی سال 88 اشاره کرد و گفت: در جریان فتنه 88 علاوه بر این رفتارها، شیطنت دشمنان خارجی هم فتنه بزرگی را در کشور رقم زد که صبر نظام قابل توجه بود و با حضور مردم، این فتنه از بین رفت و فتنه گران داخلی و خارجی سیلی محکمی خوردند.

رئیس قوه قضائیه گفت: دادگستری ها و دادسراهای کل کشور توجه داشته باشند که اگر کسانی در توهم فتنه گری هستند مقابله کنند تا برخی نتوانند آرای فاسدشان را علیه نظام پیش ببرند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود : همه دادگستری ها باید با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی به نوعی ورود کنند تا کسانی که به دنبال اغتشاش در امر انتخابات هستند نتوانند در رای مردم خدشه وارد کنند البته دشمن در راه خود ثابت قدم است و رسانه های بیگانه و ضد انقلاب خارجی میلیاردها هزینه می کنند و در بحث انتخابات به دنبال ضربه وارد کردن به جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: در این شرایط باید مراقب بود فضایی برای این چنین شیطنت ها باقی گذاشته نشود.

دستورالعملی درباره اقتصاد مقاومتی به روسای دادگستری ها ابلاغ خواهیم کرد

رئیس قوه قضائیه گفت: در جلسات مسئولان عالی قضایی به دنبال آماده کردن طرح و دستورالعملی درخصوص اقتصاد مقاومتی هستیم که آن را به روسای دادگستری ها ابلاغ خواهیم کرد.

آیت الله صادق آملی لاریجان به تاکیدات چند ساله اخیر مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: ایشان در سخنان خودشان هم بحث اشتغال، تولید و معیشت مردم را اولویت جمهوری اسلامی خوانند و فرمودند دشمن از این نقطه می خواهد به کشور ضربه بزند.

رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی هم در این ارتباط وظایفی دارد که مقام معظم رهبری در این باره توجهاتی داده اند البته عمده وظایف در این باب به عهده دولت است چرا که نهادهای اجرایی کشور و بودجه در دست دولت است.

وی گفت: دستگاه قضایی وظیفه عمده در برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی دارد و این قوه در بحث برخورد با فساد باید پیشتاز باشد و فساد را نباید دست کم گرفت و لذا برخورد با مفاسد اقتصادی یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برای پا گرفتن سرمایه گذاری سالم در کشور باید دست غارتگران بیت المال و رانت خواران قطع شود و برخورد با فساد باید، اصلی ثابت برای دستگاه قضایی و روسای دادگستری های سراسر کشور باشد.

رئیس قوه قضائیه در عین حال بر پرهیز از سیاه نمایی، غلو و افراط در بحث برخورد با فساد تاکید کرد و گفت: دشمنان هم در این موضوع به دنبال سوء استفاده هستند.

وی افزود: برخی مواقع در بحث مبارزه با فسادگویی می خواهیم از هم دیگر سبقت بگیریم مبنی بر اینکه فساد دیگری کشف کردیم و ما به عنوان دستگاه قضایی با فلان روزنامه فرق داریم چرا که روزنامه امروز چیزی می نویسد و فردا می گوید درست نبود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: بر همین اساس نکند بازپرسی در ابتدای رسیدگی به پرونده از کشف فساد چند هزار میلیاردی سخنی بگوید اما بعد این فساد اثبات نشود و اکیدا از مسئولان دادسرا و دادگستری ها می خواهم در کنار قاطعیت در برخورد با مفاسد سیاه نمایی نشود و از انتشار شایعات یا برخی آراء غیر قطعی اجتناب صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه افزود: روزنامه و رسانه دنبال خوراک خودشان هستند و ما نباید خوراک آنها شویم و دستگاه قضایی با متانت و صبوری کار خود را ادامه دهد و هر زمان احکام قطعی شود، اعلام کند.

رئیس دستگاه قضا حمایت از سرمایه گذاری سالم و ایجاد امنیت اجتماعی را از دیگر وظایف قوه قضائیه در بحث اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: امنیت اقتصادی برای سرمایه گذار خارجی و داخلی مساله مهمی است و باید به کسانی که می خواهند کار سالم و اشتغال ایجاد کنند کمک کنیم.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی دادگستری ها در برخی استانها در این باره خوب عمل کردند و بخشی برای حمایت از سرمایه گذاری سالم دارند.

رئیس دستگاه قضا گفت: اگر مثلا فلان دستگاه اجرایی بدون دلیل مجوزی را به فعالان اقتصادی نمی دهد باید سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری ورود کند.

آیت الله آملی لاریجانی از همه روسای کل دادگستری ها خواست در بحث کمک به حفظ امنیت اقتصادی اهتمام بورزند و آن را وظیفه خود بدانند.

رئیس دستگاه قضا گفت : امروز معیشت در کشور ما نقطه اساسی اقتدار و نبود آن، ضعف است و دشمن هم از این طریق ورود می کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: روسای دادگستری ها باید با اصناف، اتاق های بازرگانی، بانک ها و کارخانه داران جلسه بگذارند و مشکلات را برطرف کنند.

روسای دادگستری ها بر زیرمجموعه خود نظارت جدی داشته باشند

رئیس قوه قضائیه از روسای دادگستری ها و دادسراهای سراسر کشور خواست بر زیرمجموعه خود نظارت عمومی و خصوصی جدی داشته باشند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه سخنانش در نشست روسای دادگستری ها و دادستان های سراسر کشور به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وظایف دستگاه قضایی در این خصوص اشاره کرد و افزود: اگرچه دستگاه های متنوعی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این موضوع فعالیت می کنند اما دادگستری ها در صف مقدم این مبارزه هستند.

وی گفت: امروز تولید در کشور از واردات بی رویه و قاچاق کالا ضربه خورده است و شاهد واردات 20 میلیارد دلار کالا هستیم در حالیکه بسیاری از این کالاها در داخل کشور و با کیفیت بهتر تولید می شود که این اقدام ضربه ای مهلک به تولید و اشتغال جوانان است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود:در این بخش چرا کوتاهی می کنیم ؟ ، همه دستگاههای مسئول در گمرکات و نیروی انتظامی با وجود همه تلاشهایی که انجام داده اند باید با هماهنگی و عزم بیشتری عمل کنند.

وی بیکاری، آسیب های اجتماعی و کم شدن اقتدار ملی را از دیگر آثار پدیده قاچاق کالا و ارز خواند و گفت: در مواردی که گمرکات کوتاهی می کنند باید بازرسی کل کشور سراغشان برود.

رئیس دستگاه قضا افزود: مقام معظم رهبری مکرر فرموده اند که ما در این بخش وظایفی داریم و برخی غفلت ها و قصورهای ما نتایج بدی را برای جامعه دارد و اینکه جوانان ما پس از گرفتن مدرک بیکارند مشکلاتی بوجود آورده است و همین بیکاری موجب تاخیر در ازدواج هم می شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: مبارزه با قاچاق را باید جدی گرفت و ما اخیراً جلسات مهمی با برخی وزرا و روسای نهادهایی مانند گمرک و نیروی انتظامی در بحث هماهنگی ها برگزار کرده ایم و روسای کل دادگستری ها باید موضوع را جدی پیگیری کنند و در بحث واردات هم مجوزهایی داده می شود که باید بر اساس قانون باشد و سازمان بازرسی کل کشور می تواند در بحث مجوزها و قراردادها تذکرات لازم را بدهد و دیوان عدالت اداری هم می تواند در بحث واردات بی رویه ورود کند.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش از روسای دادگستری ها و دادستان ها خواست به جلب رضایت عمومی بیشتر اهمیت دهند.

رئیس دستگاه قضا افزود: دادگستری همیشه با نارضایتی مواجه است چرا که اگر به نفع کسی حکمی داده نشود بالاخره ناراضی خواهد بود و گاهی اوقات برخی اینطور ادعا می کنند که فلان قاضی رشوه گرفته است و خیلی مواقع که این ادعا را پی گیری می کنیم به این نتیجه می رسیم که درست نبوده است.

وی گفت: در هرحال دستگاه قضایی حتی باید برای کسی هم که به ضرر او حکمی داده و در واقع محکوم بوده است اقناع کننده عمل کند و آراء باید اتقان داشته باشد حتی اگر کسی را که علیه او حکم داده ایم درست قانع کنیم در دل از ما راضی خواهد بود.

رئیس دستگاه قضاگفت: در بحث اقناع مردم با اینکه مسئولان دادگستری ها دائما بخواهند مصاحبه کنند مخالفم اما برای اعلام برخی مطالب که در جامعه گفته می شود باید افکار عمومی را قانع کرد و در همین بخش مراوده توام با تکریم با مراجعان بسیار مهم است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: باید باب دستگاه قضایی به روی شاکیان باز باشد و همه باید به نحو صحیح با اصحاب دعوا برخورد کنیم.

رئیس دستگاه قضا در همین خصوص از روسای دادگستری ها خواست نظارت های ناگهانی و پنهانی خود را مرتب داشته باشند تا به مدیریت آنها بر زیر مجموعه شان کمک کند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: عبادت همیشه به نماز و روزه نیست و اینکه مشکلی را از مومنی برطرف کنیم، بزرگترین عبادت است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه اهمیت به بحث اخلاق و مباحث فرهنگی در قوه قضائیه را ضروری خواند و افزود : برخی دوستان اهتمام خوبی به مسائل فرهنگی ندارند درحالیکه چون کار قضات به لحاظ شرعی و قانونی نوعی اقتدار به آنها می دهد همین اقتدار می تواند فساد آور هم باشد و ما باید با اقدامات فرهنگی، سلامت دستگاه قضا را ارتقا دهیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما نظارت هایمان را با قضات و دیگر کارکنان قضایی تشدید کرده ایم اما نظارت ها هیچ وقت به طور کامل جواب نمی دهد مگر اینکه انسانها خودشان را از درون اصلاح کنند و با کار فرهنگی و دعا و نیایش می توان فضای قضایی کشور را تلطیف کرد و در این بخش باید از برنامه های قرآنی هم استفاده کرد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات گسترده در معاونت فناوری اطلاعات قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: اخیراً ابلاغ الکترونیکی در این معاونت اجرایی شده است و گزارشی که در این باره داده شد بسیار امیدوار کننده بود و از بسیاری هزینه ها خواهد کاست و باید روسای دادگستری ها در بحث ابلاغ در تسهیل کار مردم کمک کنند.

دستگاه قضایی از ابتدای انقلاب مستضعف نگه داشته شده است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وضع نامناسب بودجه این قوه گفت: از ابتدای انقلاب ، دستگاه قضایی مستضعف نگه داشته شده است.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در ادامه جلسه روسای دادگستری ها و دادستان های سراسر کشور افزود: روسای کل دادگستری ها همیشه از وضع بودجه شکایت دارند و ما وظایف بسیار زیادی داشته ایم که به سبب کمبود بودجه محقق نشده است و در سفرهای استانی هم قول هایی داده ایم ولیکن عمل نکردیم.

وی گفت: مشکل بودجه در دستگاه قضا، عام است و وضع ساختمان ها و حقوق قضات و دیگر کارکنان مناسب نیست و البته در این سال ها افزایش مختصری داشته است که در همین زمینه اتهاماتی را هم به ما وارد کرده اند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: به دستگاه قضایی آنطور که باید کمک نمی شود و من بارها در محضر مقام معظم رهبری از بحث بودجه شکایت کرده ام و ایشان هم ملاطفت کرده اند و دو بار به مجلس نامه نوشته اند اما به هر حال دچار کمبود هستیم و دولت هم ادعا می کند بودجه ندارد البته بخشی از تنگناهای دولت را هم قبول داریم اما آن مقداری که در بحث درآمد هزینه هم به ما اجحاف شده است و درآمد خودمان را هم به ما نداده اند و دیروز به آقای نوبخت توضیح دادم که این تخلف است و باید بخشی از درآمد هزینه قوه قضاییه که به خزانه واریز می شود به قوه قضاییه برگردد و نمی توان گفت که این درآمد حاصل نشده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: در فضای فشار بودجه ای هستیم و بخش عمده ای از وقت مسئولان عالی قضایی به تامین بودجه می گذرد و در برنامه ششم توسعه مصوبه ای گذاشته شد که اعتبارات قوه قضاییه را به صورت درصدی از کل بودجه عمومی درنظر گرفتند که ما بحث درآمدهزینه نداشته باشیم اما تاکنون محقق نشده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در بخش درآمد هزینه حدود 35 درصد در مقایسه سال گذشته درآمدهای ما باید افزایش پیدا کند اما در طول دو سه سال گذشته انتظاری که در بودجه واقع شده بود حاصل نشد.

وی افزود: ما بنا نداریم به مردم اجحاف شود اما از همه روسای دادگستری ها می خواهم تعرفه جدیدی را که ابلاغ کرده ام اجرا کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: تعرفه ها گاهی اوقات آنقدر کم بود که مردم پول خرد نداشتند بدهند.

رئیس دستگاه قضا افزود: درآمد هزینه مصوب سال 94 حدود 2 هزار و 50 میلیارد تومان بود که حاصل نشد و در سال 95 این میزان 2 هزار و 450 میلیارد تومان شده است که فقط 76 درصد آن یعنی هزار و 800 میلیارد تومان حاصل شده است و امسال هم باید 35 درصد از سال گذشته بیشتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
۰
۰
لعنت بر فتنه گران كثیف سال 88 و لعنت بر حامیشان امریكای شغال و ارازل طرفدارش
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها