در جریان معاملات امروز رخ داد

افت قیمت سکه در بازار / دلار ۳۷۵۰ تومان شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین:

قاچاق طلا به کشور کاهش یافت/ هر مسافر 150 گرم طلا می تواند وارد کند

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر کشور از کاهش قاچاق طلا به کشور از ماههای پایانی سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۹۵
قاچاق طلا به کشور کاهش یافت/ هر مسافر 150 گرم طلا می تواند وارد کند

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، سالهاست که بازار طلای کشور شاهد عرضه طلاهای قاچاق شده از کشورهای مختلف است و بر اساس آماری که اوایل سال گذشته منتشر شد ۱۵ تا ۲۲ درصد طلای موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده است که بیشترین واردات طلای ایران از ترکیه، امارات و عراق بوده است. ممنوعیت واردات رسمی طلا به کشور و وجود تقاضا برای مصنوعات ایتالیایی و ترکیه ای باعث شده است که قاچاقچیان همواره راهی برای ورود این مصنوعات به کشور بیابند.
ایران یکی از بازارهای هدف برای طلاهای وارداتی است و بیشترین واردات طلا در ایران از ترکیه، امارات و عراق صورت می گیرد که البته قاچاق طلا در مناطق مختلف کشورمتغییر است.
محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر درگفت و گو با جام جم آنلاین اقدامات صورت گرفته در مبادی ورودی برای جلوگیری از واردات طلای قاچاق را موثرمی داند و می گوید: با کنترلهایی که در مبادی ورودی کشور صورت گرفته، تقریبا از بهمن ماه سال گذشته ورود طلای قاچاق به کشور به نسبت اواسط سال 95 کاهش یافته است.
وی می افزاید: بازرسان ما همواره در حال رصد طلا فروشی ها هستند و در صورت شناسایی کالای قاچاق آن را به اتحادیه گزارش می دهند که همه این گزارشات نشان می دهد در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال طلای قاچاق کاهش یافته است.
کشتی آرای البته به این نکته نیز اشاره می کند که در حال حاضر بازار طلا به سمت رکود حرکت می کندو با کاهش مصرف طبیعتا ورود طلای قاچاق نیز کاهش می یابد.
به گفته وی در مبادی ورودی کنترلها بسیار شدید شده است و اگر طلای قاچاق کشف شود فرد دوبرابر ارزش آن جریمه می شود که ریسک قاچاق را برای قاچاقچی افزایش می دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که هر مسافر چند گرم طلا می تواند وارد کشور کند می گوید: ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است ،‌اما هر مسافر طبق قانون می تواند تا 150 گرم طلا وارد کشور کند. به گفته کشتی آرای قسمتی از طلای موجود ویترینها طلاهایی است که مردم به صورت مسافری وارد کشور کرده اند و به طلا فروش فروخته اند ومعمولا طلا فروشان به دلیل کیفیت و تنوع بالای این طلاها آن را آب نمی کنند و در ویترین می فروشند.
به گفته کشتی آرای اینکه گفته می شود طلاهای ترکیه و ایتالیا عیارشان پایین است صحت ندارد و تمام طلاهای ایتالیا و ترکیه 18عیار است.

مصنوعات طلا شناسنامه دار می شوند

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که طرح شناسنامه دار کردن مصنوعات طلا به کجا رسید می گوید:قبل از عید مصوبات لازم برای شناسنامه دار کردن مصنوعات طلای ایرانی به تصویب رسید و امسال اجرایی خواهد شد. طرح شناسنامه دار شدن مصنوعات طلا برای جلوگیری از قاچاق صورت می گیرد که در این طرح کد های جدیدی تعریف شده که در اتیکت هایی که نصب می شود مشخصات کالا را مشخص می کند و می توان طلای تولید اخل را از طلای قاچاق تشخیص داد، که در حال نهایی شدن است.
وی درباره تفاوت این طرح با کدرهگیری که پیش از این اجرا شده بود می گوید: پیش از این سامانه ای از سوی سازمان ملی استاندارد به اسم کد رهگیری تعریف شده است که محل تولیدات مناطق مختلف کشوررا مشخص می کند ،اما این طرح کارایی خود را به خاطر جعل هایی که صورت می گرفت از دست داد ،‌اما در حال حاضر کد دیگری تعریف می شود که قابلیت جعل کمتری دارد. دراین رابطه کارگروهی متشکل از موسسه استاندارد ، سازمان صنعت و معدن ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وگمرک تشکیل شده است که روی این طرح کار می کنند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها