مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان با 529 میلیارد تومان طی پنج سال اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۹۶۳۸

به گزارش ایسنا، محمدمهدی رجبی‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع 970 هزار هکتار بیابان‌های تحت فرسایش بادی در استان، 253 هزار هکتار از آن جزو کانون‌های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می‌روند که تاسیسات شهر، روستاها و راه‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان، 131 هزار و 900 هکتار عملیات مختلف انجام خواهد شد که 5000 هکتار به مالچ پاشی اختصاص دارد و عمده آن در شهرستان‌های ریگان و فهرج اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید کرد: در سال جاری 2000 هکتار از کانون‌های فرسایش بادی تحت مالچ‌پاشی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 90 هزار لیتر مالچ نفتی از پالایشگاه آبادان خریداری شده و عملیات مالچ پاشی در شرق استان از منطقه شوق‌آباد در حوالی ریگان آغاز می‌شود.

رجبی‌زاده یادآوری کرد: برای ادامه مالچ‌پاشی در 2000 هکتار از بیابان‌های شرق استان 150 میلیون تومان هزینه می‌شود که مابین تپه‌های مالچ‌پاشی شده، سایر اقدامات لازم از جمله نهال کاری انجام خواهد شد.

وی گفت: در صورت تحقق اعتبار مورد نیاز طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و ریزگردها در شرق استان، 15 هزار هکتار نهال‌کاری، 1500 کیلومتر بادشکن بیولوژیک، 900 کیلومتر تله رسوب‌گیر و 40 هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری نیز اجرایی خواهد شد. وی افزود: با اجرای این طرح در پنج سال آینده شهرستان‌های شرقی استان از نظر هجوم شن‌های روان و توفان‌ها امنیت نسبی خواهند داشت، اما به دلیل همجواری برخی نقاط استان با کویر، تاثیرپذیری از کویر همچنان وجود خواهد داشت.

رجبی‌زاده خاطرنشان کرد: براساس تاکید استاندار طرح جامع عملیاتی برای مقابله با بیابان‌زایی در سایر شهرستان‌های استان نیز در دست تدوین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها