ناآرامی و آشوب، از قلب اروپا تا آمریکای جنوبی

جهان در 15 روزی که گذشت

مناطق و کشورهای مختلف دنیا طی دو هفته گذشته شاهد تحولات و اتفاقاتی بود که ناآرامی و نبود امنیت ویژگی مشترک و غالب آنها به حساب می‌آمد. طی این مدت کشورهای مهم اروپایی همچون انگلیس و فرانسه با موجی از حملات تروریستی دست و پنجه نرم کردند تا این تحولات بار دیگر نشان دهد که این کشورها از یک‌سو با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین امنیت خود روبه‌رو هستند و از سوی دیگر معضل بازگشت عناصر افراطی به کشورهای اروپایی همچنان به صورت خطری در آینده مطرح است.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۳۲

حمله کم ‌رمق در فرانسه

فرودگاه اورلی فرانسه اولین جایی بود که گروه‌های افراطی برای طرح‌ریزی حملات خود انتخاب کردند. درحمله به این فرودگاه کسی آسیب ندید و تنها به کشته شدن عامل این حمله منجر شد. آن‌طور که منابع خبری فرانسوی اعلام کردند یک فرانسوی تونسی‌تبار 39 ساله به نام زیاد بن بلقاسم عامل این حمله بود و قصد داشت با توسل به زور سلاح یک نیروی امنیتی در این فرودگاه را تصاحب کند که توسط نیروهای پلیس کشته شد. به دنبال این حادثه فرودگاه اورلی تخلیه شد، پروازها به حالت تعلیق درآمد و برخی از آنها به فرودگاه شارل دوگل در پاریس منتقل شد. در همین حال وزارت کشور فرانسه از زخمی شدن یک نیروی پلیس بر اثر تیراندازی در شمال پاریس خبر داد. آن‌طور که منابع خبری ازجمله رویترز اعلام کردند فردی که به نیروی پلیس در شمال پاریس شلیک کرده بود، همان زیاد بن بلقاسم بوده است. نکته قابل توجه این بود که این فرد یک افراطی شناخته شده نزد سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه به حساب می‌آمد. پلیس فرانسه در چارچوب تحقیقات، پدر و برادر عامل این دو حمله را دستگیر کرد.

خون و گلوله در قلب لندن

اگرچه فرانسوی‌های توانستند این حمله را پشت سر گذاشته و با کمترین خسارتی روبه‌رو شدند، اما وضعیت انگلیسی‌ها در این زمینه کاملا متفاوت بود. روزهای نخست فروردین بود که فردی 52 ساله به نام خالد مسعود با خودروی خود عابرانی را که در پیاده‌روی پل وست‌مینستر در مجاورت مجلس بریتانیا در حال حرکت بودند، زیر گرفت و پس از کوبیدن خودروی خود به حصارهای اطراف ساختمان مجلس با چاقو یک مأمور پلیس را کشت. این فرد در درگیری با نیروهای پلیس به ضرب گلوله آنها کشته شد. حمله مذکور بعد از عملیات‌ انتحاری سال 2005 لندن مرگبارترین حمله در این شهر محسوب می‌شد. حمله قبلی به کشته شدن پنج نفر از جمله فرد مهاجم و مجروح شدن حدود 40 نفر دیگر منجر شد.

درحالی که نیروهای پلیس انگلیس در حال بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه بودند، خبرگزاری «أعماق» وابسته به داعش گزارش داد که تشکیلات داعش مسئول حمله تروریستی در نزدیکی پارلمان انگلیس است. در ادامه اطلاعات بیشتری نسبت به این فرد در رسانه‌ها منتشر شد. چند روز پس از این حادثه، سفارت عربستان در لندن تائید کرد که خالد مسعود مدتی را در عربستان سپری کرده است. طبق بیانیه منتشر شده توسط سفارت عربستان در لندن، عامل این حمله تروریستی از نوامبر 2005 تا نوامبر 2006 و همچنین از آوریل 2008 تا آوریل سال 2009 مشغول یادگیری زبان انگلیسی بوده است. نکته مهم این‌که عامل این حمله نیز چهره‌ای شناخته شده برای نهادهای امنیتی انگلیس بود و بارها نسبت به اقدامات و کارهای او هشدار داده شده بود.

تظاهرات در روسیه

مسکو پایتخت روسیه و تعدادی دیگر از شهرهای این کشور نیز طی روزهای گذشته شاهد تظاهرات ضد دولتی بود که منجر به بازداشت صدها معترض شد. این اتفاق که بزرگ‌ترین تظاهرات در نوع خود از زمان اعتراضات سال‌های 2011 و 2012 در این کشور توصیف شد، درحالی برگزار می‌شد که یک سال دیگر قرار است در روسیه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. بنا به اعلام منابع خبری روسیه، شمار تظاهرکنندگان دستگیر شده توسط نیروهای پلیس در مرکز مسکو و دیگر شهرهای این کشور به حدود 500 نفر رسید. به گفته شاهدان آلکسی ناوالنی، رهبر اصلی مخالفان روسیه در این تظاهرات بازداشت شد. آلکسی ناوالنی به دلیل مبارزه‌ علیه فساد به چهره شناخته‌شده‌ای بویژه در میان مقامات ارشد نزدیک به کرملین تبدیل شده است.

ناوالنی در سال‌های گذشته یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده و تظاهرات گسترده‌ای علیه او در سال‌های 2011 و 2012 میلادی به راه انداخت. این رهبر مخالف در روسیه اخیرا فعالیت‌های سیاسی خود را افزایش داده است. او سال گذشته اعلام کرد قصد دارد برای کسب کرسی ریاست جمهوری در انتخابات سال 2018 وارد مبارزه انتخاباتی شود. البته ناوالنی در ماه فوریه سال جاری در یک پرونده اختلاس گناهکار شناخته شد و به همین دلیل نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شود.

آشوب در پاراگوئه

پاراگوئه در آمریکای جنوبی نیز شاهد ناآرامی‌هایی بی‌سابقه بود. این حوادث از آنجا آغاز شد که معترضان خشمگین پاراگوئه‌ای به دلیل تصویب پنهانی طرحی که نامزدی متوالی رئیس‌جمهوری کنونی را مجاز اعلام می‌کرد، به ساختمان سنای این کشور یورش برده و آن را به آتش کشیدند. این طرح شامل تصویب طرحی بود که به «اوراسیو کارتیس» رئیس‌جمهوری پاراگوئه اجازه می‌داد بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. براساس تصاویر تلویزیونی معترضان با به آتش کشیدن لاستیک خودروها، بخشی از نرده‌هایی که ساختمان مجلس سنا را احاطه کرده بود، برداشتند، به گونه‌ای که پلیس برای متفرق کردن آنها ناگزیر به استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های مشقی شد. البته این پایان ماجرا نبود و برخی منابع خبری گزارش دادند که رئیس‌جمهور پاراگوئه، وزیر کشور و رئیس پلیس این کشور را از سمت‌های خود برکنار کرد. این ناآرامی‌ها با اعلام کشته شدن یک نفر از معترضان همچنان ادامه دارد.

شیعه‌کشی در پاکستان

حادثه دلخراش دیگر در پاکستان رخ داد و همچون دفعات گذشته، شیعیان قربانیان اصلی آن بودند. براین اساس، انفجاری تروریستی در شهر شیعه نشین «پاراچنار» در مرکز منطقه قبیله‌ای کرَم در شمال غرب پاکستان رخ داد که دست‌کم 22 کشته و 50 مجروح برجای گذاشت. منابع محلی ماهیت این انفجار را بمب کار گذاشته شده در نزدیکی حسینیه شیعیان شهر پاراچنار عنوان کردند؛ البته ساجد حسین طوری نماینده مجلس ملی پاکستان از این منطقه آن را یک حادثه انتحاری توصیف کرد. در ادامه گروهک تروریستی «جماعت الاحرار» یکی از گروه‌های انشعابی از گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها