کارشناسان با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال 95 پیش‌‌بینی کردند

معیشت؛ اولویت 96

سال 95 در حالی آخرین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد که بی‌شک مسائل اقتصادی، مهم‌ترین دغدغه مردم و مسئولان در این سال بود.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۴۲

دولتی‌ها بارها از برنامه‌های خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدامات انجام شده در این عرصه گفتند، اما به نظر می‌رسد هنوز این برنامه‌ها و اقدامات در زندگی مردم، اثر ملموسی نگذاشته و همین مساله باعث شد که رهبر معظم انقلاب در چند نوبت از مسئولان در این زمینه به صورت جدی مطالبه کنند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد، دغدغه‌های اقتصادی در سال 95 نیز خودنمایی خواهد کرد، اما با این‌حال نباید از رویدادهای سیاسی در سال 96 که انتخابات ریاست‌‌جمهوری مهم‌ترین آنهاست، غافل شد. همین مساله باعث خواهد شد که دغدغه‌های سیاسی نیز حداقل در ماه‌های ابتدایی سال آینده به صورت پررنگی، جلوه‌گر شوند.

البته در سال 95 توصیه‌هایی از سوی رهبر مظعم انقلاب در دیدارهای مختلف مطرح شد که ضمن به‌کار بستن آنها می‌توان از گردنه‌های سیاسی که در آینده نیز پیش روی مردم و مسئولان است، بخوبی عبور کرد. از جمله این توصیه‌ها انقلابی‌گری و توجه به پروژه نفوذ بود. همچنین تاکید بر انسجام و وحدت ملی از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب است که می‌تواند در مقاطع مختلف راهگشا باشد.

ضرورت حفظ انسجام ملی

دکتر محسن اسلامی، استاد دانشگاه در همین زمینه با تاکید بر ضرورت حفظ انسجام ملی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به گفتمان انقلاب اسلامی و مخالفت ابرقدرت‌ها، طبعا باید به سیاست داخلی توجه داشته باشد و این سیاست داخلی از طریق بنیادهای فکری جامعه به دست می‌آید.

اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که یکی از مباحث و دغدغه‌های مورد تاکید در سال جاری موضوع انقلابی‌گری بود، تصریح کرد: انقلابی‌گری چیزی نیست جز پایبندی به آموزه‌های انقلابی و نگاه به درون که اهمیت بسیاری دارد و باید به عنوان سرمایه به آن نگاه کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نگاه‌هایی که در انقلابی‌گری و انقلابی ماندن مورد توجه رهبری بود در صورت تحقق در سیاست داخلی موفق خواهد بود، زیرا بناهایش در داخل است .

اسلامی با اشاره به این‌که سال آینده ملت ایران آزمون سختی را در پیش دارد، افزود: در آمریکا دولتی سرکار آمده که سیاست‌های ضدایرانی آن مشهود است، بنابراین نگاه‌هایی که به افزایش قدرت درون‌زای ایران توجه داشته باشد، اهمیت دارد و مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و نگاهشان به آینده کشور مورد توجه خواهد بود.

وی با بیان این‌که انسجام سیاسی و توان اقتصادی، بستر پیشرفت ایران در سال آینده خواهد بود، تصریح کرد: قطعا انسجام سیاسی باید بواسطه مشارکت مردم اوج گیرد و توانمندسازی درونی صورت گیرد تا به نیروی مولد و کمک به پیشرفت ایران در سال آینده منجر شود، در این صورت به مراتب مصونیت از تهدیدات و آسیب‌های بیرونی بیشتر خواهد شد.

اقتصاد از سیاست جدا نیست

دکتر علی مرتضویان، استاد دانشگاه نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که مهم‌ترین مساله ما در حال حاضر ایجاد توازن بین سیاست داخلی و خارجی است،گفت:باید با توجه به مشکلات معیشتی که طی سال جاری شاهد آن بودیم، مردم را از نظر معیشتی حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع و دغدغه بعدی، مبارزه با فساد است، زیرا فساد به مشروعیت نظام لطمه می‌زند و دغدغه بعدی موضوع عدالت است که یکی از مسائل مرتبط با آن، مساله دریافتی‌ها بود.

مرتضویان افزود: اگر جامعه دچار مشکل و تحریم است، نباید سنگینی آن فقط روی دوش قشرهای ضعیف باشد.

وی با اشاره به این‌که طی سال جاری در مورد اشتغال شاهد تحولی نبودیم، اظهار کرد: همچنین مشارکت دادن قشر جوان در اداره امور، موضوعی بود که در سال 95 شاهد کندی در تحقق آن بودیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد از سیاست جدا نیست. اگر بخواهیم در این حوزه موفق شویم، باید تا حدود زیادی به روحیه انقلابی یعنی همان روحیه ایثار برگردیم.

مرتضویان انتخابات ریاست جمهوری را از اولویت‌های سیاست داخلی در سال آینده عنوان کرد و افزود: در زمینه انتخابات، مشارکت سیاسی مردم، سرمایه محسوب می‌شود و به هر میزانی که این مشارکت آگاهانه‌تر باشد، نتیجه بهتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم در مورد انتخاب آگاهانه باید رهبری و سپس مراجع را که در جامعه مورد اعتماد هستند، سرلوحه رفتار انتخاباتی خود قرار دهند و از احساس‌گرایی بپرهیزند.

حضور گسترده مردم در انتخابات

دکتر مصطفی ملکوتیان، استاد دانشگاه هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که مهم‌ترین دغدغه طی سال جاری موضوع اقتصاد مقاومتی بود، گفت: بیگانگان در رابطه با نحوه برخورد با کشور ما فکر کرده‌اند و روی اقتصاد متمرکز شده‌اند، زیرا از لحاظ سخت‌افزاری و درگیری نظامی می‌دانند بشدت آسیب‌پذیر هستند و برای آنها خطرناک است، بنابراین به سمت بهره‌گیری از ابزار اقتصاد و تحریم رفته‌اند.

ملکوتیان تصریح کرد: همان‌طور که رهبری فرمودند راه‌حل مشکلات، تحقق اقتصاد مقاومتی است، حتی اگر بخواهیم در موضوع هسته‌ای حرف خود را پیش ببریم، باید اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مساله اقتصاد و این‌که در شرایط فعلی آمریکایی‌ها همچنان روی بحث تحریم‌ها پافشاری می‌کنند برای کم کردن اثر تحریم‌ها باید بتوانیم اقتصاد خود را پویا کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: در سال آینده یکی از اولین بحث‌ها انتخابات ریاست جمهوری است و دستگاه‌های ذی‌ربط باید بخوبی وظایف تعریف شده خود را انجام دهند ضمن این‌که اقتصاد مقاومتی باید همچنان ادامه داشته باشد.

ملکوتیان ادامه داد: نظام ما مردم‌سالار دینی است و هر چه حضور گسترده‌تر مردم را داشته باشیم، دولتمردان با اتکای بیشتر و پشتوانه بیشتری به مردم می‌توانند سیاست‌های داخلی و خارجی را پیش ببرند.

وی گفت: جناح‌های سیاسی باید اخلاق انتخاباتی را در نظر داشته باشند و با رعایت موازین شرعی از تخریب یکدیگر بپرهیزند و سعی شود با در نظر گرفتن اصول وحدت ملی و مسائل عالیه نظام و انقلاب، وحدت ملی را حفظ کنند.

ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی

دکتر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری در سال 95 گفت: در حوزه سیاست داخلی جدی‌ترین دغدغه رهبری، انسجام در کشور بود؛ این‌که فعالان سیاسی منافع و مصالح کشور را بشناسند و آن را به منافع حزبی و خطی خود ترجیح دهند و همچنین اختلافات را علنی نکنند.

کوشکی افزود: البته تمرکز مطالبات ایشان از دولت هم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی و فرهنگی جامعه بود. ایشان به نمایندگی از جامعه این مطالبه را بارها از دولت داشتند و این‌که مشکلاتی مثل اشتغال، تورم، بیکاری و ... باید از طریق اقتصاد مقاومتی حل شود.

وی با بیان این‌که در عرصه سیاست خارجی، چند نکته مولفه‌های اصلی دیدگاه‌های رهبری را در سال 95 تشکیل می‌داد، اظهار کرد: یکی از آنها فهم عمق دشمنی و کینه‌ای است که جهان استکبار، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها نسبت به جامعه و انقلاب ما دارند و این‌که آنها قابل اعتماد نیستند. شاید بیشترین انرژی رهبری صرف این شد که به اشکال متفاوت ثابت کنند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و هرگونه اعتماد به این کشورها نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین ترسیم خطوط مقاومت در منطقه یکی دیگر از مولفه‌های سخنان و بیانات رهبری در سال 95 بود. این‌که باید رژیم صهیونیستی را به عنوان کانون دشمنی‌ها و ناامنی‌های منطقه دانست و تحولات جاری منطقه نباید توجهات را از رژیم صهیونیستی به سمت کانون‌های بحران ثانویه برگرداند. به این معنا که التهاب‌آفرینی سعودی‌ها و سایر عوامل آمریکا در منطقه توجه را از کانون اصلی بحران و التهاب یعنی رژیم صهیونیستی برنگرداند.

وی، انقلابی‌گری را از دیگر مولفه‌های مورد تاکید رهبر انقلاب دانست و افزود: دیپلماسی در فضای کنونی جهان و روابط بین‌الملل بیشتر رنگ و بوی سازش گرفته و به معنای پذیرش نظام ظالمانه حاکم بر جهان و پذیرش هنجارهای چنین نظام استکباری است. به همین دلیل رهبر انقلاب در سال‌های گذشته، دیپلمات را در مقابل انقلابی قرار دادند و در واقع نشان دادند که به دنبال برهم زدن آن روند ظالمانه حاکم بر جهان هستند که با پوشش دیپلماسی در جریان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها