تابلوهای قرمز و سفید توقف ممنوع و پارک ممنوع سال‌هاست که بزرگ‌ترین خیابان شهر زنجان را بند آورده؛ خیابانی که در ورودی زنجان و محل تردد مسافران نوروزی است که تا چند روز دیگر وارد این شهر خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۷۲۴

به گزارش جام‌جم، خیابان خیام زنجان سال‌هاست درگیر پروژه‌ای است که قرار بود در مدت سه سال به پایان برسد، اما هفت سالی می‌شود که نه تنها به سرانجامی نرسیده، بلکه به گره بزرگی در زنجان و آن هم درست در ورودی شهر تبدیل شده و منظره زشتی را برای این شهر رقم زده است.

این پروژه، پل تقاطع غیرهمسطح سیدالشهداست که در کمربند جنوبی استان قرار دارد و هفت سال از شروع ساختش می‌گذرد. در واقع سنگ بنای این پروژه، بدون مطالعات لازم و در سال 89 پی‌ریزی شد. در سال 90 با امضای شهردار وقت و با تخصیص بودجه اولیه 9 میلیارد و 200 میلیون تومانی که قرار بود به 16 میلیارد تومان افزایش یابد، ساختش آغاز و قرار شد شرکتی که این کار بزرگ را به عهده گرفته، آن را در 26 ماه کاری به پایان برساند، حال آن‌که با گذشت 84 ماه هنوز خبری از اتمام پروژه نیست. ساخت این پروژه در طول سال‌های گذشته با اعتراضات زیادی مواجه شد؛ یکی از این افراد، جمشید انصاری، استاندار وقت زنجان بود که عقیده داشت این پروژه مناسب اجرا در این شهر نیست و هزینه‌های زیادی برای این شهر دارد، درحالی که با برنامه‌ریزی درست می‌توانست در جای بهتری هزینه شود و گره ترافیکی را از شهر بگشاید. ظاهرا عقیده استاندار درست از آب درآمده، زیرا اکنون نه تنها از این گره گشایی ترافیکی خبری نیست، بلکه علاوه بر ضرر رساندن به کسبه این محل پر رفت و آمد، بر شدت ترافیک نیز افزوده و منظره زشتی به شهر زنجان بخشیده است که بزودی باعث آزرده شدن اندک گردشگران نوروزی این شهر نیز می‌شود.

کپی‌کاری ناشیانه از تهران

یکی از علل مهم طولانی شدن اجرای پروژه همین سنگین بودن هزینه اجرا و نگهداری آن در مقایسه با سایر طرح‌هایی است که باید در سراسر شهر زنجان اجرایی شود؛ این موضوعی است که عیسی پیری، کارشناس پروژه‌های شهری به آن اشاره کرده و می‌گوید: به دنبال اجرای پرحاشیه پل طبقاتی روگذر صدر در تهران در بسیاری از شهرهای کشور مانند ارومیه، زنجان، همدان، کرمانشاه و... بدون توجه به عنصر فضا، دست به اجرای طرح‌های مشابهی زدند که هیچ تناسبی با ساختار این شهرها نداشت.به گفته وی، یکی از توجیه‌های مرتبط با اجرای این سازه‌های فلزی و بتونی بزرگ، بحث برندسازی شهری است، درحالی که برندینگ شهری مفهومی است که در بستر الزامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مالی و کالبدی و مکانی معنا پیدا می‌کند و درغیر این صورت با فربه‌تر کردن مکان در برابر فضا، پیامدی جز تخریب فضا و فرسایش مکان و نهایتا زوال شهری در سال‌های آتی وجود نخواهد داشت.

پیری با تاکید بر تخریب فضای شهری با این اقدام نسنجیده می‌افزاید: به نظرم یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مدیریت شهری در شهر زنجان همین برنامه‌ریزی و اجرای پل قوسی و بزرگ سید الشهدا یا پل خیام است که هزینه سرسام‌آوری بر بودجه شهرداری تحمیل خواهد کرد.

تکمیل پروژه بودجه می‌خواهد

در همین حال حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان علت عقب افتادن بهره‌برداری از این پروژه را نبود اعتبارات لازم دانسته و تکمیل آن بر اساس برنامه زمان‌بندی مورد نظر را نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تزریق بودجه عنوان می‌کند.

وی به تفاهم‌نامه سه‌ جانبه موجود بین شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری زنجان با هدف تامین منابع مالی و اجرایی پروژه پل سید الشهدا اشاره کرده و می‌افزاید: اجرای این پروژه تا این مرحله حداقل دو برابر اعتبار اولیه هزینه برده که دلیل افزایش اعتبار از میزان پیش‌بینی اولیه، مسائلی از جمله افزایش ضریب تعدیل و نرخ تورم است. شهردار زنجان هزینه دقیق صرف شده در این طرح را 30 میلیارد و 400 میلیون تومان عنوان و تصریح می‌کند که این مبلغ بجز هزینه‌کرد برای تملک اراضی لازم، بوده است.

اتمام پل سیدالشهدا خواسته زنجانی‌ها

طول کشیدن این پروژه علاوه بر مردم و کارشناسان، اخیرا اعتراض استاندار زنجان را نیز همراه داشته است. اسدالله درویش در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود با اشاره این‌که اتمام کار عملیاتی و بهره‌برداری از پل سیدالشهدا مطالبه و خواسته مهم شهروندان زنجانی است، گفت: همه دستگاه‌های مرتبط باید برای اتمام این پروژه وارد کار شوند و تدبیری برای رفع ترافیک موجود در منطقه اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که هیچ توجیهی برای روند کند اجرای پروژه تقاطع سیدالشهدای شهر زنجان قابل قبول نیست، افزود: همه مدیران ذی‌ربط باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند و پیمانکار پروژه نیز در راستای تسریع عملیات عمرانی باید تلاش خود را دو برابر کرده و هیچ فرصتی را برای انجام عملیات عمرانی طرح از دست ندهد، زیرا اجرا نشدن بموقع پل سیدالشهدا مشکلات زیادی را برای شهروندان زنجانی و همچنین مسافرانی که از مسیر تقاطع زنجان ـ‌ بیجار عبور می‌کنند، ایجاد کرده است.

کسبه زیان دیده

جلال احمدی، از کسبه سه‌راهی بیجار ـ خیام زنجان که پل تقاطع غیرهمسطح سیدالشهدا در آن در حال انجام است، با اظهار نارضایتی از طولانی شدن پروژه و کسادی کارها می‌گوید: در این سال‌های طولانی که طرح در حال انجام است مشتریان ما به بیش از نصف کاهش یافته است، زیرا تردد در این محل محدود و توقف ماشین‌ها هم ممنوع است. به گفته وی، این موضوع اگرچه بتازگی در حال حل شدن است، اما خسارات زیادی به کسبه محل زده است، به طوری که 90درصد مغازه‌های اجاره‌ای در این محل تعطیل شده است، زیرا مغازه‌های این محل سودی برای صاحبان آن ندارند و مغازه‌داران تنها نگهبان دکان‌های بی‌مشتری هستند. این کاسب می‌افزاید: وقتی برای اعتراض به این معضل مراجعه کردیم قرار شد مبلغی به عنوان خسارت به مغازه‌داران پرداخت شود که آن هم تنها دست عده معدودی رسیده است.

صحرا رضایی

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها