صنعت گردشگری که می‌رود به بازار اشتغال‌زا و سودآوری برای ایرانیان تبدیل شود، چند سالی است که محلی برای جولان و درآمدزایی و اشتغال غیرقانونی برخی اتباع چینی شده، تا آنجا که صدای فعالان ایرانی حوزه گردشگری از صاحبان دفاتر گردشگری، راهنمایان گردشگری و رستوران‌دارها را در آورده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۱۱

به گزارش جام‌جم، پس از برجام و به راه افتادن خطوط هوایی و فعالیت قانونی برخی چینی‌های مقیم ایران در حوزه گردشگری و معرفی ایران به هموطنانشان، باعث شد که ایران هم در فهرست مقاصد گردشگری آژانس‌های خدمات مسافرتی چینی‌ها قرار بگیرد و سیل گردشگران چینی راهی کشورمان شوند.

ورود گردشگران چینی بازار پررونقی ایجاد کرد، هم برای دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری و هم برای رستوران‌داران و هتلداران ایرانی. اما هنوز مشکلی وجود داشت و آن نبود راهنمایان مسلط به زبان چینی بود که این خلأ با به میدان آمدن ایرانیان مسلط به زبان چینی یا چینی‌های مقیم ایران به نوعی برطرف شد؛ افرادی که گرچه گاهی مجوز کار در حوزه گردشگری را نداشتند، اما دست‌کم اقامتشان در ایران قانونی بود.

آغاز مشکل

مشکل از وقتی آغاز شد که روند حضور چینی‌ها به کشورمان چه از طریق افزایش روابط اقتصادی و چه ورود گردشگر از چین پس از برجام، افزایش یافت و کمبود راهنمای چینی زبان همچنان مشهود بود. این عامل در کنار سودآوری بازار گردشگری، برخی چینی‌ها از جمله دانشجویان چینی مقیم ایران را برای ورود به آن به طمع انداخت و مشکل اخلال چینی در بازار گردشگری ایران آغاز شد.

ایرج نوروزی، فعال گردشگری در این باره به جام‌جم می‌گوید: اکنون بازار گردشگری ایران مملو از چینی‌های دانشجو یا غیردانشجویی است که نه ویزای اقامت در ایران دارند و نه ویزای کار، اما در حال قبضه بازار گردشگری ما هستند.

این فعال گردشگری می‌افزاید: چینی‌هایی که ابتدا به عنوان راهنمای گردشگری و به طور غیرمجاز وارد صنعت گردشگری ایران شدند، خیلی زود کار خود را توسعه دادند و با اجاره آپارتمان و کرایه صندلی در آژانس‌های مسافرتی ایرانی، علاوه بر این‌که خود به رایزنی با آژانس‌های مسافرتی چینی و جذب گردشگران چینی می‌پردازند، آنها و دیگر گردشگران و مسافران چینی ورودی به ایران را در اماکن اقامتی خود یعنی همان آپارتمان‌های اجاره شده، اسکان می‌دهند.

نوروزی مشاهدات زیاد و متنوعی درخصوص انواع فعالیت‌های غیرمجاز چینی‌ها دارد. برای مثال به یک مرد چینی به نام «فیا» اشاره می‌کند که تقریبا همه او را می‌شناسند. او بعد از بستن دفتر خدمات گردشگری غیرقانونی‌اش، یک صندلی در یک آژانس ایرانی اجاره کرده و براحتی به کارش ادامه می‌دهد.

مهم‌ترین ضربه‌ای که این افراد به ایران وارد می‌کنند، بعد از اشغال ظرفیت‌های کسب و کار و خروج ارز از کشور، خدشه‌ای است که با ارزان‌فروشی بیش از حد و ارائه خدمات نامطلوب، به وجهه ایران و ایرانیان وارد می‌کنند، علاوه بر اینها باعث شکسته شدن قیمت در بازار داخلی و ضرر و زیان فعالان داخل کشور (از راننده و راهنمای تور و رستوران‌دار گرفته تا دفاتر خدمات گردشگری) هم خواهند شد.

رستوران‌های خرده‌پا نابود می‌شوند

بحث تغذیه گردشگران چینی در آپارتمان‌های اجاره‌ای که اصولا خلاف قانون است، مورد تائید روح‌الله صادق‌پور، مدیرداخلی یک رستوران چینی در مرکز تهران هم هست.

وی که هر روز شاهد تردد گروه گروه از مسافران چینی به یک ساختمان تازه‌تاسیس در نزدیکی رستورانشان در محدوده تقاطع خیابان‌های ولیعصر و فاطمی است، به جام‌جم می‌گوید: چندی پیش ما به اماکن نیروی انتظامی این موضوع را اطلاع دادیم، اما جواب آنها این بود که این ساختمان به طور قانونی اجاره شده است.

نکته اینجاست این ساختمان‌ها که تعدادشان هم در تهران کم نیست، معمولا به صورت مجاز و زیر عنوان یک شرکت تجاری کرایه می‌شوند، اما در حقیقت کاربری آنها جذب غیرقانونی گردشگران و مسافران چینی است.

تشکیل کارگروه ویژه

در همین حال برخی مسئولان در سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با جام‌جم از تشکیل کارگروهی برای جمع شدن بساط فعالیت‌های غیرمجاز چینی‌ها و دیگر اتباع خارجی در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر می‌دهند.

ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به این‌که مسافران چینی از دو طریق گروهی (تور) و انفرادی وارد کشور می‌شوند، می‌گوید: امکان نظارت بر رفتار و تردد مسافران انفرادی چینی از سوی سازمان گردشگری وجود ندارد و بهترین ناظر نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه هستند که طبق قانون باید زمان صدور ویزا اطلاعاتی چون دلیل سفر، محل اسکان، تغذیه و... را از مسافر بپرسند و وی را رصد کنند که این مساله هم کار سختی نیست و برای نیل به آن هم اکنون این موضوع در کارگروهی در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای گردشگری استان تهران درحال پیگیری است.

این بساط بزودی جمع می‌شود

علی رفیعی، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: برای رسیدگی به موضوع فعالیت غیرمجاز چینی‌ها در عرصه گردشگری کشورمان، چند ماه پیش کارگروهی به همین منظور در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای خارجی استان تهران و با حضور نمایندگان همه نهادهای مربوط از جمله میراث فرهنگی، استانداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت امور خارجه و وزارت علوم تشکیل شد تا به همه جوانب این موضوع، اعم از فعالیت غیرمجاز دانشجویان چینی، شرکت‌های تجاری و اقتصادی و سایر چینی‌ها رسیدگی شود.

وی با بیان این‌که تمام اقدامات صورت گرفته توسط این افراد در زمینه اسکان، خورد و خوراک، راهنمای گردشگری و اجاره صندلی در آژانس، تخلف و غیرقانونی است، می‌افزاید: تمام این تخلفات، افراد متخلف، اماکن و آژانس‌های اجاره‌ای غیرقانونی اکنون در این کارگروه شناسایی و کار به مراحل پایانی نزدیک شده و درحال تصمیم‌گیری برای نحوه برخورد با آنها هستیم و بزودی شاهد جمع‌آوری و برچیده شدن تمام این فعالیت‌های غیرمجاز (چه از سوی اتباع چینی و چه اتباع سایر کشورها) خواهیم بود و نتیجه آن نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها