دولت ترکیه به سکانداری رجب طیب اردوغان هنوز در فکر تجزیه عراق است. این درحالی است که به استناد اظهارات مقام‌های عراقی، دولت ترکیه هنوز نیروهای نظامی خود را از عراق خارج نکرده و با وجود فراخوان‌ متعدد بین‌المللی هنوز حاضرنشده است سربازان خود را از بعشیقه به پشت مرزهای خود فرا خواند. ظاهرا رهبران ترکیه هنوز در توهم امپراتوری عثمانی نوین بوده و برای آینده منطقه فکرهای باطلی در سر دارند، فکرهایی که گاه از طریق برگزاری نشست‌های نیمه محرمانه خود را آفتابی می‌کند. مانند نشستی که روز پنجشنبه گذشته در استانبول برگزار شد و شرکت‌کنندگان یک بار دیگر بر سر تجزیه عراق به گفت‌وگو پرداختند.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۸۱

به گزارش روزنامه الاخبار چاپ لبنان، روز پنجشنبه نشستی در استانبول با حضور نمایندگان اهل سنت عراق و با پشتیبانی کشورهای قطر، عربستان سعودی و ترکیه برگزار شد. در این نشست سه موضوع تشکیل اقلیم اهل سنت در عراق، استقلال کردستان و مقابله با حضور نیروهای حشد الشعبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان یک ماه پیش نیز در تاریخ 27 بهمن نشستی را در ژنو سوئیس با محوریت همین موضوعات برگزار کرده بودند.

جزئیات نشست

به نوشته روزنامه الاخبار و به نقل از منابع خاص، مقدمات برگزاری این نشست بسرعت فراهم شده و طرف‌های سعودی، قطری و ترکی در آن دست داشته‌اند. همچنین برخی شخصیت‌های دیپلماتیک از این سه کشور از جمله وابسته نظامی سفارت قطر در ترکیه، در این جلسه حضور یافته‌اند.

بارزترین افراد حاضر در این نشست فرستاده ویژه «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق، «خالد العبیدی» وزیر دفاع سابق عراق که اخیرا برکنار شده است، «رافع العیساوی» وزیر دارایی سابق، «ایاد السامرائی» دبیرکل حزب «الحزب الاسلامی»، «اسامه النجیفی» رئیس ائتلاف «متحدون» و «مثنی حارث الضاری» دبیرکل «هیات علمای مسلمین» بودند. «صالح المطلک» رئیس ائتلاف «جبهه الحوار» و «خمیس الخنجر» از تاجران معروف و رئیس طرح «المشروع العربی» نیز در این کنفرانس شرکت کرده‌ بودند.

در چارچوب این نشست، دو جلسه جداگانه، اولی در یکی از ساختمان‌های دولتی ترکیه و دیگری در هتل ماریوت برگزار شد. این نشست یک روزه در سه مورد؛ خواسته آمریکا مبنی بر انحلال الحشد الشعبی، اقدام در جهت تشکیل «اقلیم سنی» و اجازه دادن به کردها برای تعیین حق سرنوشت به جمع‌بندی رسید.

مخالفت با نشست استانبول

مصوبات نشست استانبول درحالی است که مقامات عراقی (اعم از شیعه یا سنی و کرد یا عرب) تاکنون بارها بحث تجزیه عراق را مردود اعلام کرده و با هرگونه تلاشی در این جهت مخالفت کرده‌اند. روز جمعه نیز احمد الجبوری، نماینده عضو ائتلاف «اتحاد قوی السنیه» به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف اهل سنت پارلمان عراق، اعلام کرد تاکنون 34 امضا علیه شرکت‌کنندگان در این گونه نشست‌ها و اقامه دعوی علیه آنها، جمع‌آوری شده است. او در یک کنفرانس خبری از «حیدر العبادی» و «ابراهیم الجعفری» خواست توضیح دهند که چگونه برخی کشورها اجازه می‌یابند چنین نشست‌هایی را میزبانی کنند.

«محمد الصهیود» نماینده عضو ائتلاف «دولت قانون» وابسته به «نوری المالکی» نیز خواستار محاکمه شرکت‌کنندگان در این نشست به اتهام خیانت و مزدوری شد و برگزاری چنین نشست‌هایی را در جهت ایجاد سناریوی خاص برای دوره پس از داعش دانست.

به گزارش الاخبار، بر خلاف کنفرانس‌های پیشین که شاهد اختلافات و تحریم‌های برخی گروه‌های اهل سنت بود، نشست اخیر بسیار منسجم برگزار شد که می‌تواند بیانگر فشار برخی کشورهای منطقه‌ای در آن باشد. این احتمال وجود دارد که دولت ترکیه علاوه بر حمایت‌های عربی از سوی عربستان سعودی و قطر از برخی حمایت‌های آمریکایی نیز در این رابطه برخوردار باشد. چند روز پیش نیز مثنی‌الضاری، روحانی متعصب و معروف اهل سنت عراق با «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در هتل «ماریوت» ملاقات کرده بود.

تکذیب الجبوری

با وجودی که رسانه‌ها از شرکت فرستاده ویژه سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در نشست استانبول خبر داده‌اند، اما به محض انتشار خبر نشست مخالفان اهل سنت در ترکیه و حضور نماینده‌ای از سوی رئیس پارلمان عراق، وی با صدور بیانیه‌ای این خبر را قویا تکذیب کرد.

به گزارش فارس، الجبوری، رئیس سنی پارلمان عراق که گفته می‌شد نماینده‌ای به نشست روز پنجشنبه استانبول با موضوع تجزیه عراق اعزام کرده است، به برگزاری این‌گونه نشست‌ها واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

وی تاکید کرد: «برخی دیدارهای مشورتی که برای ایجاد انسجام در یک جریان سیاسی شکل می‌گیرد «اقدام قانونی» است».

او افزود: ما همواره در گذشته و حال تاکید کرده‌ایم که علیه هرگونه تجمع یا دیداری که برای تجزیه عراق تلاش یا عراق را وامدار طرح‌های خارجی کند، می‌ایستیم.

توهم ترکیه

با این همه به نظر می‌رسد دولت ترکیه همچنان به توهم تجزیه عراق ادامه می‌دهد. همزمان با شروع فعالیت‌های تروریستی داعش در مناطقی از عراق به جای این‌که آنکارا نیروهای مسلح خود را به کمک دولت عراق برای مقابله با داعش بفرستد گروهی از نیروی نظامی خود را به داخل خاک عراق فرستاد و در عمل بخش‌هایی از خاک این کشور را تحت کنترل خود گرفت. ترکیه هدف از این کار را آموزش و کمک به نیروهای کرد برای مقابله با تروریست‌ها اعلام کرد اما اینها اظهاراتی واهی بیش نبود. حتی چند سال پیش ترکیه اقدام به آموزش هزاران نفر از داوطلبان اهل سنت عراق در خاک خود کرد تا در چارچوب مبارزه با تروریسم این نیروها به‌ کار گرفته شوند. اما بعد معلوم شد ترکیه هرگز قصد مبارزه با تروریسم در خاک عراق را نداشته و ندارد بلکه بیشتر هدفش تجزیه بخش‌هایی از خاک عراق به بهانه حمایت از اهل سنت این کشور است؛ موضوعی که با مخالفت‌های مکرر مقامات اهل سنت عراق و دولت مرکزی بغداد مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها