همیشه بدترین حوادث ناشی از آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری، نصیب عابران و افرادی می‌شود که مجبورند در این شب در مکان‌های باز و پرتردد رفت و آمد داشته باشند. سوختگی، نابینایی، آسیب ریوی و صداهای ناهنجار از آسیب‌های این مراسم است.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۷۹

اقدامات لازم در مواجهه با آسیب‌ها

سوختگی ناشی از ترقه و فشفشه، اغلب از نوع درجه یک و سطحی با علائمی چون قرمزی و سوزش در ناحیه آسیب‌دیده است. البته این سوختگی می‌تواند از نوع درجه دو با علائمی همچون قرمزی، سوزش، درد و ایجاد تاول باشد. در سوختگی ناشی از انفجار مواد محترقه و پریدن از روی آتش، سوختگی اغلب درجه سه و شدیدترین نوع سوختگی است که سطح وسیعی از بافت‌ها و حتی استخوان را تخریب می‌کند.

در سوختگی درجه یک و دو، موضع را با آب سرد بشویید تا از شدت سوزش و قرمزی پوست کاسته شود. پیش از رفع سوزش هم هرگز از پماد سوختگی استفاده نکنید، زیرا حرارت ناشی از سوختگی در زیر پماد محبوس می‌شود و قسمت آسیب‌دیده دیرتر التیام می‌یابد و امکان بروز تاول زیاد خواهد بود. در صورت ایجاد تاول، هرگز آن را نترکانید، زیرا وقتی تاول پاره شود، احتمال عفونت قسمت آسیب‌دیده افزایش خواهد یافت.

در سوختگی درجه سه به دلیل تخریب رشته‌های عصبی سطح پوست، مصدوم فاقد درد و سوزش است و اغلب مکان سوختگی، ظاهری چرمی شکل به خود می‌گیرد. در این نوع سوختگی از پماد یا آب برای خنک‌کردن محل آسیب‌دیده استفاده نکنید، زیرا بافت به میزان زیاد و در سطح وسیع تخریب شده و امکان بروز شوک در اثر تماس بدن مصدوم با آب سرد وجود دارد. بدن مصدوم را گرم کنید و بلافاصله او را به مراکز درمانی برسانید. سوختگی‌هایی که شدت و وسعت بیشتری دارند، احتمال دارد با دفع الکترولیت‌های بدن و افزایش میزان اوره خون، سبب از بین رفتن کلیه‌ها و بتدریج دیالیزی شدن فرد شود.

اگر در اثر پریدن از روی آتش، لباس شما آتش گرفت، بلافاصله روی زمین بغلتید. استفاده از آب در این مواقع کمک کننده است، ولی با استفاده از کپسول آتش‌نشانی اقدام به خاموش کردن فرد نکنید.

در صورت اصابت مستقیم ترکش ناشی از انفجار مواد محترقه به داخل چشم، این عضو را با دستمالی تمیز بپوشانید و به چشم پزشک مراجعه کنید. در موارد خفیف با انجام مراقبت طبی یا جراحی می‌توان بینایی فرد را به او بازگرداند، ولی در موارد شدید و در صورت تاخیر در مراجعه به مراکز درمانی چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

استنشاق بوی دود ناشی از انفجار مواد محترقه و منفجره می‌تواند سبب بروز مشکلات ریوی و تنفسی، سرگیجه، سرفه و تهوع شود. افراد سالمند، زنان باردار، کودکان زیر دو سال و افراد مبتلا به تنگی نفس و آسم نباید در مجاورت با این مواد قرار گیرند و حتی اگر در خانه هستند، باید از سیستم تهویه هوا استفاده کنند و در و پنجره را ببندند.

بسیاری از جوانان از ایجاد صداهای مهیب و ناهنجار در این شب لذت می‌برند، غافل از این که این صداها سبب بروز ناراحتی روحی ، سکته قلبی در افراد مسن و حتی سقط جنین در زنان باردار می‌شود. اگر پس از شنیدن صدای بلند و ناهنجار دچار تپش قلب یا وزوزگوش یا کاهش شنوایی شدید، به یک فضای آرام پناه ببرید و فقط استراحت کنید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها