ولایتی در اجلاس 71 شورای مرکزی دانشگاه آزاد:

جذب نخبگان در کشور سامان ندارد

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: جذب نخبگان در کشور سامان ندارد؛ می‌خواهیم در دانشگاه آزاد بحث جذب نخبگان و آینده سازی استعدادها را نهادینه کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۰۳۰۶
جذب نخبگان در کشور سامان ندارد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر ولایتی در اجلاس 71 شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر دانشجویی در یک حوزه استعدادی داشت باید تدارکات لازم جهت هدایت وی به سمت استادی فراهم شود.

وی تاکید کرد: امریه مقام معظم رهبری در انتساب بنده به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی یک توفیق است.

ولایتی گفت: امیدوارم شایستگی داشته باشم تا در چنین جایگاه حساسی به کشور خدمت کنم و شکرانه زحمات آیت‌الله هاشمی را که ادامه راه وی در ارتقای علم و فناوری است به جای آوریم.

وی افزود: بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد افزایش یافته است، به طوری که سال آینده حدود 12 درصد بودجه دانشگاه صرف پژوهش می‌شود.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: پژوهش برای پژوهش نیست بلکه باید پژوهش هدفمند باشد، بنابراین باید با وزارتخانه‌هایی مانند وزارت نفت، صنعت، دفاع، بهداشت و دستگاه‌های دیگر مذاکره کنیم تا نیازهای آن ها را از طریق پژوهش تامین کنیم.

وی افزود: چرا باید سفارتخانه‌های بیگانه در کشور ما با برخی عواملی که دانسته یا ندانسته در خدمت بیگانگان هستند برای جذب دانشجویان واسطه‌گری کنند.

ولایتی گفت: در برخی مراکز آموزشی افراد به صورت بامزد یا بی‌مزد آدم بیگانگان هستند و استعدادهای ما را به دانشگاه‌های خارجی معرفی می‌کنند و واسطه اعزام دانشجویان ما به خارج هستند، این‌ها نقش دلال مظلمه را دارند.

وی افزود: مسئله فرهنگ اسلامی و ایرانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و باید در فرهنگ هم مانند علم الگو شود.

تأسیس دانشگاه آزاد یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود که در ایران و حتی در دنیا چنین مؤسسه آموزشی عالی با این گستردگی نظیر ندارد.

ولایتی افزود: تأسیس دانشگاهی چون دانشگاه آزاد، جز در سایه انقلاب و نفس گرم امام خمینی (ره) و پشتیبانی قاطع مقام معظم رهبری و همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ممکن نبوده است.

وی گفت: سعی می‌کنیم کیفیت دانشگاه آزاد را به سطحی بسیار بالا برسانیم؛ البته معنی این حرف این نیست که در حال حاضر کیفیت دانشگاه خوب نیست بلکه ما باید هر روز بیشتر از قبل پیشرفت کنیم.

ولایتی تصریح کرد: دانشگاه آزاد متعلق به نظام و مردم است و ما باید هر روز بیشتر مردم را امیدوار کنیم.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که مردم یک کشور از ضروری‌ترین هزینه‌های زندگی بزنند تا فرزندشان تحصیل کند؛ بنابراین باید سعی کنیم که به این مردم وفادار باشیم.

وی ادامه داد: در مسائل علمی به افزایش تعداد مقالات اصرار داریم ولی باید ارجاع به مقالات دانشگاه آزاد در صحنه جهانی نیز افزایش یابد.

ولایتی با انتقاد از روند اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی گفت: کشورهای پیشرفته 3 درصد از تولید ناخالص ملی را صرف پژوهش می‌کنند و در کشور ما نیز مجلس تصویب می‌کند ولی تخصیص داده نمی‌شود بنابراین می‌توانیم بگوییم پژوهش مظلوم‌ترین بخش است.

وی با اشاره به صحبت های محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی از47 صدم درصد به 27 صدم درصد رسیده است.

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد تأکید کرد: در دانشگاه آزاد بودجه پژوهشی را افزایش دادیم و این بودجه باید صرف پژوهش کاربردی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دهه شصتی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
۰
۰
همین كه جذب آقازاده ها سامان دارد كافی است.

نیازمندی ها