طبق اسناد تازه منتشر شده از سوی سایت افشاگر ویکی‌لیکس، سازمان سیا با کنترل وسایل الکترونیک شهروندان در داخل و خارج از آمریکا به جاسوسی از آنها می‌پردازد. به گفته این سایت، حتی جاسوسی‌های سازمان سیا از این هم پیشرفته‌تر شده و درحال ورود به مرحله‌ای است که با ورود به سیستم کنترل خودروها می‌تواند از آنها در صورت لزوم برای ترور افراد استفاده کند. انتشار این خبرها نگرانی‌های گسترده‌ای را بین شهروندان کشورهای غربی بویژه آمریکا به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۹۰

به گزارش پرس‌تی‌وی، طبق اسناد منتشر شده از سوی ویکی‌لیکس سیا با استفاده از برنامه‌ای جاسوسی تمام وسایل الکترونیکی را هدف قرار داده است. به گفته ویکی‌لیکس جاسوسی به این شکل باعث خواهد شد که برخی از این وسایل به ضبط‌کننده تمام مکالمات روزمره شهروندان تبدیل شود و حتی رمزگذاری برنامه‌هایی مانند واتساپ و فیسبوک را نیز بی‌اثر کند.

سایت ویکی‌لیکس سه‌شنبه نخستین بخش از اسناد و فایل‌های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در مجموعه‌ای با عنوان «سال صفر» منتشر کرد که شامل 9000 سند است.

خبرگزاری فدرال‌پرس روسیه در این باره نوشت: انتشار این اسناد، جزئیات محرمانه‌ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار می‌دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی‌های تلفن همراه از نوع آیفون متعلق به شرکت اپل، برنامه‌های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون‌های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفن داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است. این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.

ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد انتشار اسناد جاسوسی سیا در سایت ویکی لیکس نوشت: این اسناد واقعی به نظر می‌رسد و افشای آن رویدادی بسیار مهم است. وی در شبکه اجتماعی توییتر افزود: اسناد فاش شده، مدرک اثبات‌کننده دیگری است که نشان می‌دهد سازمان‌های اطلاعاتی، گوشی‌های تلفن همراه را به ابزاری برای شنود‌های خود تبدیل کرده‌اند.

اسنودن که سال 2013 از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ‌کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه‌بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار داد. وی پس از ابطال گذرنامه‌اش از سوی آمریکا به روسیه رفت و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می‌کند.

مارک دانکوف، نامزد سابق مجلس سنا از ایالت تگزاس در رابطه با افشای اسناد جدید مربوط به جاسوسی سیا از شهروندان گفت: هیچ‌کس از جاسوسی‌های سیا مصون نیست. دانکوف در مصاحبه با پرس تی‌وی، برنامه‌های جاسوسی سیا را «لجام‌گسیخته» توصیف کرد و افزود: ابعاد جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها