با آزمایش موشکی از سوی پیونگ یانگ وضعیت در منطقه اقیانوس آرام پیچیده‌تر می‌شود

کره شمالی؛ خار در چشم دولت ترامپ

چند روز پیش کره‌شمالی چهار موشک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. همین مساله بار دیگر منطقه اقیانوس آرام را در کانون توجهات قرار داد. آمریکا در واکنش به این اقدام، سامانه دفاع موشکی «تاد» را در کره‌جنوبی مستقر کرد.
کد خبر: ۱۰۰۹۹۸۶

با این شرایط شبه‌جزیره کره آبستن حوادث بسیاری شده که ریشه در یک دوره تاریخی طولانی از رویارویی دارد. کره‌شمالی این وضعیت را به سیاست‌های امپریالیستی و خصمانه آمریکا نسبت می‌دهد و می‌گوید برای همین موضوع مجبور شده است به سمت ساخت موشک‌های بالستیک و هسته‌ای با قابلیت حمل کلاهک اتمی گام بردارد تا از حق حاکمیت و هویت ملی و تمامیت ارضی خود در برابر حملات پیشدستانه آمریکا و متحدانش دفاع کند.

استقرار دفاع ضد موشکی تاد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران رقابت‌های انتخاباتی با لفاظی‌ها و ادبیات مخصوص به خود، باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت را به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط در قبال کره‌شمالی مورد شدیدترین انتقادها قرار داد. اکنون به نظر می‌رسد موضوع پیونگ‌یانگ به یک مساله امنیتی مهم برای واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله ژاپن و کره‌جنوبی تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود در چهار سال آینده هم مقامات کاخ سفید با این موضوع دست به گریبان باشند. فعلا وضعیت در حد استقرار سامانه موشکی است. خبرگزاری آلمان بامداد سه‌شنبه (7 مارس) به نقل از مرکز فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام گزارش داد که استقرار سامانه دفاع موشکی مزبور در راستای «تقویت پیمان و همکاری میان آمریکا و کره‌جنوبی و علیه تهدید‌های موشکی کره‌شمالی» انجام می‌گیرد.

در اعلامیه این مرکز همچنین آمده است که «برنامه‌ شتاب‌یافته‌ کره‌شمالی در زمینه آزمایش ‌سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک، صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و همچنین شمار زیادی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند».

استقرار سامانه «تاد» در کره‌جنوبی واکنش چین را به همراه داشت. پکن این اقدام آمریکا را اشتباه خواند و خواستار توقف آن شد. اما آمریکا بر این باور است که چین از نفوذ خود به اندازه کافی برای کنترل کره‌شمالی استفاده نکرده است. با وجود بروز انتقادات از سوی پکن، سئول اعلام کرده است که استقرار این سیستم برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی از سوی کره‌شمالی لازم است. به نظر می‌رسد آمریکا از این اقدام دو هدف را به طور موازی پیگیری می‌کند؛ اول، مقابله با تهدیدات کره‌شمالی که ظاهر قضیه است و دومی که بسیار مهم‌تر است تحت فشار قرار دادن چین به این منظور که از نفوذ سنتی خود روی کره‌شمالی برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی خود استفاده کرده و همچنین در سایر زمینه‌ها از جمله مناقشات در دریای چین جنوبی، شرقی و در حوزه مبادلات تجاری از پکن امتیازات قابل ملاحظه‌ای را دریافت کند .

واکنش چین

اقدامات تحریک‌برانگیز آمریکا در شبه جزیره کره باعث واکنش چین به عنوان قدرت مسلط در منطقه شرق آسیا شده است. بر همین اساس «لی که کیانگ» نخست‌وزیر چین خواستار تقویت و افزایش حضور یگان‌های نظامی این کشور در دریای چین جنوبی و شرقی شد. البته چین و ژاپن در دریای چین شرقی با یکدیگر درگیری‌هایی دارند و دریای چین جنوبی هم همواره محل مناقشه پکن و دیگر کشورهای منطقه بوده است. استقرار سیستم موشکی تاد در کره جنوبی مقامات چین را به لحاظ دفاع از امنیت ملی خود و به دست گرفتن ابتکار عمل، به تحرکی جدید وادار کرده است. به گزارش رویترز، «ونگ یی» وزیر خارجه چین از کره‌شمالی خواست در گام نخست به آزمایش‌های موشکی‌اش پایان دهد و در مرحله بعدی از آمریکا و کره‌جنوبی نیز درخواست کرد رزمایش‌های مشترکشان را متوقف کنند و هر دو سو بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

به نظر می‌رسد منظور وزیر خارجه چین از مذاکره همان گفت‌وگوهای شش‌جانبه برای خلع سلاح کره‌شمالی باشد که سال‌ها پیش متوقف شد. کره‌شمالی، ژاپن، چین، کره‌جنوبی، آمریکا و روسیه در این گفت‌وگوها شرکت داشتند.

واکنش شورای امنیت

در ادامه تنش‌ها، روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم و درباره «رفتار ثبات‌زدای» این کشور، ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه تاکید شده است که اعضای این شورا اقدامات کره‌شمالی را که سبب تشدید تنش‌ها در منطقه شده و خطر مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را به دنبال دارد، محکوم می‌کنند. «ژاپن تودی» در خبری به نقل از یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل نوشت: ژاپن و آمریکا خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر نشست شورای امنیت شده‌اند و پیش بینی می‌شود که نشست فوق‌العاده شورای امنیت همین هفته برگزار شود. تلاش برای طرح مساله در شورای امنیت پس از آن جدی‌تر شد که خبرگزاری کره‌شمالی اعلام کرد موشک‌های پرتاب شده، آزمایشی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در ژاپن بوده است.کره‌شمالی تاکنون در معرض بیشترین فشارها و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها از سوی کشورها و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است ولی به نظر می‌رسد این موارد سبب نشده تغییری در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور حادث شود. به عقیده کارشناسان موثرترین راه برای توقف برنامه‌های پیونگ‌یانگ احیای مذاکرات شش‌جانبه است.

هدف آمریکا دفاع از هم‌پیمانان‌خود در منطقه

نیکلاس برنز، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی.ان.ان افزود: ما دومرتبه یک بار در زمان بیل کلینتون و یک بار نیز در زمان جورج بوش با کره‌شمالی گفت‌وگو کرده‌ایم و تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. آمریکا با استقرار این موشک‌ها در منطقه آرام از هم‌پیمانان خود دفاع می‌کند ؛ زیرا که برخی از موشک‌های شلیک شده از سوی کره‌شمالی در نزدیکی آب‌های ژاپن به عنوان متحد نزدیک آمریکا سقوط کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها