مدیرکل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

مردم انتظار واریز سودهای بالا از طریق سهام عدالت نداشته باشند

مدیر کل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: خبر پرداخت سود به سهامداران عدالت بعد از گذشت 10 سال می تواند به مرور زمینه خرید و فروش سهام عدالت را فراهم کند، اما مردم نباید انتظار واریز سودهای بالا را داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۰۹۸۶۶
مردم انتظار واریز سودهای بالا از طریق سهام عدالت نداشته باشند

حسن خوشپور در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین، اظهار داشت: پرداخت سود سهام به سهامداران مستلزم شناسایی حساب سهامداران است و باید صاحبان سهام عدالت نیز همانند سهامداران بورس که حسابی را در کارگذاری بورس اعلام می کنند و ازآن طریق سود به حسابشان واریز می شود، حساب هایشان شناسایی شود که به نظر کاری سخت و پیچیده است.

البته آن دسته از مشمولین سهام عدالت که تحت پوشش نهادهای بهزیستی وکمیته امداد قرار دارند و دارای سهام عدالت هستند،‌ اطلاعاتشان موجود است و مشکلی از بابت واریز سود به حسابهایشان وجود ندارد اما باقی مردم باید هویت شان احراز شود. همچنین سهامدارانی که از دنیا رفته اند وسهام عدالتشان به وراث رسیده باید مشخص شود که سود به حساب چه کسی واریز شود. در بورس زمانیکه سهامداری فوت می کند و انحصار وراثت صورت می گیرد، به طور قهری سهام به وراث منتقل می شود که به آن انتقال قهری سهام گفته می شود، اما در سهام عدالت جامعه ای که مشمول دریافت سهام شده گسترده و متنوع هستند و اگر سهامدارانی در این مدت فوت شده باشند که حتما شده اند، این بر پیچیدگی های کار می افزاید ،‌اما در مجموع همین که دولت دارد به وضعیت سهام عدالت سر و سامان می دهد و به این سمت پیش می رود حرکت خوبی است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سود 25 هزارو 500 میلیارد تومانی سهام عدالت که تا پایان سال گذشته به خزانه واریز شده آیا سودی که به هر یک از سهامداران از سال آینده تعلق خواهد گرفت می تواند رقم قابل توجهی باشد گفت: طبیعتا اگر یک ضرب و تقسیم کنیم، سود این سهام که به هر فرد می رسد قابل توجه نیست، یعنی اگر رقم 25 هزار و 500 میلیارد تومان را تقسیم بر 50 میلیون سهامدار و بعد تقسیم بر 10 سال کنیم سودی که عاید هر یک از سهامدارن می شود سالانه 51 هزار تومان می شود. به گفته وزیر اقتصاد سود واریزی امسال نیزکه به خزانه واریزخواهد شد، چیزی حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر این رقم را تقسیم بر 50 میلیون نفر کنیم 70 هزار تومان در طول یکسال خواهد شد، یعنی مبلغی در حدود 5 هزار و 80 تومان در ماه بنایراین رقم ناچیزی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعلام این خبر باعث نمی شود که در مردم ،‌انتظار دریافت سود های بالا ایجاد شود گفت: همینطور است اگر شما ارزش سهام عدالت را یک میلیون تومان حساب کنید، طبق عرف بورس 150 هزار تومان سودش می شود که اگر رقم 150 هزار تومان را ضرب در 50 میلیون نفر کنید، رقم 7 هزار و 500 میلیارد تومان به دست می آید که سود یکساله آن برای هر فرد 70 هزار تومان درسال می شود، بنابراین نباید انتظار واریز سودهای بالا در مردم ایجاد شود، البته خود سهام عدالت بستگی به نوع شرکت می تواند دارای ارزش های متفاوتی باشد.

مدیرکل سابق دفترامور بنگاه‌ها و خصوصی سازی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام عدالت می تواند فرهنگ سهامداری را در میان مردم جا بیاندازد گفت: خیر، معمولا وقتی سهامی خریداری می شود فرد دو هدف را دنبال می کند یا می خواهد سهام داری کند که درآن صورت یک پتانسیل رشد قیمتی را در نظر گرفته و با توجه به این موضوع برنامه ریزی می کند و یا فردی که سهم می خرد می خواهد در مدیریت شرکت حضور پیدا کند، هر کدام از این اهداف باشد ، آن سهام ارزش دار می شود و فرد بر اساس آن تصمیم به سرمایه گذاری می گیرید، اما سهام عدالت این خصلت را ندارد و فقط به مردم گفته شده ما این سهم را به شما می دهیم اما آن فرد اطلاعی از بنگاه داری یا شناختی از سهامداری ندارد.

خوشپور در ادامه گفت :اگر تدابیرلازم برای خرید و فروش اندیشیده شود و فضای لازم بوجود آید، فرد می تواند این سهم را اگر تمایل داشت بعد از چند ماه بفروشد، با این اقدام آن هدفی که از توزیع مجدد درآمد وانتقال ثروت بود اتفاق می افتد و سهام عدالت هم به دست آن سرمایه گذار واقعی که می خواهد شرکت را اداره کند و یا سهامداری کند می افتاد.

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
این هم مال شما
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
پول نقد رو می گیرن و وعده سرخرمن می دن-پول نقد رو این دولت می گیره بدهیش می مونه برای دولت بعد
كارشناس
-
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
پول نقد نمی گیرن این بابت ارزش سهامی كه به مردم واگذار شده و به خزانه واریز شده و از سال آینده سودش به حساب مردم واریز می شود ،‌البته از ابتدا هم دادن سهام عدالت غیر كارشناسی بود
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
من الان رفتم داخل سایت .به من اعلام شده باید مبلغ پانصد هزار تومان بپردازم تا سهام من ازاد بشه.مگه طی این ده سال سود سهام من نتوانسته سهام مرا ازاد كنه كه از من میخواهن پانصد هزار تومن واریز كنم. دولت با این روش قصد تامین نقدینگی را داره یا كمك به مردم در پایان سال .
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
باسلام:همین كه میتوانم به اندازه یك عدد میخی كه دردیوار كارخانه ای كه من سهامدار آن میباشم ولباسم را در اتاق هیئت مدیره به آن آویزان كنم برای من بسیار كافیست.
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
باسلام:همین كه میتوانم به اندازه یك عدد میخی كه دردیوار كارخانه ای كه من سهامدار آن میباشم ولباسم را در اتاق هیئت مدیره به آن آویزان كنم برای من بسیار كافیست.
نجم
Saudi Arabia
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
دولت با این كارش میخاد آمار بیكاری رو بیاره پایین.الان بیشتر مردم رفتن سركار.قابل توجه كسایی كه عادت كردن از جیب مردم مایه بزارن بعدشم پوزشو بدن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها